Wzmocnienie bezpośrednich relacji między dziadkami i wnukami - to cele zainaugurowanej w poniedziałek kampanii "Dziadkowie i wnuki. Wspólna historia". Akcja ma też uświadomić szczególną rolę, jaką dziadek lub babcia mogą pełnić w życiu młodego człowieka. Organizatorem kampanii jest Fundacja Dzieci Niczyje, a honorowy patronat objęła Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) prof. Irena Lipowicz.
"W atmosferze obudzenia się poczucia jedności pokoleń mamy szansę na zrobienie czegoś konkretnego" - mówiła prof. Lipowicz podczas konferencji prasowej zorganizowanej w Dniu Babci. RPO podkreśliła, że pokolenia może połączyć na nowo "konkretna historia oraz przedmiot, a nie górnolotne hasła i ogólniki".
Dyrektor Fundacji Dzieci Niczyje dr Monika Sajkowska wyjaśniła, że celem akcji jest wzmocnienie znaczenia więzi międzypokoleniowych oraz uświadomienie szczególnej roli, jaką dziadek lub babcia mogą pełnić w życiu młodego człowieka. Kampania ma też budować wizerunek dziadków jako osób dzielących się wiedzą, doświadczeniem, dających wsparcie.
"Chodzi o budowanie więzi symetrycznej; pokazanie młodym, jak mogą szukać relacji z dziadkami, a osobom starszym - jak mądrze budować relacje z wnukami" - mówiła Sajkowska. Jak podkreśliła, "kluczem do szczęścia dziecka jest obecność w jego życiu wielu bliskich, odpowiedzialnych i kochających osób, a więc również dziadków.
W ramach akcji skierowanej do seniorów powstały ulotki w formie listu od wnuków. "Uczcie mnie, jakimi prawami rządzi się świat. Opowiadajcie o przeszłości, której jesteście częścią. Wasze doświadczenia to także moja historia" – takie prośby znalazły się w liście. Dla dziadków i babć organizowane będą też warsztaty edukacyjne, dzięki którym dziadkowie będą mogli wspierać proces wychowywania dzieci.
Kampania skierowana do nastolatków ma pokazać z kolei, że ich życie może być znacznie ciekawsze i bogatsze dzięki dobremu kontaktowi z dziadkami. Młodzież może wziąć udział w konkursie; wysłać zdjęcie związanego z babcią lub dziadkiem przedmiotu i opisać jego historię.
Kampanii towarzyszy konkurs fotograficzny "Dziadkowie i wnuki". Zwycięzcą zostanie osoba, która wykona zdjęcie najlepiej ilustrujące piękno relacji międzypokoleniowych.
W ramach kampanii realizowanej od 21 stycznia do czerwca 2013 r. emitowane będą spoty radiowe, pojawią się reklamy prasowe, akcja prowadzona będzie także w internecie. Szczegóły na temat kampanii można znaleźć na stronie internetowej www.wspolnahistoria.fdn.pl (PAP)
bpi/ abr/