Ośmioro laureatów, w tym teatry i grupy teatralne, otrzyma dofinansowanie od Związku Cyfrowa Polska i YouTube na realizację spektakli online w ramach wartego ponad 256 tys. zł programu grantowego - poinformowano w informacji przesłanej PAP przez agencję PR Związku Cyfrowa Polska.
Jak wyjaśniono, nagrodzone przedsięwzięcia zostaną wystawione w sieci w ramach drugiego festiwalu YouTube Dni Kultury, który odbędzie się od 26 do 28 marca br.
Przypomniano, że "partnerami akcji są Narodowe Centrum Kultury (NCK) oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego (IT)".
"Do ogłoszonego na początku grudnia ub.r. przez polską branżę cyfrową programu grantowego dla teatrów zgłosiło się ponad 70 instytucji, w tym teatry, miejskie ośrodki kultury oraz fundacje i stowarzyszenia, reprezentujące różnego typu grupy teatralne z całej Polski" - napisano w informacji przesłanej w środę PAP przez Łukasza Antkiewicza z Higher Media (agencja PR dla Związku Cyfrowa Polska).
Jury konkursu przyznało granty na realizację online następujących spektakli: "Wykrywacz Kłamstw" Teatru Capitol w Warszawie (spektakl z udziałem Olafa Lubaszenki i Kacpra Kuszewskiego), "Wyspa chudych" Teatru Dziewiątka działającego przy Bolesławieckim Ośrodku Kultury, "Magnetyzm sieci" Teatru Małego w Tychach, "Welcome Home Boys" grupy teatralnej MUMIO, "Nitka" grupy teatralnej Pingwiny, działającej przy Centrum Kultury i Sztuki im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Sierpcu, "Mój Jazz" grupy teatralnej Start, działającej przy Fundacji Via Culturae w Łodzi, "Bierki" Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie (adaptacja powieści Marcina Szczygielskiego o tym samym tytule), "Napromieniowany raj – wizja lokalna" Teatru Ucieczkowego i Miejskiego Ośrodka Kultury w Kowarach (spektakl o kopalniach uranu będzie realizowany na podstawie tekstu teatralnego Jarosława Szczyżowskiego).
Laureatów wybrała kapituła w składzie: dyrektor NCK prof. Rafał Wiśniewski, wicedyrektor IT dr Jarosław Cymerman, teatrolog i krytyk filmowy Tomasz Raczek, prezes Związku Cyfrowa Polska (ZCP) Michał Kanownik oraz Country Manager YouTube Polska Małgorzata Krasowska.
Członkowie jury "docenili m.in. nieszablonowość i kreatywność projektów oraz potencjał w obecności online". "Wybór nie był łatwy, bo wszystkie zgłoszone przedstawienia reprezentują naprawdę wysoki poziom. Dlatego ostatecznie zdecydowaliśmy się wybrać osiem z nich, a nie sześć, jak informowaliśmy wcześniej" – ocenił w imieniu organizatorów prezes ZCP.
Kanownik przyznał, że "program grantowy dla teatrów cieszył się dużym zainteresowaniem twórców, także dzięki wsparciu Narodowego Centrum Kultury oraz Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego". "Cieszymy się, że mogliśmy zwiększyć pulę nagród i jesteśmy dumni, że z jednej strony możemy pomóc finansowo samym teatrom, które dziś z powodu pandemii nie mogą normalnie funkcjonować, a z drugiej – wesprzeć działania na rzecz kultury, by była szerzej dostępna" – podkreślił.
Członek jury, dyrektor NCK prof. Rafał Wiśniewski zwrócił uwagę "na ogromną różnorodność zgłoszonych projektów oraz podmiotów, które za nimi stoją". "Konkurs daje szansę i dużym, i małym - zarówno profesjonalnym teatrom, jak też organizacjom pozarządowym, samorządowym instytucjom kultury i indywidualnym inicjatywom. One tworzą tzw. amatorski ruch teatralny, który działając z wielką pasją, zaangażowaniem i inwencją, poszerza ofertę teatrów zawodowych" - powiedział dyrektor NCK. "Tę różnorodność można również dostrzec w gronie laureatów, gdzie obok uznanych instytucji teatralnych z dużych miast, znalazły się instytucje kultury z małych ośrodków i prywatne zespoły teatralne" - dodał.
"Cieszy mnie szczególnie, że swoją szansę wykorzystały mniejsze podmioty, w tym domy, centra i ośrodki kultury oraz NGO-sy. Ich działalność w obszarze kultury od lat wspiera Narodowe Centrum Kultury" - podkreślił prof. Wiśniewski.
"Musimy pamiętać, że nasz teatralny krajobraz jest niezwykły w skali świata – w 170 miastach i miejscowościach działa ponad 900 teatrów oraz grup teatralnych o różnym statusie zawodowym i instytucjonalnym. To dziesiątki tysięcy ludzi, którzy szczególnie teraz potrzebują możliwości artystycznej ekspresji i pracy zawodowej" - powiedziała dyrektor IT Elżbieta Wrotnowska-Gmyz, cytowana w przesłanej informacji.
Zwróciła uwagę, że "właśnie dlatego inicjatywy takie jak ta są nie do przecenienia". "Bo chociaż teatr w sieci nie zastąpi nigdy relacji żywego aktora z żywym widzem, to w obecnej sytuacji pozwala teatrowi trwać i czekać na lepszy czas, który – w co głęboko wierzę – nadejdzie już niedługo" - wyjaśniła Wrotnowska-Gmyz.
Program grantowy dla teatrów został zorganizowany przez Związek Cyfrowa Polska w partnerstwie z platformą YouTube.(PAP)
autor: Grzegorz Janikowski
gj/ dki/