Kultura i sztuka po 1989 roku

03.01.2019

Premiera „Ryzykownej forsy” na rozpoczęcie obchodów 100-lecia Teatru Bagatela w Krakowie

Spektakl „Ryzykowna forsa” w reż. Pawła Pitery w Teatrze Bagatela w Krakowie Spektakl „Ryzykowna forsa” w reż. Pawła Pitery w Teatrze Bagatela w Krakowie

Premierą „Ryzykownej forsy” Michaela Cooneya w reż. Pawła Pitery Teatr Bagatela w Krakowie rozpocznie obchody 100-lecia. Gala premierowa odbędzie się w piątek. Częścią obchodów - jak zapowiedziała dyrekcja - będą też m.in. wystawy oraz publikacje.

Świętowanie 100-lecia Bagatela rozpocznie galą premierową „Ryzykownej forsy”. Spektakl wyreżyserował Paweł Pitera na podstawie tekstu scenarzysty Michaela Cooneya, syna Raya Cooneya – mistrza farsy, autora m.in. sztuki „Mayday”. Gala odbędzie się w piątek.

„Ryzykowna forsa” to klasyczna angielska farsa. W ocenie reżysera, tekst Michaela Cooneya jest bardzo ciekawy, ma budowę scenariusza filmu fabularnego.

Pitera przyznał, że lubi realizować lekkie utwory, a angielskie farsy uwielbia za charakter filmowy i sytuacyjność. „Nie odmawiam francuskiej farsie dowcipnych, ciętych dialogów, ale śmiech wywołuje przede wszystkim filmowa, fabularna, mająca początek, środek i koniec sytuacja. Jeśli chodzi o klasyczną farsę – stawiam na Brytyjczyków” – dodał.

Spektakl został przygotowany w podwójnej obsadzie. Zdaniem reżysera powstały „właściwie dwa przedstawienia”. „Zawsze uważam, że każdy z aktorów ma prawo do własnej interpretacji postaci. I bardzo chętnie zobaczę – widzowie może też – że jest dwóch różnych Normanów czy Eryków” – przyznał Pitera.

Scenografię i kostiumy do spektaklu przygotowała Joanna Schoen. W głównej roli (Eryk Swan) widzowie zobaczą Krzysztofa Bochenka lub Adama Szarka. Żonę, którą główny bohater posądza o transwestytyzm, zagrają Urszula Grabowska lub Lidia Olszak.

„Ryzykowna forsa” zainauguruje obchody 100-lecia, ale główna uroczystość jubileuszowa i gala będzie 25 października. Wtedy – jak zaznaczył dyrektor Teatru Henryk Jacek Schoen – też przypadnie dokładna rocznica pierwszej premiery Teatru Bagatela.

25 października 1919 r. nowo powstała instytucja kultury wystawiła pierwszy spektakl – „Kobieta bez skazy” Gabrieli Zapolskiej w reż. Ludwika Czarnowskiego. W 2019 r. 25 października na deskach Bagateli nastąpi premiera „Skrzypka na dachu” w reż. Jana Szurmieja. Dyrektor Teatru zaznaczył, że spektakl ten będzie „wynikiem pracy bardzo dojrzałego zespołu, sprawnego ruchowo i doskonale śpiewającego”.

Pozostałe premiery Bagateli zaplanowane na jubileuszowy rok to: „Po latach o tej samej porze” Bernarda Slade’a w reż. Henryka Jacka Schoena, „Życie jest snem” Pedroa Calderona de la Barki w reż. Gintarasa Varnasa, dla dzieci „Pchła Szachrajka” nawiązująca do utworu Jana Brzechwy a wyreżyserowana przez Małgorzatę Jochan. Bagatela nie przestanie grać także w lecie – na sierpień planuje Letni Festiwal Komedii i Festiwal Teatr dla Przyjemności.

Henryk Jacek Schoen od 20 lat zarządza Bagatelą i jak podkreślił na czwartkowej konferencji prasowej – przez ostatnie 20 lat w Teatrze powstał „niezwykle sprawny zespół aktorski”, który pracuje zespołowo i jest wszechstronny. „Jeśli teatr ma mocny zespół, to otwierają się możliwości pozyskiwania najlepszych reżyserów” – zaznaczył dyrektor.

Jak wspominał, kiedy zostałem dyrektorem Teatru, założył sobie realizację takich nurtów w teatrze jak: klasyka, komedia, musical i teatr współczesny. Mówiąc o klasyce wymienił m.in. „Makbeta”, który okazał się artystycznym i marketingowym hitem. „Autobusy widzów nawet ze Szczecina przyjeżdżały do Krakowa na ten spektakl” – powiedział.

Zaznaczył, że chciał jak najlepiej kontynuować tradycje repertuaru komediowego, ale postanowił go zmodyfikować. „Chodzi o to, aby komedie nie budziły u widzów rechotu, tylko zdrowy śmiech. Chodzi o szlachetność wykonania” – mówił i dodał, że dobrzy aktorzy bohaterów tekstu farsowego są w stanie wypełnić prawdziwą psychologią, a sama gra na scenie nie wymusza sztucznych, głupkowatych sytuacji.

Musicale w Bagateli – powiedział dyrektor – powstają w dużej mierze z myślą o dzieciach. Interpretacje współczesnych dramatów pokazywane są przede wszystkim na drugiej scenie Teatru – przy ul. Sarego.

Schoen dopytywany przez dziennikarzy o hity ostatniego 20-lecia odpowiedział, że fantastyczną sławą cieszył się „Tato” (dramaturgia Artur Pałyga) w reż. Małgorzaty Bogajewskiej. Z kolei „Mayday” został wystawiony już ponad 1,6 tys. razy i obejrzało go co najmniej pół miliona osób.

Z okazji 100-lecia w podziemiach Bagateli trwa wystawa, przybliżająca historię teatru. Okolicznościowe ekspozycje zaplanowano także m.in. w Pałacu Sztuki i na krakowskich Plantach. Bagatela przygotowuje też m.in. publikacje, poświęcone dziejom tej instytucji. Powstaje również film dokumentalny „Teatr na rogu” (tytuł roboczy), mający być „swoistym hołdem wszystkim, którzy wpłynęli na wyjątkowy charakter teatru”.(PAP)

autor: Beata Kołodziej

bko/ agz/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL