Komisja Europejska opublikowała zaproszenia do składania wniosków w ramach komponentu Media programu „Kreatywna Europa” na 2022 r. Na ten cel przeznaczono w tym roku 226 mln euro środków unijnych.
Jego celem jest wspieranie odbudowy sektora audiowizualnego i wzmacnianie jego konkurencyjności zarówno w Europie, jak i na świecie.
"W 2022 r. zwiększymy nasze wsparcie dla europejskiego sektora kultury i sektora kreatywnego, które poważnie ucierpiały w wyniku kryzysu związanego z Covid-19. Będziemy wspierać te kluczowe sektory, zarówno w momencie odbudowy, jak i później - dziś przedstawiliśmy pierwsze z szeregu nowych możliwości finansowania. Program +Kreatywna Europa+ przewiduje inwestycje w technologie cyfrowe i nowe rodzaje treści, od wysokiej klasy seriali telewizyjnych po rzeczywistość wirtualną" - powiedział komisarz ds. rynku wewnętrznego Thierry Breton.
W tym roku w ramach wspomnianego podprogramu środki można pozyskać na: gry wideo i rozwój treści immersyjnych, sieci europejskich festiwali i działania "MEDIA 360 stopni", które mają wspierać istniejące gałęzie przemysłu, nowe talenty i rynki, a także promować współpracę między różnymi sektorami - podała KE.
Budżet programu „Kreatywna Europa” na rok 2022 wynosi 385,6 mln euro, czyli o 30 proc. więcej niż w roku 2021.
W 2021 r. program „Kreatywna Europa” składał się z trzech komponentów: Media zapewniały wsparcie dla sektora audiowizualnego, Kultura obejmowała wszystkie inne obszary sektora kultury i sektora kreatywnego, a komponent międzysektorowy stwarzał możliwości współpracy międzysektorowej i obejmował sektor mediów informacyjnych.
W nowych wieloletnich ramach finansowych na lata 2021–2027 na ten program przeznaczono 2,2 mld euro, dzięki czemu stał się on największym w historii programem finansowania przeznaczonym na wspieranie sektora kultury i sektora kreatywnego na szczeblu UE.
Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP)
luo/ mal/