Prapremiera opery-misterium "Moby Dick", dzieła jednego z czołowych polskich kompozytorów współczesnych Eugeniusza Knapika, odbędzie się 25 czerwca w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej. Libretto, na podstawie powieści Hermana Melville'a, napisał Krzysztof Koehler.
"W warstwie fabularnej +Moby Dick+ to opowieść o polowaniu na białego wieloryba. Główny bohater książki, Ahab, kapitan statku wielorybniczego Pequod, ściga po oceanach Moby'ego Dicka, by zemścić się na nim za swe kalectwo. Wielomiesięczny pościg kończy się śmiercią całej załogi w zatopionym przez wieloryba statku. Przy życiu pozostaje jedynie Izmael, narrator i wybrany, który ma dać świadectwo prawdzie" - przypominają słynną historię w zaproszeniu na spektakle Knapik i Koehler.
Jak podkreślają, "w przygodową fabułę wpleciona jest bogata, przede wszystkim biblijna symbolika, za sprawą której stał się +Moby Dick+ uniwersalną przypowieścią o losie człowieka, jego relacjach z Bogiem, Naturą i Przeznaczeniem". Przypomnieli, że "w tym znaczeniu +biały wieloryb+ może być symbolem Boga (Natury), wymierzającego sprawiedliwość zbuntowanemu człowiekowi, zaś Ahab staje się tragicznym poszukiwaczem tajemnicy bytu".
"Filozoficzny dyskurs, oparty o wybitne dzieło literackie, zbudowany na fundamencie naprawdę wspaniałej muzyki, która jest muzyką współczesną, a równocześnie odwołującą się do najbardziej europejskich źródeł późnego romantyzmu" - tak dzieło Knapika na środowej konferencji prasowej w Warszawie nazwał dyrektor naczelny Teatru Wielkiego-Opery Narodowej Waldemar Dąbrowski.
"Powieść można odczytać na wiele sposobów. Jest to jednak przede wszystkim rozgrywka zbuntowanego, zranionego, pełnego wściekłości i żądnego zemsty człowieka z Bogiem, który, według Ahaba, go zranił, upokorzył, ukazał jego słabość" - mówił w jednym z wywiadów podczas przygotowań do premiery Eugeniusz Knapik. "Kapitan Ahab to jeden z nas, człowiek zraniony w swym ego, z poranioną dumą. Został okaleczony przez białego wieloryb, więc życie podporządkował jednemu celowi: zemście" - dodał kompozytor.
W gronie realizatorów "Moby Dicka" w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej znaleźli się m.in.: reżyser Barbara Wysocka, wybitny dyrygent Gabriel Chmura, autorka scenografii Barbara Hanicka, autorka kostiumów Julia Kornacka i choreograf Jacek Przybyłowicz.
W spektaklu wystąpią: tancerka Anna Krysiak i tancerze Polskiego Baletu Narodowego oraz Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego-Opery Narodowej. Za przygotowanie chóru odpowiadał Bogdan Gola.
Partię Izmaela wykonuje amerykański tenor Arnold Rawls. W obsadzie są się też m.in. Niemiec Ralf Lukas (bas-baryton; partia Ahaba) i Polka Agnieszka Rehlis (mezzosopran; partia Hagar).
"Filozoficzny dyskurs, oparty o wybitne dzieło literackie, zbudowany na fundamencie naprawdę wspaniałej muzyki, która jest muzyką współczesną, a równocześnie odwołującą się do najbardziej europejskich źródeł późnego romantyzmu" - tak dzieło Knapika na środowej konferencji prasowej w Warszawie nazwał dyrektor naczelny Teatru Wielkiego-Opery Narodowej Waldemar Dąbrowski.
"Pytania, które stawia to dzieło, to m.in.: czy człowiek ma prawo kreować sensy, czy tylko je odczytywać; czy los, przeznaczenie jest powyżej woli każdego z nas" - wymieniał.
Eugeniusz Knapik (ur. 1951 w Rudzie Śląskiej), kompozytor, pianista i pedagog, studiował kompozycję u Henryka Mikołaja Góreckiego i grę na fortepianie w klasie Czesława Stańczyka w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach. Występuje w kraju i za granicą jako solista i kameralista (m.in. partner Kwartetu Śląskiego – od 1982). Specjalizuje się w repertuarze współczesnym.
W dorobku ma m.in., skomponowaną na zamówienie Theatre de la Monnaie w Brukseli, trylogię operową "The Minds of Helena Troubleyn" do tekstu Jana Fabre. Operę-misterium "Moby Dick" skomponował na zamówienie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie.(PAP)
jp/ dym/