Trzy grupy uczniów ze szkół podstawowych i średnich z Wielkopolski wezmą udział w projekcie edukacyjnym IPN „Łączka i inne miejsca poszukiwań”. Przedsięwzięcie organizowane jest po raz szósty, w czwartek zainaugurowano poznańską odsłonę projektu.
W ogólnopolskim projekcie "Łączka i inne miejsca poszukiwań" bierze udział ponad 300 uczniów z całej Polski. W poznańskiej odsłonie projektu w roku szkolnym 2022/2023 – trzy grupy ze szkół podstawowych i średnich z terenu Wielkopolski.
Młodzież będzie uczestniczyć w spotkaniach - m.in. z archeologami i antropologami - podczas których pozna charakter prac poszukiwawczo-ekshumacyjnych. Efektem finalnym ma być nagranie przez każdą z grup dwuminutowej etiudy filmowej o tematyce poszukiwań. Przewidziany jest też objazd naukowy po miejscach związanych z tematyką projektu.
W czwartkowej inauguracji projektu w Centrum Edukacyjnym IPN Przystanek Historia w Poznaniu wziął udział wiceprezes IPN, dyrektor Biura Poszukiwań i Identyfikacji IPN dr hab. Krzysztof Szwagrzyk.
"To oferta skierowana do młodego pokolenia; uczniów, którzy są zaproszeni do udziału w pracach dzięki którym mogą poznać historię lokalną, szukają bohaterów, analizują dokumenty, rozmawiają ze świadkami, poznają miejsca. I tę swoją przygodę dokumentują przy pomocy smartfona, kamery" – powiedział.
Jak dodał, zrealizowane przez młodzież filmy prezentowane są przy podsumowaniu kolejnych odsłon akcji.
"To piękne, dojrzałe, czasem wzruszające efekty działań młodych ludzi. One pokazują, że młodzi Polacy interesują się historią, chcą ją poznawać, mówić o niej – chcą w niej uczestniczyć w jakiś sposób. Ten projekt daje im taką możliwość" – dodał.
Dr Karolina Bittner z wieloosobowego stanowiska ds. poszukiwań i identyfikacji IPN w Poznaniu wyjaśniła, że dla wielu uczniów magnesem przyciągającym do udziału w przedsięwzięciu jest możliwość poznania nowoczesnych technologii wykorzystywanych przy prowadzonych badaniach i poszukiwaniach miejsc pochówków ofiar represji totalitarnych.
"Spotkania z fachowcami, specjalistami, którzy uczestniczą w poszukiwaniach i ekshumacjach pokazują uczniom, jak wiele pracy wiąże się z takim działaniem. Poprzez naszą akcję uczymy też szacunku do szczątków i do całego tematu" – powiedziała.
Opiekun jednej z grup uczniów, dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej im. Józefa Ponikiewskiego w Nowym Belęcinie Mikołaj Kulczak powiedział PAP, że zaproponował uczniom udział w przedsięwzięciu ze względu na fakt, że szkoła zlokalizowana jest w terenie, gdzie działali żołnierze wyklęci.
"Jeden z mieszkańców tej wsi został w 1946 roku skazany przez sąd wojskowy na karę śmierci. Do dziś nie wiadomo, gdzie został pochowany. Poprzez ten projekt chciałem zachęcić młodzież do poznania najnowszej historii. Temat przedsięwzięcia jest rzeczywiście trudny, jednak rolą nauczyciela jest tłumaczyć pewne rzeczy" - powiedział.
"Łączka i inne miejsca poszukiwań" to cykl lekcji historii prowadzonych podczas comiesięcznych warsztatów. Uczestnicy poznają na nich metody wykorzystywane w trakcie poszukiwań miejsc pochówków ofiar represji totalitarnych i otrzymują do wykonania zadania.
Jego cele to wspieranie wychowania patriotycznego i przywiązania do małych ojczyzn, kształtowanie postaw empatii wobec ofiar systemów totalitarnych, poszanowania dla życia ludzkiego oraz rozbudzanie ciekawości badawczej poprzez poznawanie warsztatu pracy historyków, archiwistów, genetyków i archeologów.
W przedsięwzięciu biorą udział 6–8-osobowe zespoły składające się z uczniów szkół ponadpodstawowych oraz ósmych klas szkół podstawowych wraz z opiekunem.
Zwieńczeniem udziału w projekcie będzie nakręcenie dwuminutowej etiudy filmowej, będącej refleksją nad tematyką projektu. Etiudy zostaną zaprezentowane podczas gali finałowej 25 maja 2023 r. Warszawie. (PAP)
autor: Rafał Pogrzebny
rpo/ pat/