Ponad 20 autoportretów jednego z najwybitniejszych polskich malarzy okresu Młodej Polski, twórcy polskiego modernizmu - Jacka Malczewskiego można oglądać w Muzeum Okręgowym w Rzeszowie. Ekspozycja „Jacek Malczewski–portret własny” potrwa do końca października.
Jak podkreślają organizatorzy wystawa prezentuje niezwykle interesujący, wyjątkowy, „wręcz fascynujący motyw” ze spuścizny Jacka Malczewskiego; ukazuje sztukę jednego z największych polskich twórców, malarza, rysownika, głównego reprezentanta malarstwa Młodej Polski, wybitnego symbolisty przełomu XIX i XX wieku, a także profesora i rektora Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
„Ideą ekspozycji jest pokazanie portretów własnych, znakomitego artysty i indywidualisty, a przede wszystkim wirtuoza pędzla m.in. w oddawaniu własnego oblicza. Prezentacja umożliwia bliższe spotkanie ze sztuką mistrza Jacka Malczewskiego - największego symbolisty i wizjonera, bo uwidacznia wielkie malarstwo w autoportretach, zaprezentowane z lat 1892–1926” – zaznaczyła kustosz muzeum i kurator wystawy Maria Stopyra.
Zauważyła, że w autoportretach można zobaczyć sławnego artystę, który ma świadomość swojej niekwestionowanej pozycji w sztuce i „własnej wielkości”, ale też jego wizerunki z ostatniego okresu życia, które są pełne głębokiej wymowy.
„Należy podkreślić, że widz może odkryć nieznane, aczkolwiek słynne i pełne afirmacji oblicze Jacka Malczewskiego. Nie sposób nie dostrzec w autoportretach artysty rysu romantycznego bohatera, a także ważnej roli tła, jako części kompozycji, czyli autoportretów Jacka Malczewskiego” – dodała Stopyra.
Jak wskazała, Malczewski to twórca, który spośród polskich artystów, najczęściej malował swoje portrety i wykonał ich największą liczbę, często ze scenami figuralnymi, o wymowie alegoryczno-symbolicznej.
„Autoportrety te pokazują jego fizjonomię w różnorakim ujęciu, w tym z atrybutem swojego +powołania+, czyli z paletą, nierzadko na tle malowniczego i efektownego pejzażu, bądź w towarzystwie innych osób, w tym sobie bliskich, m.in. rodziny, a także muz” – przybliżała prezentowane autoportrety kustosz.
Zaznaczyła, że artysta tworząc swoje wizerunki korzystał m.in. z romantycznej literatury i Biblii, a także koncentrował się w nich wokół zagadnienia polskości i tożsamości narodowej, co miało szczególną wymowę w okresie zaborów.
„Jacek Malczewski lubił przedstawiać siebie na tle ujmującego, przepięknego rodzimego krajobrazu z nad Wisły, dalekich pól i interesującej natury, m.in. pełnej zielni, a elementy fantastyczne i mitologiczne, np. meduzy, fauny towarzyszyły jego wizerunkowi” – wskazywała Stopyra.
Na ekspozycji znalazło się ponad 20 autoportretów Malczewskiego, o zróżnicowanych formatach. Obrazy pokazane na wystawie zostały wypożyczone z największych muzeów w kraju, m.in.: Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, muzeów narodowych w Warszawie, Poznaniu, Krakowie, Lublinie, Akademii Sztuk Pięknych im. J. Matejki w Krakowie.
Wystawa będzie czynna w Muzeum Okręgowym w Rzeszowie do 31 października 2021 r. (PAP)
autor: Agnieszka Pipała
api/ dki/