Nie dążyliśmy do ujednolicenia wizji polsko-rosyjskiej historii, ani do tego, by tę historię banalizować; naszym celem było nowe podejście do kwestii historycznych i przełamywanie stereotypów - mówili historycy z Polski i Rosji po prezentacji pomocy dydaktycznych dla nauczycieli historii.
Prezentacja dwóch tomów pomocy dydaktycznych dla nauczycieli historii, które zostały wspólnie opracowane przez historyków i środowiska eksperckie z Polski i Rosji odbyła się w piątek w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.
Projekt zainicjowali prof. Mirosław Filipowicz, dyrektor Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, który jest zarazem pełnomocnikiem szefa MSZ ds. Polsko-Rosyjskiej Grupy do Spraw Trudnych i prof. Aleksandr Czubarian z Instytutu Historii Powszechnej Rosyjskiej Akademii Nauk.
Prof. Filipowicz wskazywał w piątek, że historycy opracowujący pomoce dydaktyczne nie dążyli do ujednolicenia wizji polsko-rosyjskiej historii.
"Historia jest na tyle bogata, że daje możliwość wielu interpretacji. Naszą ideą było nieunikanie obszarów trudnych, nie dążyliśmy też do tego, by historię banalizować" - mówił. "Przyświecał nam cel, by polskiego odbiorcę uczulić na rosyjski punkt widzenia, a rosyjskiego odbiorcę uczulić na polski obszar wrażliwości" - dodał prof. Filipowicz.
Prof. Czubarian podkreślił, że mimo istnienia "w polsko-rosyjskiej historii skomplikowanych, trudnych, a czasami nawet przestępczych wydarzeń", autorzy opracowań chcieli przekazać pozytywne przesłanie, by historia nie przeszkadzała w przyszłości dobrze współpracować. "Celem wspólnej pracy było pokazanie nowego podejścia do kwestii historycznych i przełamywanie stereotypów" - wskazywał.
"Mamy nadzieję, że to, co robimy wniesie ogromny wkład do rozwoju naszej współpracy i naszych stosunków. Ogólną ideą jest to, żeby historia w mniejszym stopniu była związana z polityką" - dodał prof. Czubarian.
Publikacja wydana została w ramach projektu "Polska-Rosja: czy fatalizm wrogości? O nowe ujęcie historii" realizowanego od 2012 r. przez Instytut Europy Środkowo-Wschodniej i Instytut Historii Powszechniej Rosyjskiej Akademii Nauk, ze środków Narodowego Centrum Nauki.
Projekt poświęcono przygotowaniu tomów pomocy dydaktycznych dla nauczycieli historii w Rosji i Polsce dotyczących dziejów stosunków polsko-rosyjskich.
Z wydanych obecnie - w polskiej i rosyjskiej wersji językowej - dwóch tomów: pierwszy, poświęcony jest historii wczesnonowożytnej (obejmującej XIV-XVIII wiek), drugi dotyczący XIX wieku. Każdy z tomów zawiera eseje poświęcone konkretnemu zagadnieniu historycznemu, które zostały napisane wspólnie przez polskiego i rosyjskiego historyka, a także wybór źródeł oraz zadania szkoleniowe.
Na publikację czeka jeszcze tom trzeci, poświęcony historii XX wieku. Prof. Filipowicz powiedział, że tom ten ze strony polskich i rosyjskich autorów jest gotowy i czeka na zatwierdzenie przez rosyjskie kierownictwo projektu.
Rosyjski nakład książek będzie dostępny dla rosyjskich nauczycieli w polskiej ambasadzie w Moskwie. Nakład w języku polskim będzie dostępny w Instytucie Europy Środkowo-Wschodniej. Podręczniki będą także dostępne w całości w na stronie internetowej: www.iesw.lublin.pl. (PAP)
autor: Aleksandra Rebelińska
reb/ mok/