Koncerty muzyki elektronicznej, konferencja, a także akcje podejmujące temat zdrowia psychicznego i ekologii złożą się na tegoroczny Electrum Up To Date Festival – poinformowali w środę organizatorzy. Impreza odbędzie się w dniach 30 maja–2 czerwca w Białymstoku.
W tym roku odbędzie się jubileuszowy 15. edycja festiwalu, który wraca w formule czterech dni - poinformował w środę na konferencji prasowej jeden z twórców imprezy Jędrzej Dondziło ze Stowarzyszenia Pogotowie Kulturalno-Społecznego.
Podczas festiwalu ma się odbyć ok. 40-50 koncertów artystów z Polski i z zagranicy; ich ogłoszenie ma się odbyć w najbliższym czasie. Koncerty zaplanowano m.in. w Białostockim Teatrze Lalek, w Elektrowni - Galerii Arsenał, w Auli Magna Pałacu Branickich, a także w plenerze.
Imprezie będzie towarzyszyła dwudniowa konferencja "Do we really care?". Dondziło mówił, że będą podczas niej poruszane tematy sceny muzyki elektronicznej, ale też ekologii i zdrowiu psychicznemu. Festiwal od lat stara się zwracać uwagę na społeczne problemy, kilka lat temu rozpoczęło akcję zachęcania wysyłania pocztówek do swoich bliskich "Wyślij pocztówkę do Babci", a dwa lata temu zwracało uwagę na najmłodszych pacjentów w szpitalu.
Od ubiegłego roku twórcy imprezy wprowadza strategię ekologiczną. Dondziło mówił, że zrezygnowano m.in. z produkcji festiwalowych ubrań, które były wielkim hitem na rzecz upcyklingu używanej odzieży czy powtórne używanie wydrukowanych już materiałów. Organizatorzy zachęcają też do zmniejszenia śladu węglowego poprzez m.in. zachęcanie artystów do rezygnacji z samolotów na rzecz przyjazdu pociągiem. Dondziło dodał, że w ubiegłym roku to się w kilku przypadkach udało.
Motywem przewodnim festiwalu będzie hasło "Don't worry, be yourself". "Chcemy mocno myśleć o rzeczach związanych z planetą, zdrowiem psychicznym, ale także związanych ze sceną muzyczną" - mówił drugi z twórców imprezy Cezary Chwicewski.
Wyjaśnił, że jeśli czujemy się dobrze, to nie potrzebujemy np. kupować kompulsywnie, jeśli jest nam dobrze psychicznie, to też jest lepsze dla środowiska. Jak zauważył, "jesteśmy mniej toksyczni i narcystyczni". Zwrócił też uwagę, że na życie w grupie społecznej, której ufamy, to - jak mówił - wtedy żyje się nie tylko lepiej, ale jesteśmy też zdrowsi, można rozmawiać o emocjach. "My chcemy mówić, żeby rozmawiać o relacjach, w związku z czym naszym dość przewrotnym tłumaczeniem hasła +Don't worry, be yourself+ jest +Kiś ogórki, nie emocje+" - podkreślił Chwicewski.
Na konferencji zaprezentowano też sponsora tytularnego festiwalu - firmę Electrum. organizatorzy od kilku lat realizują wspólne działania. Dondziło powiedział, że od kilku lat z firma realizowane są wspólne działania i dzięki temu nazwa festiwalu to już nie Up To Date Festival, a Electrum Up To Date Festival. Dodał, że to nowe otwarcie na 15-lecie imprezy.(PAP)
autorka: Sylwia Wieczeryńska
swi/ dki/