Francuskie plakaty o tematyce społecznej, politycznej oraz kulturalnej można oglądać do września w Galerii Plenerowej Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie. Autorami prac są francuscy graficy Michel Bouvet oraz Alain Le Quernec.
Na ok. 30 barwnych plakatach znalazły się przedstawienia zwierząt, ludzi, przedmiotów codziennego użytku, połączone z nazwami popularnych oper, wystaw czy dzieł literackich. Wszystkie charakteryzuje oszczędna forma, symbolika, barwność, nierzadko ironia.
Tematyka plakatów jest bardzo zróżnicowana. Dotyczy sfery społecznej, politycznej oraz kulturalnej. Niektóre z projektów były przygotowywane dla gazety "Le monde" czy opery "Opera de massy". Inne zapowiadały spektakle teatralne, koncerty lub wystawy. Wśród prac w Galerii Plenerowej można zobaczyć na plakacie odwrócony lejek z oczami - zapowiedź "Idioty" Dostojewskiego czy cztery serca przebite kolcem - zapowiedź koncertu podczas którego grana była muzyka Mozarta. Wśród plakatów są także interpretacje "Madame Butterfly", "Tartuffe" czy "Rigoletto".
Wystawa łączy sztukę polską i francuską. Artyści, których prace są prezentowane w galerii czerpią z tradycji polskiej szkoły plakatu z lat 60. i 70. XX wieku.
Na ok. 30 barwnych plakatach znalazły się przedstawienia zwierząt, ludzi, przedmiotów codziennego użytku, połączone z nazwami popularnych oper, wystaw czy dzieł literackich. Wszystkie charakteryzuje oszczędna forma, symbolika, barwność, nierzadko ironia.
"Polska stworzyła międzynarodową szkołę plakatową, stworzyła plakat współczesny. Na całym świecie widać, że ludzie zainspirowali się plakatem polskim. W Polsce nie wolno było drukować, artyści zaczęli malować litery. Gra z cenzurą była podstawą metafory" - powiedział PAP kurator wystawy Michał Batory i dodał, że prezentowane prace są transformacją szkoły polskiej.
"To już tradycja w Łazienkach. W zeszłym roku rozpoczęliśmy cykl Plakat Kulturalny. Michał Batory, który w zeszłym roku wystawiał swoje plakaty dziś jest kuratorem wystawy" - powiedziała Magdalena Majewska z Działu Wystaw Czasowych Muzeum Łazienki Królewskie.
Tegoroczna wystawa wpisuje się w cykl Francuski Plakat Kulturalny. Jednocześnie została zamknięta wystawa plakatu Bouveta i otwarta wystawa Le Querneca. Przez najbliższy tydzień prezentowane będą prace obu artystów, potem zostaną dzieła Le Querneca.
"To promocja dobrego plakatu. Polacy umieją patrzeć na obraz. To kraj wychowany na obrazie" - podkreślał kurator i zwracał uwagę na duże zainteresowanie jakim cieszy się wystawa.
Prace z cyklu Francuski Plakat Kulturalny będzie można oglądać do 1 września.
Michel Bouvet (ur. 1955) jest jednym z najbardziej uznanych francuskich projektantów graficznych. Mieszka i pracuje w Paryżu. Zagadnieniem, które go pasjonuje, jest tworzenie symboli i metafor rozpoznawalnych pod każdą szerokością geograficzną. W swoich projektach posługuje się repertuarem rzeczy codziennych. Przy ich użyciu stara się skonstruować jak najtrafniejszą syntezę przedstawianego tematu.
Alain Le Quernec (ur. 1944) jest jednym z najwybitniejszych współczesnych grafików. Studiował w Paryżu, odbył też staż w pracowni Henryka Tomaszewskiego na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zajmuje się projektowaniem plakatów i wydawnictw oraz rysunkiem prasowym, głównie o tematyce społecznej, politycznej i kulturalnej. (PAP)
ac/ ls/