Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer spotkała się w piątek z przedstawicielami mniejszości niemieckiej. Rozmowa dotyczyła m.in. organizacji zajęć i liczby godzin lekcyjnych z języka mniejszości - poinformował resort na platformie X.
Od 1 września 2024 r. uczniowie mniejszości niemieckiej znów będą uczyli się języka niemieckiego w wymiarze takim samym, jak uczniowie z innych mniejszości uczą się swoich języków - zakłada projekt rozporządzenia ministra edukacji, który na początku stycznia został skierowany do konsultacji.
Chodzi o projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym. Ma on na celu ujednolicenie dla wszystkich uczniów należących do mniejszości narodowych tygodniowego wymiaru godzin przeznaczonych na nauczanie języka mniejszości narodowej, prowadzonej w formie dodatkowej nauki tego języka.
Zgodnie z projektem tygodniowy wymiar godzin przeznaczonych na nauczanie języka niemieckiego jako języka w formie dodatkowej nauki tego języka dla uczniów z mniejszości niemieckiej od 1 września 2024 r. będzie wynosił trzy godziny tygodniowo w każdej klasie szkoły podstawowej, liceum ogólnokształcącego, technikum, branżowej szkoły I stopnia i branżowej szkoły II stopnia.
MEN poinformowało na platformie X (dawniej Twitter), że w piątek wiceminister Lubnauer spotkała się z przedstawicielami mniejszości niemieckiej. Jak przekazano, rozmowa dotyczyła m.in. organizacji zajęć i liczby godzin lekcyjnych z języka mniejszości.
"Jednym z naszych priorytetów było, żeby ten język niemiecki przywrócić" - powiedziała podczas spotkania wiceszefowa MEN cytowana w komunikacie resortu. Jak dodała, "to jest też taki gest powracania do normalnych stosunków, jeśli chodzi o mniejszość niemiecką".
Pod koniec grudnia ub.r. na posiedzeniu sejmowych Komisji: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej wiceminister edukacji Joanna Mucha zapowiedziała, że w związku z przywróceniem od 1 września 2024 r. trzech godzin nauki języka niemieckiego dla uczniów należących do mniejszości niemieckiej wprowadzone zostaną zmiany w podstawie programowej.
W grudniu do konsultacji publicznych trafił projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2024, polegający na polegającej na zwiększeniu wartości wag dla uczniów lub słuchaczy należących do mniejszości niemieckiej, dla których nauka języka mniejszości jest realizowana w formie dodatkowej nauki tego języka.
Koszt ujednolicenia w stosunku do wszystkich uczniów należących do mniejszości narodowej wymiaru godzin nauczania języka mniejszości narodowej realizowanego w formie dodatkowej nauki tego języka został uwzględniony w projekcie ustawy budżetowej na 2024 r.
Zmniejszenie liczby godzin nauki języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej, realizowanej w formie dodatkowej nauki języka, z trzech godzin do jednej godziny tygodniowo, nastąpiło z dniem 1 września 2022 r. Towarzyszyły mu zmiany w podstawie programowej i zmniejszenie finansowa nauki języka niemieckiego jako ojczystego dla uczniów z mniejszości niemieckiej. (PAP)
Autorka: Paulina Kurek
pak/ mhr/