Koncertem brytyjskiej skrzypaczki Rachel Podger, która wspólnie ze swoim zespołem Brecon Baroque wykonała koncerty skrzypcowe, klawesynowe i obojowe Bacha, rozpoczął się w sobotę 47. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans we Wrocławiu.
Podczas festiwalu, który potrwa do 9 września, będzie można wysłuchać prawie 30 koncertów w 12 miastach Dolnego Śląska.
Na festiwalu, którego motywem przewodnim w tym roku jest Jan Sebastian Bach, wystąpią m.in. skrzypaczka Izabelle Faust, gambista Jonathan Manson, klawesynista Trevor Pinnock oraz śpiewacy Andrew Kennedy i Roderick Williams. Zagrają także zespoły Copenhagen Royal Chapel Choir, Doric String Quartet i Gallicantus.
Na festiwalu melomani usłyszą m.in: „Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu” w wersji na kwartet smyczkowy Józefa Haydna, „Łzy św. Piotra” Orolanda di Lasso, „Drogę krzyżową” Pawła Łukaszewskiego, oratorium „La Passione di Gesu Cristo” Antonia Caldary.
Jak mówił na konferencji prasowej dyrektor artystyczny festiwalu, Paul McCreesh, o pojawieniu się w programie festiwalu muzyki Bacha zaważył fakt, że przed 100 laty odbył się we Wrocławiu Festiwal Bachowski i choć celem nie było kopiowanie imprezy sprzed wieku, to postanowiono ten fakt zaakcentować.
"Tegoroczny program będzie wyjątkowy, bowiem dzień po dniu wykonane zostaną dwa dzieła pasyjne Bacha. Zarówno +Pasja według św. Jana+, jak i +Pasja według św. Mateusza+ przedstawione zostaną w zupełnie nowym świetle i pozwolą na nowo poznać dzieła kompozytora” – zapewnił McCreesh.
Według Andrzeja Kosendiaka, dyrektora generalnego imprezy, podczas festiwalu prezentowane będą utwory z różnych epok, od średniowiecza po XXI wiek. „Będzie można wysłuchać wielu wspaniałych dzieł, dla których inspiracją była religia” – mówił Kosendiak.
Na festiwalu melomani usłyszą m.in: „Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu” w wersji na kwartet smyczkowy Józefa Haydna, „Łzy św. Piotra” Orolanda di Lasso, „Drogę krzyżową” Pawła Łukaszewskiego, oratorium „La Passione di Gesu Cristo” Antonia Caldary.
Festiwal zakończy „Stabat Mater” Antonina Dvoraka w wykonaniu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach pod batutą Alexandra Liebreicha.
Tegoroczny festiwal będzie ostatnim, kiedy funkcję dyrektora artystycznego pełni McCreesh. Dyrygent wyraził nadzieję na kontynuowanie swoich związków z Wrocławiem.(PAP)
umw/ hes/