Przedstawienie „Stories of walls” w wykonaniu teatru ze Słowacji zdobyło Grand Prix 10. Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Ożywionej Formy „Maskarada” w Rzeszowie. Najwięcej nagród otrzymał jednak spektakl „Żyrafa” w wykonaniu teatru z Grecji.
W tegorocznej edycji „Maskarady”, która rozpoczęła się w minioną niedzielę wzięły udział zespoły teatralne z Grecji, Słowacji, Japonii, a także z Polski, w tym: Białostocki Teatr Lalek, Teatr Lalek Banialuka z Bielska-Białej, Teatr Malabar Hotel z Warszawy, Teatr Lalki Tęcza ze Słupska, Teatr Lalki i Aktora z Wałbrzycha, Teatr Baj z Warszawy, Śląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum, Opolski Teatr Lalki i Aktora, Teatr Fraktal z Białegostoku.
Hasłem przewodnim tegorocznej edycji była „suma”, rozumiana jako kontakt, pomost, łączenie, a także wspólnota i więź – wyjaśniła Klaudia Mazur z Teatru „Maska”, organizatora wydarzenia.
Widzowie mogli zobaczyć łącznie 14 przedstawień, z których 11 wzięło udział w zmaganiach konkursowych. Było to 7 bajek i 4 przedstawienia dla młodzieży i dorosłych.
Konkursowe spektakle oceniały dwie komisje: profesjonalne jury oraz dziecięco-młodzieżowe, w skład którego weszli członkowie Małej Akademii Teatralnej, działającej Teatrze „Maska”, który jest organizatorem wydarzenia.
Laureaci Grand Prix festiwalu, czyli Bratislava Puppet Theatre ze Słowacji otrzymał za spektakl „Stories of walls” nagrodę finansową w wysokości 6 tys. zł.
Profesjonalne jury podkreśliło „różnorodność i bogactwo programu tegorocznej edycji, będącego odzwierciedleniem tendencji występujących w teatrze ożywionej formy”. „Suma tych doświadczeń otwiera nowe postrzeganie znaczenia teatru lalek” – ocenili jurorzy. Docenili także spektakl „Żyrafa” Hop Signor Puppet Theatre z Grecji, przyznając mu nagrodę w wysokości 3,5 tys. zł.
Spektakl ten został nagrodzony również przez jury dziecięco-młodzieżowe. Młodzi jurorzy zaznaczyli, że „podążając za hasłem tegorocznej +Maskarady+, jakim jest słowo +suma+ jury dziecięce chciałoby nagrodzić spektakl, który jest syntezą wielu elementów: animacji, scenografii, światła i muzyki, które razem składały się na poruszającą, poetycką opowieść”. Jurorzy-juniorzy podziękowali także „za wytworzenie wspaniałej atmosfery i morał”, który noszą „w sobie do dziś”.
„Żyrafę” greckiego teatru docenił także Tajny Juror - oglądający spektakle incognito - który przyznał zespołowi Hop Signor Puppet Theatre z Grecji nagrodę w wysokości 3 tys. zł „za szlachetną prostotę oraz mistrzostwo w ożywianiu formy zaprezentowane w spektaklu +Żyrafa+”.
Tajnym Jurorem okazał się Michał Tramer, dyrektor słupskiego Państwowego Teatru Lalki Tęcza.
Profesjonalne jury nagrodziło także Radosława Sadowskiego za rolę Zajączka w spektaklu „Smacznego, proszę Wilka!” Teatru Lalek Banialuka z Bielska-Białej, przyznając mu indywidualną nagrodę aktorską w wysokości 2 tys. zł. Przyznało też wyróżnienie w wysokości 1,5 tys. zł spektaklowi „Minutka” Teatru Baj z Warszawy.
„Nagrodzone i wyróżnione przez jury spektakle podejmują istotne tematy egzystencjalne oraz problemy współczesnej rzeczywistości, poprzez twórcze poszukiwanie w materii sztuki lalkarskiej” – napisano w protokole profesjonalnego jury.
W skład profesjonalnego jury weszli: teatrolog, kulturoznawca, pedagog, Bożena Krystyna Sawicka; scenograf, rzeźbiarka i twórca figur animowanych, Katarzyna Proniewska-Mazurek i Robert Drobniuch - reżyser teatralny i operowy, dyrektor Teatru Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach, członek władz Polskiego Ośrodka Lalkarskiego POLUNIMA.
Tegorocznej „Maskaradzie” towarzyszyły m.in. etiudy dla młodzieży i dorosłych przygotowane przez studentów Akademii Teatralnej w Warszawie Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku, warsztaty prowadzone przez teatry z Grecji i Japonii, a także wystawy, spotkania z twórcami, koncert „Bajki o dorosłych”. Podczas festiwalu odbyła się też konferencja dyrektorów teatrów lalkowych i spotkanie Polskiego Ośrodka Lalkarskiego POLUNIMA. (PAP)
autor: Agnieszka Pipała
api/ pat/