Polska przez trzy miesiące promuje się w Singapurze na festiwalu PolandSHIOK 2020. Jego organizatorzy kładą nacisk na kuchnię i kulturę, a unikalnym elementem czwartej edycji imprezy ma być branża gier wideo.
Festiwal PolandSHIOK został zorganizowany przy współpracy Polskiej Organizacji Turystycznej i Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. W ramach odbywających się od września do listopada wydarzeń promowana ma być polska żywność, kultura, edukacja, turystyka i branża gier wideo.
Słowo "shiok", od którego impreza bierze nazwę, w singapurskiej angielszczyźnie oznacza "wyśmienity" – to główne skojarzenie, które polscy dyplomaci chcą budować w azjatyckim mieście-państwie.
Tegoroczna, czwarta edycja festiwalu, z powodu pandemicznych obostrzeń w znacznej mierze odbywa się online. Zaplanowano jednak kilkanaście kameralnych pokazów filmowych i prezentację gotowania potraw kuchni polskiej, których później będzie można skosztować.
"Tegoroczny festiwal to kontynuacja inwestycji w budowę biznesowego wizerunku Polski na tym rynku" – powiedziała PAP ambasador RP w Singapurze Magdalena Bogdziewicz. Podkreśliła, że zwłaszcza promocja żywności ma konkretny, komercyjny wymiar. "Jak co roku część kulinarną mocno łączymy z ofertą biznesową. Mamy nadzieję, że przełoży się to na większą rozpoznawalność i szersze kontakty przedsiębiorstw" - dodała.
W czwartek ma odbyć się webinarium dla biznesmenów z sektora rolno-spożywczego. Udział potwierdziło 36 firm, zarówno producentów jak i przedsiębiorstw handlowych. Z informacji przekazanych przez ambasadę wynika, że od czerwca do Singapuru wysłano ponad 150 kontenerów z żywnością z Polski, w tym jajkami, mrożonym drobiem, warzywami, owocami i rybami.
W połowie kwietnia Singapore Food Agency (SFA), instytucja zajmująca się bezpieczeństwem żywności, ogłosiła, że poszukuje nowych dostawców produktów rolnych. Singapur, który sprowadza z zagranicy 90 proc. konsumowanej tam żywności, w wyniku pandemii Covid-19 boryka się z zakłóceniami w łańcuchach dostaw i stara się je zdywersyfikować. Na zapotrzebowanie odpowiedziało wiele polskich firm, które podpisały kontrakty z miejscowymi dystrybutorami, a premier Lee Hsien Loong wymienił Polskę wśród pożądanych dostawców.
Ambasador Bogdziewicz uważa, że należy wykorzystać ten dobry moment wizerunkowy. "Polska żywność została przedstawiona jako element rozwiązania problemu zerwanych łańcuchów dostaw. Biznes dostał silny sygnał, że jesteśmy stabilnym i wiarygodnym partnerem, który może pomóc również w trwającym kryzysie" - tłumaczy.
Elementem wzmacniania polskiej marki jest także kultura. W ramach kinematograficznej części festiwalu, która ma trafić do przeciętnego odbiorcy, Singapurczycy zobaczą film "Boże Ciało" Jana Komasy. Widzowie będą mogli go obejrzeć zarówno online, jak i podczas 14 kameralnych pokazów. Poza nim, już tylko w sieci, od piątku będzie można zobaczyć "Moje córki krowy" Kingi Dębskiej i "Smak pho" japońskiej reżyserki Mariko Bobrik, opowiadający o wietnamskiej społeczności w Warszawie. Obie produkcje mają być dostępne na platformie sprzedaży biletów jednego z niszowych kin.
"W Singapurze jest grono osób śledzących europejską kinematografię, dlatego miejscowe ośrodki są zainteresowane sięgnięciem do naszego dorobku kulturowego" – ocenia polska ambasador.
Za pośrednictwem strony PolandShiok.sg internauci będą mogli także poznać muzykę Fryderyka Chopina i Krzysztofa Pendereckiego, a w zaplanowanych na drugą połowę września internetowych targach edukacyjnych ma wziąć udział kilkanaście polskich uczelni.
Jak przekazała ambasada, zależy jej na wyeksponowaniu innowacyjności i nowoczesności polskiej gospodarki. "Zabiegamy, by współpraca ekonomiczna w coraz większym stopniu angażowała te podmioty, które mogą wykorzystać swoją przewagę technologiczną w Azji, bądź skorzystać z rozwiązań opracowanych w Singapurze" – powiedziała ambasador Bogdziewicz.
W ramach serii imprez prezentowane mają być wyspecjalizowane produkty i przemysł kreatywny, w tym Fintech (technologie finansowe) oraz branża gier wideo. Na listopad zaplanowano wydarzenia związane z premierą gry "Cyberpunk 2077" warszawskiego studia CD Projekt Red.
Według danych GUS polski eksport do Singapuru od stycznia do kwietnia wzrósł o ponad 74 proc. rok do roku. W tym samym okresie import wzrósł o 37 proc. W 2019 roku obroty handlowe Polski z tym azjatyckim krajem wyniosły 3,1 mld PLN.
Tomasz Augustyniak (PAP)
tam/ cyk/ ap/