Konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora Teatru Powszechnego w Warszawie im. Zygmunta Huebnera w Warszawie wygrał Paweł Łysak - poinformowała prezydent m.st. Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz. Łysak jest dyrektorem naczelnym i artystycznym Teatru Polskiego w Bydgoszczy.
Prezydent m.st. Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz ogłosiła konkurs na początku grudnia ub.r. Obecny dyrektor Teatru Powszechnego Robert Gliński ma kierować warszawską sceną do końca obowiązującego go kontraktu, czyli do końca bieżącego sezonu.
"Przeprowadziliśmy konkurs; nie czyniliśmy tego zbyt często jednak postanowiliśmy zaryzykować. Mieliśmy osiem zgłoszeń. Osobą, która uzyskała zdecydowaną większość głosów został Paweł Łysak" - ogłosiła prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz podczas środowej konferencji prasowej w stołecznym Ratuszu.
"Będzie on prezentował swoją własną koncepcję, nie zapominając - mam nadzieję - tak jak napisał: o tożsamości Warszawy, tożsamości Pragi a nawet Grochowa. Jego propozycja jest bardzo bogata" - dodała prezydent.
"Koncepcja przygotowana przez Pawła Łysaka była dla nas najbardziej przekonująca. Uwzględnia ona zarówno kwestie związane z projektem programu artystycznego i w największym skrócie mówiąc - teatr zaproponowany przez pana Łysaka jest - jak sam to określa - teatrem spraw istotnych z punktu widzenia lokalnej wspólnoty, pełnym poczucia odpowiedzialności za losy zespołu i widowni, którą teatr zaprasza do współpracy" - powiedział Tomasz Thun-Janowski, dyrektor biura kultury, który przewodniczył obradom komisji konkursowej.
"Koncepcja przygotowana przez Pawła Łysaka była dla nas najbardziej przekonująca. Uwzględnia ona zarówno kwestie związane z projektem programu artystycznego i w największym skrócie mówiąc - teatr zaproponowany przez pana Łysaka jest - jak sam to określa - teatrem spraw istotnych z punktu widzenia lokalnej wspólnoty, pełnym poczucia odpowiedzialności za losy zespołu i widowni, którą teatr zaprasza do współpracy" - powiedział Tomasz Thun-Janowski, dyrektor biura kultury, który przewodniczył obradom komisji konkursowej.
Jak podkreślił, koncepcja ta w największym stopniu realizowała założenia programu rozwoju kultury w Warszawie do roku 2020, czyli strategicznego dokumentu miasta, który zakłada demokratyzację politykę kulturalnej. "Przekonał nas pomysł podziału i wykorzystania scen Teatru Powszechnego. Główną scenę, z ponad 300-osobową widownią chce oddać teatralnym indywidualnościom - będzie chciał zapraszać do współpracy osoby, które zapewnią publiczność" - podkreślił Thun-Janowski.
Pod dyrekcją Pawła Łysaka średnia scena Teatru Powszechnego otwarta będzie na współpracę z twórcami niezależnymi, eksperymentatorami oraz organizacjami pozarządowymi. Mała scena będzie korzystała z działającego już w teatrze programu edukacyjnego.
Paweł Łysak od 2006 roku kieruje bydgoskim teatrem wraz ze swoim zastępcą Pawłem Sztarbowskim. Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy pod ich wodzą stał się w ciągu kilku sezonów jedną z najgłośniejszych scen w kraju.
Łysak jest absolwentem Wydziału Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Unversity of Toronto, Wydziału Reżyserii Dramatu PWST im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Drogę zawodową rozpoczynał od pracy w Teatrze Dramatycznym w Warszawie (debiutował w 1992 roku spektaklem "Roberto Zucco"), był etatowym reżyserem Polskiego Radia, wiceprezesem Towarzystwa Teatralnego, wicedyrektorem Teatru Polskiego w Poznaniu (w latach 2000-2003), a od 2005 r. pełni funkcję wiceprezesa Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów COMET.
Wymagania, które trzeba było spełnić w konkursie to m.in. posiadanie wykształcenia wyższego magisterskiego, minimum pięcioletni staż pracy na stanowiskach kierowniczych, minimum pięcioletnie doświadczenie w prowadzeniu projektów teatralnych.
Wnioski składane przez kandydatów na stanowisko dyrektora musiały zawierać pisemne opracowanie autorskiej koncepcji programowej i koncepcji organizacyjnej teatru, ze zwróceniem szczególnej uwagi na bieżące warunki finansowe placówki. Koncepcja ta - jak zapisano w zarządzeniu podpisanym przez Hannę Gronkiewicz-Waltz - "powinna wpisywać się w strategiczne dokumenty Miasta Stołecznego Warszawy (ze szczególnym zwróceniem uwagi na program Miasto kultury i obywateli. Program rozwoju kultury w Warszawie do roku 2020. Założenia oraz Warszawski Program Edukacji Kulturalnej), a także być zgodna ze statutem instytucji".
Uczestnik konkursu miał również wziąć pod uwagę warunki funkcjonowania teatru po remoncie - chodzi o zobowiązania teatru wynikające z umowy między miastem a Unią Europejską. Umowa z UE nakłada obowiązek zrealizowania co najmniej sześciu premier rocznie i osiągnięcia pułapu minimum 52 tysięcy widzów rocznie. Prognozowana wysokość dotacji dla Teatru Powszechnego na rok 2014 to 7 mln zł.(PAP)
pj/ agz/ ls/