Kultura i sztuka po 1989 roku

06.04.2016 aktualizacja 19.07.2016

Minister kultury odsłonił tablicę upamiętniającą Chełmońskiego

Tablica upamiętniająca Józefa Chełmońskiego odsłonięta w Bazylice Św. Krzyża w Warszawie. Fot. PAP/J. Kamiński Tablica upamiętniająca Józefa Chełmońskiego odsłonięta w Bazylice Św. Krzyża w Warszawie. Fot. PAP/J. Kamiński

Minister kultury Piotr Gliński i wnuczka Józefa Chełmońskiego Maria Krystyna Boczkowska odsłonili w środę w stołecznej bazylice św. Krzyża tablicę poświęconą artyście. Na upamiętnieniu w kształcie palety malarskiej wyryto płaskorzeźbę z popiersiem artysty.

Projekt tablicy powstał w 2014 r. w związku z setną rocznicę śmierci artysty. Jej inicjatorem była rodzina Chełmońskiego, sfinansowało ją stołeczne Muzeum Narodowe. Na tablicy znalazła się również inskrypcja "Józef Chełmoński 1849-1914. Niezrównany malarz ojczystego pejzażu. W setną rocznicę śmierci wdzięczni rodacy" oraz cytat z listu malarza do matki "wszystko, co mam, z naszego dostałem nieba nade mną (...)". Odsłonięcie i poświęcenie tablicy poprzedziła msza święta.

"Cieszymy się, że po dwóch latach, z niewielkim opóźnieniem, ale jednak mamy to upamiętnienie wielkiego człowieka polskiej kultury, malarza polskiego krajobrazu, polskiego pejzażu. Malarza bardzo polskiego, a jednocześnie europejskiego, bo przecież tworzącego w Paryżu, wykształconego także w Monachium. Malarza, który przez całe życie czerpał z tego, co się kojarzy z polskością" - mówił podczas uroczystości minister kultury.

Jak zaznaczył, upamiętnienie jest również elementem edukacji kulturalnej i estetycznej. "Wiele zawdzięczamy Józefowi Chełmońskiemu (...). Takie postacie jak on są ważne i być może będziemy mieli możliwość upamiętniania w tym miejscu, jako takim sanktuarium polskiej kultury, wielkich polskich twórców. Musimy społeczeństwu, zwłaszcza młodzieży, przypominać takie postacie. Mam nadzieję, że ich obecność będzie coraz większa w polskiej kulturze, a także w przestrzeni instytucji kultury" - powiedział Gliński.

Wnuczka Chełmońskiego wyraziła w rozmowie z dziennikarzami radość i wdzięczność w związku z odsłonięciem tablicy. Jak podkreśliła, chociaż jest pianistką i pedagogiem, nie odziedziczyła talentu dziadka.

"Jestem jednak wrażliwa na kolory, moja matka była malarką, a twórczość Chełmońskiego jest mi bardzo, bardzo bliska. Całe życie byłam związana z muzyką, ta sztuka w rozmaitych postaciach jest więc w mojej rodzinie obecna" - zaakcentowała Boczkowska. Towarzysząca jej jedna z dawnych uczennic dodała, że twórczość Chełmońskiego stale towarzyszy jego wnuczce, a jej pokój jest pełen obrazów dziadka i matki.

Józef Chełmoński (1849-1914), malarz i ilustrator, był wybitnym i najpopularniejszym przedstawicielem polskiego realizmu przełomu XIX i XX w. Miał doskonały warsztat rysunkowy i malarski. Uwieczniał malownicze krajobrazy, obrazki rodzajowe o tematyce wiejskiej i dynamiczne sceny polowań. Jego najbardziej znane prace to "Odlot żurawi (1871), "Babie lato" (1875), "Czwórka" (1881) i "Bociany" (1900).

Malarstwa Chełmoński uczył się w Warszawskiej Klasie Rysunkowej i prywatnej pracowni Wojciecha Gersona, który wywarł na niego ogromny wpływ. "Co do udziału Gersona w mojej nauce i wyrobieniu wyobraźni o wysokim powołaniu artysty, to śmiało powiedzieć mogę, że jemu jednemu zawdzięczam wszystko" - pisał w jednym z listów do przyjaciela.

Studiował również w Monachium. Jego prace zyskały duże uznanie w Paryżu, gdzie współpracował jako ilustrator z pismem "Le Monde Illustre". W 1887 r. zamieszkał w Warszawie, potem kupił dworek w Kuklówce na Mazowszu, gdzie mieszkał do śmierci. (PAP)

akn/ agz/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL