1 października odbędzie się piąta edycja akcji Dzień Polskiej Muzyki – kampanii społecznej, która promuje polską muzykę i ma zwiększyć świadomość Polaków na temat znaczenia muzyki dla rozwoju polskiej kultury i gospodarki.
Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej na temat tegorocznego Dnia Polskiej Muzyki zarząd EMPOWERMENT POLAND wraz z Stowarzyszeniem Autorów ZAiKS zapowiedział plany piątej edycji wydarzenia. Kulminacyjnym punktem Dnia Polskiej Muzyki będzie symboliczna godzina od 10.00 do 11.00, podczas której na antenach ponad 100 ogólnopolskich stacji radiowych wspierających kampanię będzie puszczana tylko polska muzyka. Również w stacjach telewizji muzycznych będą pokazywane głównie polskie teledyski.
W tym roku obchody Dnia Polskiej Muzyki zostały poszerzone o różne działania cross-sektorowe, promujące polską muzykę poprzez książki, gry wideo i film. Wśród tych działań organizatorzy kampanii we współpracy z producentami gier wideo będą promowali specjalne playlisty z polską muzyką z gier. Dodatkowo, dzięki partnerstwu ze Stowarzyszeniem Kin Studyjnych, w kinach studyjnych w całym kraju 1 października odbędą się przedpremierowe pokazy filmu muzycznego "Na zawsze melomani" w reżyserii Rafała Mierzejewskiego.
"Bardzo się cieszę, że tym roku po raz pierwszy możemy uczestniczyć w Dniu Polskiej Muzyki, ponieważ bez muzyki nie ma dobrych polskich filmów. Dlatego cieszymy się, że możemy dołączyć się do tej akcji i wspierać ją" – powiedziała na poniedziałkowej konferencji prasowej prezes zarządu Stowarzyszenia Kin Studyjnych Marlena Gabryszewska.
Podczas tegorocznego Dnia Polskiej Muzyki ogłoszone zostaną również szczegóły nowej inicjatywy Fundacji EMPOWER POLAND i Rady Polskiego Rynku Muzycznego "Miasto Muzyki".
"Wspólnie z Radą Polskiego Rynku Muzycznego, w ślad za naszą dobrą współpracą przy kampanii Dzień Polskiej Muzyki, postanowiliśmy powołać nową inicjatywę – "Miasto Muzyki". Będzie to konkurs, którego szczegóły zdradzimy 1 października w naszych mediach społecznościowych. "Miasto Muzyki" ma na celu nagradzanie i wyróżnianie miast, które wspierają lokalną scenę muzyczną" – wytłumaczyła prezes Fundacji EMPOWER POLAND Anna Ceynowa.
Partnerzy kampanii społecznej przygotowali również wiele promocji związanych z polskim rynkiem muzycznych, m.in. zniżki na koncerty polskich artystów lub na wybrane płyty CD.
Pierwszy Dzień Polskiej Muzyki odbył się w 2019 r. z inicjatywy założycieli Fundacji EMPOWER POLAND. Intencją twórców kampanii było stworzenie projektu, który zaangażuje i połączy wszystkich uczestników rynku muzycznego: artystów, rozgłośnie radiowe i telewizje muzyczne, firmy i organizacje branżowe oraz fanów, aby słuchając polskiej muzyki, przyczynili się do wzmocnienia kondycji polskiego rynku muzycznego i jego pozycji na świecie.
Po rekordowo dobrym roku 2021, w którym wartość polskiego rynku fonograficznego wzrosła o ponad 28 proc., Polska znalazła się w gronie 20 największych rynków muzycznych świata. Według danych IFPI (International Federation of the Phonographic Industry), uzyskanych dzięki Związkowi Producentów Audio-Video, wartość polskiego rynku fonograficznego wyniosła 661,4 mln zł. To prawie o 50 proc. więcej od rozpoczęcia kampanii Dzień Polskiej Muzyki w 2019 r. (PAP)
Autorka: Zofia Suwała
zos/ joz/