Głośne spektakle "Do Damaszku" Jana Klaty i "Caryca Katarzyna" duetu Janiczak-Rubin, a także „Wesele” Marcina Libera i „Kronos” Krzysztofa Garbaczewskiego znalazły wśród propozycji 34. Warszawskich Spotkań Teatralnych. Festiwal rozpocznie się w piątek.
Organizowany przez Teatr Dramatyczny w Warszawie festiwal podzielono na trzy części: Duże Spotkania Teatralne, Małe Spotkania Teatralne i liczne imprezy towarzyszące.
"Z kryterium rzeczy najwybitniejszych szybko zrezygnowałem (...). Zestaw, który przygotowaliśmy to rzeczy w teatrze polskim najciekawsze" - zauważył kurator Dużych Spotkań Teatralnych Zdzisław Pietrasik.
Warszawskie Spotkania Teatralne otworzy w piątek premiera przedstawienia "Noc żywych Żydów" w reżyserii duetu Aleksandra Popławska-Marek Kalita (Scena im. Gustawa Holoubka). Przedstawienie powstało na podstawie powieści Igora Ostachowicza "Noc żywych Żydów", nominowanej do Literackiej Nagrody Nike w 2013 roku.
W sobotę 5 kwietnia publiczność zobaczy "Carycę Katarzynę" Jolanty Janiczak w reż. Wiktora Rubina (Teatr im. S. Żeromskiego w Kielcach) - artyści są laureatami Paszportów Polityki 2013. "Wyzwanie rzucone męskiemu światu", "spektakl wywrotowy", "historia jako baśń porno" - to niektóre medialne komentarze po premierze spektaklu. Sztuka nie jest opowieścią historyczną na temat tego, jak 15-letnia pruska księżniczka Zofia Anhalt-Zerbst stała się "imperatorową Wszechrosji". Twórcy skupili się na prześwietleniu psychiki swoich bohaterów, ich instynktów, pobudek, ambicji, frustracji i smutku.
Organizowany przez Teatr Dramatyczny w Warszawie festiwal podzielono na trzy części: Duże Spotkania Teatralne, Małe Spotkania Teatralne i liczne imprezy towarzyszące.
5 i 6 kwietnia odbędą się pokazy "Podróży zimowej" w reż. Mai Kleczewskiej (Teatr Polski w Bydgoszczy/Teatr Powszechny w Łodzi). Ten spektakl - wyjątkowo - nie będzie prezentowany w Warszawie, ale w Teatrze Powszechnym w Łodzi. Przedstawienie powstałe na podstawie dramatu noblistki Elfriede Jelinek, to spektakl o ludziach przytłoczonych minionym czasem. Twórcy analizują instytucję małżeństwa, zależności, dewiacje seksualne, obłęd, chorobę psychiczną i śmierć.
"Do Damaszku" Augusta Strindberga w reż. Jana Klaty (Narodowy Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej w Krakowie) zostanie zagrane dwukrotnie 7 kwietnia (Scena im. G. Holoubka). "Do Damaszku" to - jak wyjaśniają twórcy przedstawienia - próba pokazania współczesnej religijności oraz tego, jakie miejsce zajmuje ona w życiu człowieka. To opowieść o potrzebie wspólnoty, wiary i przynależności do Kościoła. Premiera spektaklu otwierała sezon artystyczny 2013/2014 w Starym Teatrze, poświęcony życiu i twórczości reżysera i scenografa Konrada Swinarskiego. Swinarski zginął w katastrofie samolotu lecącego do Damaszku w 1975 roku.
Festiwalowa publiczność zobaczy też "Kronosa" w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego i w realizacji Teatru Polskiego we Wrocławiu. (8 kwietnia, Scena im. G. Holoubka). W „Kronosie” Witold Gombrowicz, dokumentując codzienność, wyliczał spotkanych ludzi, kochanków, przeczytane książki, choroby. Garbaczewski, zainspirowany intymnymi zapiskami autora „Ferdydurke”, stworzył spektakl o pamięci i wspomnieniach.
Dzień później, 9 kwietnia, zaprezentowany zostanie "Lód" na podstawie powieści Jacka Dukaja, w adaptacji i reżyserii Janusza Opryńskiego (Teatr Provisorium/Centrum Kultury w Lublinie; spektakl zostanie pokazany na Scenie na Woli im. T. Łomnickiego).
10 kwietnia na Scenie im. G. Holoubka, odbędzie się prezentacja "Wesela" Wyspiańskiego w reż. Marcina Libera (Teatr Polski w Bydgoszczy), a 11 kwietnia - na tej samej scenie - "Antyhona" Dany Łukasińskiej (z fragmentami "Antygony" Sofoklesa) w reż. Agnieszki Korytkowskiej - Mazur (Teatr Dramatyczny im. A. Węgierki w Białymstoku). W „Antyhonie” historia starożytnej klątwy zostaje przeniesiona na polsko-sowiecką granicę.
Ostatnim spektaklem prezentowanym w nurcie głównym będą "Czarownice z Salem" Arthura Millera w reż. Adama Nalepy i realizacji Teatru Wybrzeże w Gdańsku (Scena im. G. Holoubka).
Obok przedstawień dla dorosłych, podobnie jak w ostatnich latach, w programie festiwalu znalazły się także spektakle dla dzieci, a wśród nich "Bajki samograjki" Jana Brzechwy w reżyserii Anny Augustynowicz zrealizowane w szczecińskiej Pleciudze i "Brzydkie kaczątko" na motywach baśni Hansa Christiana w interpretacji Romualda Wiczy-Pokojskiego. Teatr Maska w Rzeszowie przywiezie zaś na festiwal jedną z najpiękniejszych baśni braci Grimm "Historię Śnieżki".
W programie 34. edycji WST znalazły się także liczne imprezy towarzyszące, m.in. wystawa plakatów dokumentujących dotychczasowe edycje Warszawskich Spotkań Teatralnych, warsztaty, kiermasz książek, koncert „Jerzy Trela. Monologi” w Kościele Pokamedulskim, spektakl Teatru Robotycznego zrealizowanego przez Centrum Nauki Kopernik oraz przegląd najważniejszych przedstawień grupy teatralnej Malabar Hotel.
Tegoroczną edycję WST patronatem objęła Polska Agencja Prasowa. (PAP)
agz/ pj/ mlu/