Spektakl „Pasja, Misterium Męki Naszego Pana Jezusa Chrystusa” Michela de Ghelderode, w wykonaniu Teatru Lalki i Aktora z Łomży, zainauguruje w piątek wieczorem w Kielcach XXIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Sakralnej „Anima Mundi” (dusza świata).
Przedstawienie będzie można obejrzeć w kościele p.w. św. Wojciecha. Spektakl powstał w 1924 r., jako kompilacja przedstawień pasyjnych w Belgii, z zachowaniem charakteru pierwowzoru, miejskiego ludowego teatru lalek.
„Pasja...” przygotowana kila lat temu w łomżyńskim teatrze, jest pierwszym całościowym scenicznym wystawieniem tego tekstu w Polsce i drugim wystawieniem w Europie. Inscenizacji i reżyserii podjął się wybitny twórca teatru lalkowego, prof. Wiesław Hejno.
W spektaklu występuje 50 lalek - drewnianych rzeźbionych figur. „Lalki są surowe, piękne. To autorskie opracowanie spektaklu, ze specjalnie przygotowaną muzyką” – opisywał w rozmowie z PAP Robert Wieczorek z Kieleckiego Centrum Kultury, które organizuje festiwal „Anima Mundi”.
W ramach festiwalu zaplanowano dwa solowe koncert organowe. 6 kwietnia w kościele seminaryjnym pw. św. Trójcy zagra belgijska artystka Els Biesemans. W programie utwory m. in. Ludwika van Beethovena i Roberta Schumanna. Z kolei 13 kwietnia w kieleckiej Bazylice Katedralnej z muzyką m. in. Jana Sebastiana Bacha i Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego, wystąpi Carolyn Shuster Fournier z Francji. Będzie to jej pierwszy koncert w Polsce. „Obie artystki łączy miłości do starych instrumentów, obie specjalizują się w muzyce dawnej, organowej” – podkreślił Wieczorek.
Kantata „Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu” Jamesa MacMillana, w wykonaniu chóru i orkiestry Leopoldinum Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, będzie rozbrzmiewała w kieleckiej katedrze 14 kwietnia. Kompozycja nawiązuje do muzyki średniowiecznej, barokowej, szkockiego folkloru oraz brzmień tradycyjnych chorałów protestanckich.
Z kolei Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego pod dyrekcją Iriny Bogdanovich, wystąpi 28 kwietnia w kościele pw. św. Jadwigi - z „Całonocnym czuwaniem”, uznawanym za najlepsze sakralne dzieło Siergieja Rachmaninowa. To muzyczna oprawa dla trwającego niemal całą noc nabożeństwa odprawianego w prawosławnych (rosyjskich, bułgarskich, greckich) monasterach i soborach, w wigilię wielkich świąt oraz niedziel. W cerkwiach prawosławnych, nosi ono nazwę „Wsienoszcznoje bdienije”. Zawiera ono przetłumaczone na rosyjski, prawosławne wersje wielu łacińskich hymnów znanych na Zachodzie m.in. „Gloria in excelsis”, „Ave Maria”, „Magnificat”.
W klasztorze Misjonarzy Oblatów na Św. Krzyżu 5 maja zabrzmi oratorium „Stworzenie świata” Josepha Haydna. Wystąpią Orkiestra Kameralna „Polish Camerata” pod dyrekcją Marka Głowackiego, zespół wokalny „all’ Antico” i soliści: Marta Boberska (sopran), Sylwester Smulczyński (tenor), Artur Janda (bas-baryton). Melomani będą mieli zapewniony przez organizatorów dojazd z Kielc na św. Krzyż.
W finale festiwal powróci do stolicy województwa świętokrzyskiego, gdzie 6 maja w kościele pw. św. Karola Boromeusza na Karczówce zaplanowano koncert „Muzyka Panien Benedyktynek”, w wykonaniu zespołu Flores Rosarum.
Zespół skupia śpiewaczki profesjonalnie zajmujące się muzyką dawną oraz historycznymi praktykami wykonawczymi. Zaprezentują muzykę, która była uprawiana w czasie baroku w żeńskich klasztorach polskich panien Benedyktynek - archiwalia znajdujemy w klasztorach w Staniątkach, Sandomierzu i Jarosławiu.
Wstęp na koncerty festiwalu „Anima Mundi” jest bezpłatny. Patronat honorowy nad przedsięwzięciem objął ordynariusz diecezji kieleckiej, biskup Jan Piotrowski.
Festiwal powstał w Kielcach z inicjatywy prof. Jerzego Rosińskiego (1927-2008) – organisty katedralnego, kompozytora i animatora kultury. Za całokształt swej twórczości otrzymał w 2005 r. medal papieski z rąk Jana Pawła II.
Festiwal organizowany jest co roku w kościołach diecezji kieleckiej w okolicach świąt Wielkiej Nocy. Podczas koncertów poza klasyczną muzyką organową, można usłyszeć także muzykę chóralną, dawną, ludową oraz brzmienia różnych religii. Poszczególne edycje imprezy gromadziły twórców i chóry o międzynarodowej renomie z wielu krajów Europy. (PAP)
autor: Katarzyna Bańcer
edytor: Paweł Tomczyk
ban/ pat/