Kilkanaście wydarzeń - spektakli, koncertów i warsztatów - znalazło się w programie XI Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy, który będzie odbywał się w Fabryce Sztuki w Łodzi między 19 i 28 sierpnia. Tematem głównym festiwalu będzie "początek nowego świata".
O programie i tematyce tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy na konferencji prasowej we wtorek opowiedzieli jego organizatorzy. W ciągu 10 dni zaplanowano 18 wydarzeń - w tym dziesięć spektakli i trzy koncerty, panel dyskusyjny, warsztaty i wystawę "Abstrakcje". Zaproszeni na Festiwal twórcy będą zastanawiać się, czy stoimy u progu nowego świata - a jeśli tak, to jaki powinien on być i jakie miejsce zajmie w nim teatr.
"Funkcjonujemy w czasach, gdy musimy zadać sobie pytanie o funkcję nie tylko teatru, ale sztuki w ogóle. Jedną z nich sformułował Jean Cocteau, który powiedział, że sztuka ma być jak wygodny fotel, w którym rozsiadamy się i kontemplujemy piękno. Drugi kierunek wyznaczył Franz Kafka - stoimy przed drzwiami i nie wiemy, co za nimi jest ani jak je przekroczyć. Współcześnie sztuka musi zadawać sobie to właśnie pytanie - jak mamy przejść na druga stronę. Co to znaczy nowy świat? Czy będzie on inny niż dotychczasowy?" - podkreślił dyrektor artystyczny Festiwalu Retroperspektywy Tomasz Rodowicz.
Jego zdaniem zagadnienia, które wpisują się w główną myśl festiwalu to: zagrożenia, wojna, przyszłość, pokolenia i feminizm. Te wszystkie tematy pojawią się w jego programie. Nie zabranie również akcentów ukraińskich.
Festiwal otworzy – 19 sierpnia – premiera Teatru CHOREA przygotowana we współpracy z Norweskim Narodowym Teatrem Tańca Współczesnego – Carte Blanche w ramach projektu ACT IN_OUT. "Ragnarok" w reżyserii Adriana Bartczaka to opowieść o perfekcyjnej nieidealności człowieka w idealnym świecie.
W podobnym duchu wypowiedzą się młodzi abstrakcjoniści z międzynarodowej grupy artystycznej – Lodz Abstract Art Festival – których prace złożą się na wystawę "Abstrakcje. Początek Nowego Świata".
Dwukrotnie w programie pojawi się twórczość Stanisława Lema. Teatr Łaźnia Nowa w spektaklu "Lem vs. P.K. Dick" pokaże, co by było, gdyby spotkali się dwaj prekursorzy science-fiction. Wyreżyserowana przez Mateusza Pakułę sztuka bazuje na biografii i twórczości Stanisława Lema i Philipa K. Dicka, którzy intensywnie ze sobą korespondowali, jednak nigdy się nie spotkali.
Z kolei "Kongres futurologiczny" lubelskiego Teatru Czytelni Dramatu to satyra, wymierzona przeciw popularnym w latach 70. XX wieku futurologom; odczytana współcześnie staje się krzywym zwierciadłem konfliktu między sceptycznym światopoglądem naukowym, a teoriami paranaukowymi i utopijnymi ideologiami.
"Gęstość zaludnienia. Historia wybuchu" w reż. Krzysztofa Popiołka to sceniczna adaptacja "Czarnobylskiej modlitwy. Kroniki przyszłości" Swietłany Aleksijewicz. Teatr Kana bada w niej kondycję świata i psychiki człowieka po wybuchu.
Polska premiera spektaklu "Bovary" fundacji Od Wschodu do Zachodu w reż. Joanny Lewickiej to nowa - przepisana z perspektywy męskiej na kobiecą - interpretacja powieści Gustawa Flauberta.
Festiwalowa publiczność zobaczy też spektakl „Głód” przygotowany przez Teatr pod Fontanną – nieformalną grupę, stworzoną przez członków pracowni teatralnych przy ośrodkach Stowarzyszenia "Zrozumieć i Pomóc", zajmujących się rehabilitacją społeczno-zawodową osób po kryzysach psychicznych.
Premierowy i międzypokoleniowy spektakl "Złota nić" to efekt pracy grupy młodzieżowej i senioralnej Teatru CHOREA. Kolektyw twórczy opowiada o relacjach i o tym, jak rysy i pęknięcia w życiu, stwarzają nas na nowo powodując, że stajemy się silniejsi i piękniejsi. Natomiast najmłodsza grupa teatralna Joanny Filarskiej, działająca przy CHOREI, zaprezentuje "Sklep z dobrym humorem" w reż. Pawła Głowatego.
Na scenie Art_Inkubatora Fabryki Sztuki w Łodzi zagoszczą też "Romans" Natalii Sakowicz, lalkarski monodram o miłości na podstawie tekstu Zuzanny Bojdy, oraz "Po drugiej stronie" Fundacji Jubilo w reż. Diego Pillegi, będący efektem badań twórców nad tematem wolności i odosobnienia.
Po każdym ze spektakli odbędą się spotkania z artystami, które poprowadzi Stanisław Godlewski, realizujący Diamentowy Grant, poświęcony współczesnej polskiej krytyce teatralnej.
RETROPERSPEKTYWY to także muzyka. Koncert "Little Thunder. Św. Katarzyna ze Sieny", autorstwa aktorki Julianny Bloodgood i kompozytorki Katarzyny Szwed oddaje głos świętej Katarzynie, a "IMPERIUM DELENDA EST" Teatru Łesi Ukrainki z Kijowa oparty został na poezji ukraińskich poetów i poetek, powstałej w czasie trwania wojny. Zaplanowano też występ grupy Polski Piach, Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego i zespołu Oratnitza.(PAP)
Autorka: Agnieszka Grzelak-Michałowska
agm/ dki/