Twórczość Blondera jest niejednorodna, artysta w swojej pracy wykorzystywał różne techniki - tłumaczyła Patrycja Głusiec z Muzeum Narodowego w Warszawie, podczas spotkania poświęconego twórczości malarza Saszy Blondera. Jego "Kompozycję" można oglądać w Galerii Sztuki XX i XXI w. Muzeum.
Obraz Blondera, członka działającej w latach 1930-1937 I Grupy Krakowskiej, trafił do zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie już ponad pół wieku temu jako depozyt złożony przez Marię Jaremę, założycielkę I Grupy Krakowskiej i bliską znajomą malarza. Jednak dopiero teraz dzieło oficjalnie stało się własnością stołecznej placówki.
Od 2 sierpnia jest dostępne dla publiczności w Galerii Sztuki XX i XXI w.
"Grupa Krakowska miała być niezgodą na to, co wówczas działo się na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, czyli przede wszystkim odejściem od tradycji młodopolskiej i nurtu dekoracyjnego" - powiedziała Patrycja Głusiec z Muzeum Narodowego w Warszawie, podczas wykładu poświęconego obrazowi Blondera, zorganizowanego w ramach cyklu "Wieczory czwartkowe".
Jak przypomniała Patrycja Głusiec z Muzeum Narodowego w Warszawie, "Kompozycja" powstała w 1934 r. i jest charakterystycznym przykładem działalności artystycznej Blondera z tego okresu. "Twórczość Blondera jest niejednorodna, artysta w swojej pracy wykorzystywał różne techniki - temperę i malarstwo olejne na różnym podłożu" - tłumaczyła.
Działalność grupy artystycznej wspierał malarz, doktor matematyki i filozof Leon Chwistek, popularyzator sztuki nowoczesnej, związany z polskimi ekspresjonistami, a następnie formistami, szczególny autorytet dla krakowskiej grupy. Innymi malarzami, ważnymi dla artystów przynależących do grupy byli francuscy przedstawiciele sztuki ekspresjonistycznej, awangardy i kubizmu, w szczególności Marc Chagall, Pablo Picasso i Fernand Leger.
Jak przypomniała Głusiec, "Kompozycja" powstała w 1934 r. i jest charakterystycznym przykładem działalności artystycznej Blondera z tego okresu. "Twórczość Blondera jest niejednorodna, artysta w swojej pracy wykorzystywał różne techniki - temperę i malarstwo olejne na różnym podłożu" - tłumaczyła.
Aleksander "Sasza" Blonder urodził się w 1909 r. w Czortkowie, w zachodniej części Ukrainy. Na studia wybrał Kraków, duży ośrodek żydowskiego środowiska oraz centrum szkolnictwa artystycznego.
W połowie lat 20. ubiegłego wieku wyjechał po raz pierwszy do Francji, gdzie wracał jeszcze kilkukrotnie. W 1937 r. większość członków Krakowskiej Grupy udała się do Paryża, tym samym kończąc wspólną działalność. Wśród nich był Blonder, który przed wyjazdem pozostawił Marii Jaremie swoje obrazy.
Jak podkreśliła Głusiec podczas spotkania w Muzeum Narodowym, pierwszy etap twórczości Blondera w Polsce cechuje wpływ ekspresjonizmu i eksperymentalne podejście do twórczości. Jego prace tworzone we Francji są spokojniejsze. W trakcie II wojny światowej malarz, podpisujący się teraz "Andre", przyłączył się do francuskiego ruchu oporu; podjął pracę profesora w liceum w Carcassonne. Po wojnie wrócił do Paryża. Zginął w wypadku samochodowym w 1949 r.
"Artysta pozostawił po sobie około 700 obrazów i rysunków wykonanych ołówkiem, węglem oraz tuszem chińskim" - dodała Głusiec. Polska Akademia Nauk posiada w swoich zbiorach wiele zeszytów z rysunkami Saszy Blondera. Popularyzacją jego twórczości zajmuje się syn artysty, Marc, który prowadzi stowarzyszenie "Blonder Blonder".
W Galerii Sztuki XX i XXI w. Muzeum Narodowego poza "Kompozycją" Blondera znajdują się prace innych członków Krakowskiej Grupy: Marii Jaremy, Jonasza Sterna i Erny Rosenstein. Obok prezentowane są także dzieła wielu spośród polskich twórców tego okresu, m.in. Stanisława Wyspiańskiego, Władysława Strzemińskiego, Stanisława Ignacego Witkiewicza czy Henryka Stażewskiego.
W trakcie wakacji w Muzeum Narodowym w Warszawie odbywać się będą wykłady, spotkania, poświęcone analizie poszczególnych zjawisk lub dzieł w ramach cyklu "Wieczory czwartkowe".
Zaplanowano m.in. wykłady: "Rośliny w malarstwie XVIII i XIX w.", "Jabłko. Z rajskiego ogrodu na kozetkę Freuda", "Symbolika zwierząt w sztuce średniowiecza", "Faras - oaza chrześcijaństwa w sercu Afryki" czy "Muzy artystów".
Szczegółowy program dostępny jest na stronie internetowej www.mnw.art.pl. (PAP)
mwc/ pj/ mrt/