Kultura i sztuka po 1989 roku

12.07.2017

Do Muzeum Fryderyka Chopina przekazano rękopis pieśni "Wiosna"

Wicepremier, minister kultury Piotr Gliński (4L), dyr. 2. Programu Polskiego Radia Małgorzata Małaszko (3P),dyr. Biura Programowego i Rozwoju Korporacyjnego Polskiego Radia Paweł Kwieciński (2P), dyrektor TVP Kultura Mateusz Matyszkowicz (P), prezes PKN Orlen Wojciech Jasiński (5L), prezes Totalizatora Sportowego Olgierd Cieślik (6L), dyr. Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina Artur Szklener (3L) i wicedyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina Stanisław Leszczyński (2L). 12.07.2017. Fot. PAP/M. Obara Wicepremier, minister kultury Piotr Gliński (4L), dyr. 2. Programu Polskiego Radia Małgorzata Małaszko (3P),dyr. Biura Programowego i Rozwoju Korporacyjnego Polskiego Radia Paweł Kwieciński (2P), dyrektor TVP Kultura Mateusz Matyszkowicz (P), prezes PKN Orlen Wojciech Jasiński (5L), prezes Totalizatora Sportowego Olgierd Cieślik (6L), dyr. Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina Artur Szklener (3L) i wicedyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina Stanisław Leszczyński (2L). 12.07.2017. Fot. PAP/M. Obara

Autentyczne dokumenty historyczne mają istotny walor symboliczny; w źródłach takich jak ten rękopis zaklęte są emocje - mówił w środę minister kultury prof. Piotr Gliński podczas przekazania Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie rękopisu chopinowskiej pieśni "Wiosna."

Rękopis pieśni "Wiosna" op. 74 nr 2 nabyty na aukcji J.A. Stargardt w Berlinie przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina ze środków sponsorskich PKN ORLEN i Fundacji LOTTO, to jedna z kopii podarunkowych, wykonana w 1847 r. dla Teofila Kwiatkowskiego, malarza, autora kilku portretów kompozytora. Po tym, gdy autograf trafił do kolekcji Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, w zbiorach placówki znajduje się już pięć rękopisów pieśni polskiego kompozytora.

To przepiękne źródło i inne źródła, czyli autentyczne dokumenty historyczne, oczywiście mają istotny walor także symboliczny. Symbole są nam z kolei potrzebne, żeby hierarchizować wartości, na przykład mówić, co jest ważne, co jest ważne dla dziedzictwa - mówił wicepremier, minister kultury prof. Piotr Gliński podczas uroczystości przekazania rękopisu Chopina.

Wicepremier, minister kultury prof. Piotr Gliński w trakcie konferencji "Sięgając do źródeł", która odbywała się w środę w warszawskich Łazienkach Królewskich podkreślił, że są one najbliższe prawdzie, "a prawda w poznaniu naukowym jest szalenie istotna. - To przepiękne źródło i inne źródła, czyli autentyczne dokumenty historyczne, oczywiście mają istotny walor także symboliczny. Symbole są nam z kolei potrzebne, żeby hierarchizować wartości, na przykład mówić, co jest ważne, co jest ważne dla dziedzictwa" - przekonywał minister kultury podczas uroczystości przekazania rękopisu Chopina.

Jak mówił Gliński, w źródłach "zaklęta jest pewna opowieść, która nam przedstawia w sposób ciekawy, interesujący, atrakcyjny historię i też mówi o tych ważnych sprawach. Ale jest jeszcze jedna kwestia (...) w źródłach, takich jak ten rękopis, są emocje - miłość, a emocje wzmacniają nam tę hierarchię wartości, o których mówiłem i które są tak ważne" - podkreślił Gliński.

"Rękopis, który z jednej strony jest zapisem muzyki, pokazuje kim Chopin był jako prywatny, osobisty twórca, nie ten publiczny, nie ten z sal koncertowych. Pokazuje też, co się z nim, jako człowiekiem, działo w ostatnich latach jego życia. Myślę, że dla nas jako osób, dla których dziedzictwo Chopina i fakty dotyczące jego osoby są przedmiotem badań, tego typu świadectwo jest absolutnie poza jakąkolwiek możliwą oceną, jego wartość jest po prostu bezcenna" - powiedział dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina dr Artur Szklener.

Autograf muzyczny pieśni Chopina to jedna karta, jednostronnie zapisana, poliniowana rastralem w system 14 pięciolinii na stronie. Akolady, klucze, metrum i znaki przykluczowe są wpisane odręcznie przez kompozytora. Autograf prezentuje wersję utworu tylko na fortepian, bez partii głosu i słów pieśni. Pod tekstem muzycznym kompozytor zapisał dedykację: "Kochanemu Teofilowi Kwiatkowskiemu FChopin [I] 4. Sept. 1847. Paryż", na lewym marginesie natomiast znajduje się własnoręczny podpis Teofila Kwiatkowskiego.

"Rękopis, który z jednej strony jest zapisem muzyki, pokazuje kim Chopin był jako prywatny, osobisty twórca, nie ten publiczny, nie ten z sal koncertowych. Pokazuje też, co się z nim, jako człowiekiem, działo w ostatnich latach jego życia. Myślę, że dla nas jako osób, dla których dziedzictwo Chopina i fakty dotyczące jego osoby są przedmiotem badań, tego typu świadectwo jest absolutnie poza jakąkolwiek możliwą oceną, jego wartość jest po prostu bezcenna" - powiedział dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.

Nowy nabytek zostanie zaprezentowany zwiedzającym w sali "Kompozytor" w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie w dniach od 13 lipca do 3 września 2017 r.

W trakcie konferencji poinformowano także o tym, że w 2018 r., stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości, Narodowy Instytutu Fryderyka Chopina we współpracy z Telewizją Polską i Polskim Radiem organizują w Warszawie I Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na instrumentach historycznych. Kolejne będą organizowane co pięć lat. Mecenat nad konkursem objął PKN ORLEN.

"Bardzo cieszymy się z tej inicjatywy. Ministerstwo kultury ją od samego początku popiera, bo ona ma wiele różnych walorów - jednym z tych walorów jest walor wizerunkowy" - mówił Gliński. Podkreślił, że jest "szalenie zadowolony, że ta inicjatywa powstała".

Dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina poinformował, że konkurs będzie nieco krótszy, o jeden etap. Różnice polegać będą między innymi na tym, że zabrzmi nie tylko muzyka Chopina, w pierwszym etapie również Jana Sebastiana Bacha, a oprócz tego konkurs będzie okazją do tego, żeby nieco wypromować muzykę fortepianową polskich kompozytorów z czasu otoczenia Chopina, głównie chodzi o poloneza.

W trakcie konferencji poinformowano także o tym, że w 2018 r., stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości, Narodowy Instytutu Fryderyka Chopina we współpracy z Telewizją Polską i Polskim Radiem organizują w Warszawie I Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na instrumentach historycznych. Kolejne będą organizowane co pięć lat. Mecenat nad konkursem objął PKN ORLEN.

Jak dodał, przesunięta została też granica wieku uczestników, którzy mogą startować w konkursie (pianiści z całego świata w wieku od 18 do 35 lat). "Specjaliści twierdzą, że granie na instrumentach historycznych to taki proces, do którego w różnym stopniu artyści dojrzewają i nie jest to tak naturalna ścieżka jak gra na instrumentach współczesnych" - tłumaczył.

"Gdyby ktoś zapytał, jakie wydarzenie w roku 2018 będzie najważniejsze na antenach telewizji publicznej, odpowiadam: konkurs chopinowski. Nie ma lepszej polskiej marki niż Fryderyk Chopin i jego muzyka, i nie ma lepszego sposobu na dotarcie z muzyką Chopina do wszystkich ludzi na świecie niż konkurs chopinowskich" - podkreślił dyrektor TVP1 i TVP Kultura Mateusz Matyszkowicz.

Zapowiedział, że konkurs od drugiego etapu będzie w całości, na żywo, transmitowany na antenie TVP Kultura, a omawiany na antenie TVP1, zaś koncert finałowy zostanie wyemitowany na antenie TVP1.

Szefowa radiowej Dwójki Małgorzata Małaszko-Stasiewicz mówiła, że konkurs daje możliwość pokazania światu i Polakom tego, co "szlachetne i piękne".

Dyrektor Biura Programowego i Rozwoju Korporacyjnego Polskiego Radia Paweł Kwieciński poinformował, że "Rodzina programu Polskiego Radia od 1 października tego roku powiększy się o Radio Chopin - radio, które będzie wyspecjalizowanym radiem PR, które będzie dostępne w internecie, na platformie DAB+ i poprzez satelitę na całym świecie".

"Nie ma Polskiego Radia bez źródeł, bez historii, bez Fryderyka Chopin i mam nadzieję, że wszyscy państwo pomogą nam w tym, żeby ten kanał był czymś unikatowym, czymś w ofercie mediów publicznych wyjątkowym" - podkreślił.

Uczestniczący w konkursie pianiści będą mieli do dyspozycji fortepiany historyczne z kolekcji NIFC (Erard z 1838 r., 1849 r. i 1855 r., Pleyel z 1848 r. i 1854 r. oraz Broadwood z 1843 r.) oryginały i kopie instrumentów z epoki, sprowadzone przez restauratorów i kolekcjonerów europejskich.

Dla laureatów przewidziane są - poza nagrodami pieniężnymi - propozycje prestiżowych koncertów z Orkiestrą XVIII Wieku oraz projekty fonograficzne. (PAP)

ksi/ itm/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL