Przedstawienie "Bzik. Ostatnia minuta" Jana Czaplińskiego w reżyserii Eweliny Marciniak zostało zwycięzcą 4.Festiwalu Nowego Teatru-56. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych w kategorii Najlepszy Spektakl. Laureatów ogłoszono w niedzielny wieczór podczas gali finałowej.
Komisja konkursowa nagrodziła spektakl za "demitologizację utrwalonych struktur myślenia o świecie i teatrze, wykorzystanie potencjału farsowego do uruchomienia w widzu krytycznego aparatu myślenia oraz wytworzenie przestrzeni na współ-refleksję na temat roli teatru, przekraczania granic utrwalonych konwencji i ewentualnego kierunku zwrotnego, jaki winien on obrać" – czytamy w protokole z obrad.
Sekretarz jury Julia Lizurek poinformowała PAP, że jurorzy przyznali zespołowi teatru za spektakl "Bzik. Ostatnia minuta" nagrodę finansową w wysokości 10 tys. zł.
Sześcioosobowe jury, złożone z młodych krytyków rekrutujących się z akademii teatralnych z całego kraju, po obejrzeniu ośmiu konkursowych przedstawień, wyłoniło laureatów w trzech kategoriach: Najlepszy Spektakl, Osobowość Artystyczna i Młody Twórca. Swoje nagrody przyznali też dziennikarze i publiczność, co było nowością tegorocznej edycji festiwalu.
W kategorii Młodego Twórcy zwyciężyła Magdalena Koleśnik – odtwórczyni roli Jagny w spektaklu warszawskiego Teatru Powszechnego "Chłopi" według Władysława Reymonta w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego. Jury nagrodziło ją "ze względu na wykreowanie niebywale przejmującej roli Jagny, która dzięki imponującej precyzji warsztatu aktorskiego przełamuje klasyczne uwizerunkowienie postaci".
Komisja doceniła też Agatę Dudę-Gracz – reżyserkę, scenarzystkę, scenografkę i kostiumolożkę spektaklu "Będzie Pani zadowolona, czyli rzecz o ostatnim weselu we wsi Kamyk" z Teatru Nowego w Poznaniu. Jurorzy przyznali jej nagrodę dla Osobowości Artystycznej "za stworzenie totalnej wizji scenicznej świata, w którym sądy, z pozoru słuszne, zwracają się przeciw nam samym".
Przedstawienie "Będzie Pani zadowolona..." Agaty Dudy-Gracz zwyciężyło również w plebiscycie dziennikarzy. Natomiast nagrodę publiczności zdobyło "Sekretne życie Friedmanów" w reżyserii Marcina Wierzchowskiego z Teatru Ludowego w Krakowie.
Wszystkim laureatom przyznano nagrody finansowe: za najlepszy spektakl według jury 10 tys. zł, a w pozostałych kategoriach po 2,5 tys. zł. Wszyscy też otrzymali okolicznościowe grafiki.
4. Festiwal Nowego Teatru - 56. Rzeszowskie Spotkania Teatralne trwały ponad tydzień - od 17 do 26 listopada. W programie imprezy znalazło się około 20 różnych wydarzeń artystycznych. Jednak głównym elementem Festiwalu były – jak zawsze - prezentacje spektakli konkursowych. W tym roku było ich osiem.
Tematem przewodnim tegorocznej edycji Spotkań były "Nowe mitologie".
"Chcemy zobaczyć, w jaki sposób artyści usiłują porządkować chaos w obszarze zbiorowej wyobraźni, obrazując rozłamy i traumy, wywołując z zakamarków przeszłości +widma+ i +upiory+, ale też tworząc nowe scenariusze odnowy społecznej" – mówiła przed festiwalem Lizurek, sekretarz literacki Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, organizatora Spotkań.
Dopełnieniem 4. edycji Festiwalu były dwa moduły: "Dybuki. Przepisywanie pamięci", obejmujący działania artystyczne z pogranicza teatru, performansu i sztuk wizualnych, oraz "Nowy Teatr/Europa", będący uzupełnieniem polskiego "nowego teatru" o dokonania artystów słowackich.
W pierwszym z nich znalazły się m.in. projekty zainicjowane przez Pawła Passiniego: koncert "Obecni" i projekcja performatywna "Dybuk" Szymona An-skiego, Michała Waszyńskiego i Artura Pałygi, pokaz filmu dokumentalnego Anny Gruskovej - "Rabinka".
Z kolei w ramach przeglądu nowego teatru europejskiego widzowie zobaczyli dwie słowackie produkcje: "Cells/Komórki" Slavy Daubnerovej oraz "Dziennik Anny Frank" w reżyserii Ondreja Šotha z Państwowego Teatru w Koszycach.
W ramach Spotkań odbyła się także konferencja naukowa z udziałem naukowców z kilku uniwersytetów w kraju i Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie, pokazy dramalab, kinoteatru, spotkania z artystami, warsztaty i debaty.(PAP)
autor: Agnieszka Pipała
api/ karo/