Amerykański kompozytor, zdobywca Oscara, Elliot Goldenthal został laureatem pierwszej Nagrody im. Wojciecha Kilara. Wręczenie statuetki odbędzie 28 maja, podczas Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie - poinformowało PAP w piątek Krakowskie Biuro Festiwalowe.
Oprócz statuetki nagrodę stanowi również sesja nagraniowa z udziałem dowolnej orkiestry ze Śląska lub Krakowa.
Nagroda, ustanowiona rok temu i fundowana przez prezydentów Krakowa i Katowic, przyznawana jest za całokształt twórczości oryginalnym i dojrzałym kompozytorom muzyki filmowej, pozostającym wiernymi tradycyjnej sztuce komponowania, piszącym utwory, które w oderwaniu od obrazu nie tracą na czytelności. Wyróżnienie ma przede wszystkim przypominać o Wojciechu Kilarze, ale i ma podkreślać wagę etosu kompozytora w interdyscyplinarnym świecie filmu.
Laureata wybrała niemal jednogłośnie Rada Merytoryczna Nagrody, złożona z dyrektorów ważnych instytucji kulturalnych, filmowych i muzycznych, m.in.: Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, Polskiego Instytutu Muzyki i Tańca, TVP Kultura, Krakowskiego Biura Festiwalowego, Festiwalu Muzyki Filmowej, Alvernia Studios, Instytucji Kultury Katowice - Miasto Ogrodów, RMF Classic.
Dyrektor Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia Joanna Wnuk-Nazarowa uzasadniała swój wybór słowami: „Fantastycznie operuje warsztatem stając w jednej linii wśród tak wielkich kompozytorów jak Wagner, Strauss, Mahler czy Bruckner. Chodzi mi tu przede wszystkim o myślenie formą. Jego partytury są gęste i niezwykle profesjonalne, zachowuje równowagę melodyki i harmoniki, tworzy bardzo indywidualną narrację i styl oraz wykazuje silne myślenie całością formy. To w pełni powieściowa narracja muzyczna”.
Z kolei redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Daniel Cichy podkreślił: „Elliot Goldenthal w swojej twórczości łączy szacunek wobec dźwiękowej tradycji, pokorę względem kompozytorskiego rzemiosła, doskonałe wyczucie orkiestrowego zespołu z niezwykłą zdolnością wyczuwania idei filmowego przekazu.” Zwrócił też uwagę, że Goldenthal mimo stylistycznej różnorodności, zawsze tworzy spójny muzyczny przekaz.
Elliot Goldenthal należy do czołówki współczesnych kompozytorów muzyki klasycznej. W jego dorobku znajdują się dzieła muzyki filmowej, symfonicznej, kameralnej, operowej, baletowej i teatralnej. Amerykanin łączy tradycyjną muzykę orkiestrową z jazzem, rockiem, muzyką elektroniczną.
Jego twórczość wielokrotnie była nagradzana najbardziej prestiżowymi nagrodami. Jest laureatem Oscara, Złotego Globu za najlepszą muzykę do filmu „Frida” (2002).
Twórczość Elliota Goldenthala w zakresie muzyki filmowej to przede wszystkim ścieżki dźwiękowe do filmów Julie Taymor – oprócz „Fridy” „Tytus Andronikus”, „Across The Universe”, „Burza” i ostatnio „Sen nocy letniej” oraz do filmów Neila Jordana „Wywiad z wampirem” i „Michael Collins”, za które otrzymał nominacje do Oscara. W jego dorobku jest też muzyka do takich filmów jak „Obcy 3”, „Batman Forever”, „Gorączka”, „Czas zabijania”, „Chłopak rzeźnika”, „Batman i Robin”, „Wrogowie publiczni”.
W 1996 r. napisał utwór symfoniczny „Fire Water Paper: A Vietnam Oratorio” dla upamiętnienia 20. rocznicy zakończenia wojny w Wietnamie. Rok później powstał balet „Otello”. W 2013 r. Goldenthal przekomponował muzykę do baletu na potrzeby dzieła nowego symfonicznego, „Othello Symphony”, którego nagranie zostało zrealizowane z orkiestrą AUKSO w Alverni Studios. W 2006 r. w Los Angeles premierę miała opera „Grendel” - za muzykę do niej kompozytor otrzymał nominację do nagrody Pulitzera w kategorii Muzyka.
Nagroda im. Wojciecha Kilara wręczana będzie naprzemiennie w Krakowie i Katowicach. W Kapitule Honorowej Nagrody zasiadają wybitni polscy twórcy muzyki i filmu: prof. Krzysztof Penderecki, Andrzej Wajda, Roman Polański i Krzysztof Zanussi.
To druga ważna nagroda przyznawana na Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Od trzech lat festiwal wyróżnia statuetką FMF Young Talent Award młodych kompozytorów przystępujących do międzynarodowego konkursu na skomponowanie muzyki do fragmentów filmów, animacji czy gier wideo. (PAP)
bko/ pz/