W Polsce, podobnie jak w większości krajów wysokorozwiniętych, nadal istnieją nierówności edukacyjne wśród dzieci – oceniono w raporcie UNICEF-u. Mimo gorszej sytuacji ekonomicznej kraju dzieci w mniej zamożnych państwach często doświadczają mniejszych nierówności edukacyjnych – wskazano.
UNICEF we wtorek opublikował raport "Niesprawiedliwy start. Nierówności edukacyjne wśród dzieci w krajach wysokorozwiniętych". Porównał w nich wyniki 41 państw członkowskich UE i OECD pod względem nierówności edukacyjnych na poziomie wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowej i szkoły średniej.
Z raportu wynika, że systemy edukacji w Finlandii, na Łotwie i w Portugalii zapewniają najwyższy poziom równości na wszystkich trzech poziomach edukacji. Z kolei Australia, Nowa Zelandia i Słowacja znalazły się na dole rankingu ze względu na duże nierówności utrzymujące się we wszystkich trzech obszarach. "Polska znalazła się w najwyższej części tabeli rankingowej na dwóch poziomach: wychowania przedszkolnego oraz szkoły średniej" – informuje UNICEF.
Autorzy badania zwrócili uwagę, że w poszczególnych krajach występują znaczące różnice w zakresie nierówności na poszczególnych etapach kształcenia. Przykładowo w Irlandii i Słowenii wykazano znaczne nierówności pod względem upowszechnienia uczestnictwa w wychowaniu przedszkolnym, ale niskie na poziomie szkoły średniej.
"W ogólnych rankingach Polska wypada bardzo dobrze w zakresie nierówności edukacyjnych" – ocenia UNICEF. Zaznacza jednocześnie, że istniejące w Polsce nierówności edukacyjne wynikają w znacznym stopniu z sytuacji społeczno-ekonomicznej rodzin. "Niestety do tej pory nasz system edukacyjny nie był w stanie ich ograniczyć" – komentuje Dyrektor Generalny UNICEF-u Polska Marek Krupiński.
W raporcie zwrócono uwagę, że niemal wszystkie polskie dzieci (99,7 proc.) uczęszczają do przedszkola na rok przed oficjalnym wiekiem rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej (jest to element obowiązkowy edukacji). Jednak tylko 8 proc. dzieci w wieku poniżej 3 lat jest zapisanych do żłobków i innych placówek opieki nad dziećmi, co stawia nas na jednym z ostatnich miejsc wśród badanych krajów. Gorzej sytuacja wygląda tylko w Czechach i na Słowacji.
Autorzy raportu ocenili, że 89 proc. dzieci w Polsce osiąga dobry poziom umiejętności w czytaniu w 4 klasie szkoły podstawowej. "Mimo to luka osiągnięć w czytaniu w Polsce (pomiędzy uczniami z najlepszymi i najgorszymi wynikami) jest dość duża i plasuje Polskę na 15. miejscu wśród 31 krajów. Oznacza to, że nierówności edukacyjne na tym poziomie kształcenia są znaczące" – ocenia UNICEF.
W raporcie zwrócono też uwagę na bardzo duże różnice w oczekiwaniach młodzieży co do kontynuacji nauki na poziomie wyższym. "Wśród dzieci rodziców o wysokim statusie zawodowym chęć dalszego kształcenia deklaruje 60 proc. uczniów, zaś wśród dzieci rodziców o niskim statusie zawodowym tylko 39 proc. Tak duża różnica w tym zakresie dotyczy jedynie Polski, stawiając nas na ostatnim miejscu wśród badanych krajów" – informuje UNICEF.
UNICEF przygotował zalecenia dla wszystkich krajów poddanych analizie. Wśród nich wymienił m.in. gwarancję wysokiej jakości wychowania przedszkolnego i opieki dla wszystkich dzieci, "opanowanie przez wszystkie dzieci kluczowych umiejętności na odpowiednim poziomie" oraz ograniczenie wpływu nierówności społeczno-ekonomicznych.
"Niesprawiedliwy start. Nierówności edukacyjne wśród dzieci w krajach wysokorozwiniętych" to 15. raport z serii "Report Card" autorstwa Centrum Badawczego UNICEF – Innocenti. (PAP)
Autorka: Olga Zakolska
ozk/ joz/