W Łódzkiej Alei Gwiazd przy ul. Piotrkowskiej uhonorowano w czwartek Barbarę Połomską i Michała Szewczyka –aktorów związanych związanych z Teatrem Powszechnym w Łodzi. Wydarzenie stanowi część obchodzonego w 2020 roku 75-lecia teatru.
Fundatorem gwiazd Połomskiej i Szewczyka jest Powszechny. Należą on do najpopularniejszych aktorów tego teatru. Zapisali także duży rozdział w historii polskiej kinematografii, kreując wiele ról filmowych.
"Do niedawna, kiedy słyszałam pytanie - co uważa pani za swój największy sukces? odpowiadałam: budowa Małej Sceny teatru. Teraz dodałabym: gwiazdy Barbary Połomskiej i Michała Szewczyka w Łódzkiej Alei Gwiazd. (...) Uważam, że na Piotrkowskiej powinno znaleźć miejsce większość twórców polskiego kina, którzy budowali Łódź filmową i teatralną i którzy swoje życie zawodowe oddali Łodzi" – mówi dyrektor Teatru Powszechnego Ewa Pilawska, pomysłodawczyni gwiazd Barbary Połomskiej i Michała Szewczyka.
Połomska była gwiazdą polskiego kina lat 60. i 70. Krytyka określała ją "polską Brigitte Bardot", a gazety donosiły o jej międzynarodowych sukcesach. To odtwórczyni głównych ról kobiecych w filmach "Eroica" i "Zezowate szczęście" Andrzeja Munka oraz "Inspekcja pana Anatola" Jana Rybkowskiego. Na dużym ekranie wystąpiła także m.in. w "Skarbie kapitana Martensa" Jerzego Passendorfera, "Ósmym dniu tygodnia" Aleksandra Forda, "Dwóch żebrach Adama" Janusza Morgensterna, "Matce królów" Janusza Zaorskiego czy "Dziejach mistrza Twardowskiego" w reżyserii Krzysztofa Gradowskiego oraz serialach "Kapitan Sowa na tropie", "Piąta strona świata", "Sposób na Piotrusia".
Zagrała w sumie w kilkudziesięciu filmach i serialach telewizyjnych, jednak mimo sukcesów pozostała wierna teatrowi i Łodzi. Kilkadziesiąt ról stworzonych przez blisko 60 lat na deskach Teatru Powszechnego przysporzyło Połomskiej ogromną sympatię oraz uznanie publiczności i krytyki. Na swoim koncie ma wiele wyróżnień m.in. "Złotą Maskę", dwukrotne zwycięstwo w plebiscycie "Szukamy ulubieńców publiczności" i "Srebrny Pierścień".
Szewczyk szerokiej publiczności dał się natomiast poznać w kilkudziesięciu filmach i serialach telewizyjnych m.in. w: "Królu Maciusiu I" Wandy Jakubowskiej, "Eroice" Munka, "Pan Anatol szuka miliona" Rybkowskiego, "Historii żółtej ciżemki" Sylwestra Chęcińskiego, "O dwóch takich, co ukradli księżyc" Jana Batorego, "Prawo i pięść" w reżyserii Jerzego Hoffmana i Edwarda Skórzewskiego oraz w "Stawce większej niż życie", "Domu", "Klanie", "Na Wspólnej", "Komisarzu Alexie" i "Na dobre i na złe".
Od 1958 r. aktor na stałe związany jest z Teatrem Powszechnym, w którym stworzył ponad 125 ról, m.in. w "My Fair Lady", "Bereziakach" i "Boso, ale w ostrogach" w reżyserii Romana Sykały; "Klubie Pickwicka" Jana Bratkowskiego; "Matce Courage" Jerzego Hoffmanna; "Szwejku" Janusza Zaorskiego; "Słoniu" Andrzeja Kondratiuka; "Igraszkach z diabłem" Józefa Grudy; "Śpiewniku domowym" Adama Hanuszkiewicza; "Damach i huzarach" Agnieszki Glińskiej.
Zarówno Połomska, jak i Szewczyk, są do dziś aktywni zawodowo.
W 2015 roku wystąpili w stworzonym specjalnie z okazji 70-lecia Teatru Powszechnego w Łodzi prapremierowym spektaklu "Wytwórnia piosenek" w reżyserii Macieja i Adama Wojtyszków i ze scenografią Allana Starskiego. Autorzy sztuki poświęcili osobny wątek właśnie Połomskiej i Szewczykowi.
Łódzka Aleja Gwiazd wzorowana jest na hollywoodzkiej Walk of Fame. Inicjatorem jej powstania w 1996 r. był Jan Machulski, a projektantem gwiazdy Andrzej Pągowski. Pierwsza mosiężna gwiazda Andrzeja Seweryna została wmurowana dwa lata później.
Dotąd odsłonięto ponad 70 gwiazd, którymi uhonorowano zasłużonych dla polskiej kinematografii m.in. reżyserów - Krzysztofa Kieślowskiego, Andrzeja Wajdę, Romana Polańskiego, Krzysztofa Zanussiego, Janusza Morgensterna, Stanisława Bareję; aktorów - Krystynę Jandę, Janusza Gajosa, Gustawa Holoubka, Wojciecha Pszoniaka, Leona Niemczyka i Tadeusza Łomnickiego oraz twórców muzyki filmowej - Wojciecha Kilara, Zbigniewa Preisnera, Piotra Hertla, Henryka Kuźniaka, a także operatorów, producentów, a także autora filmów animowanych Tomasza Bagińskiego. (PAP)
autor: Jacek Walczak
jaw/ wj/