Muzycy pochodzenia polskiego, greckiego, żydowskiego i syryjskiego wystąpią podczas dwudniowego wielokulturowego „Festiwalu Ekumenicznego – Współistnienie”, który rozpocznie się w środę w Świątyni Opatrzności Bożej w Warszawie.
Na festiwalu zaprezentowane zostaną pieśni w wielu językach: ukraińskim "dla wyrażenia solidarności z Ukrainą", w litewskim, rosyjskim, romskim, białoruskim, w jidysz, ladino, po polsku, grecku, tatarsku i w esperanto.
"W części kulminacyjnej odbędziemy niezwykłą, muzyczną podróż do miejsc, w których narodziły się trzy religie monoteistyczne – judaizm, chrześcijaństwo i islam oraz buddyzm. Zawędrujemy na Daleki Wschód, odwiedzimy Afrykę i obie Ameryki. Świątynię Opatrzności Bożej wypełni muzyka od średniowiecza po wiek XIX. Obok partytur dworskich i klasztornych usłyszymy pieśni będące wyrazem pobożności ludowej" - podają organizatorzy.
Jak podkreślają, wydarzenie "wpisujące się w międzykulturowy i międzyreligijny nurt ekumenizmu" swoją obecnością i słowem wstępnym uświetnić mają sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jarosław Sellin i arcybiskup metropolita warszawski kard. Kazimierz Nycz.
Pierwszego dnia festiwalu wystąpią Karolina Cicha & Spółka oraz MILO Ensemble. Koncert "Jeden-wiele" Karoliny Cichej & Spółki to "zbiór najradośniejszych pieśni", które można usłyszeć w świątyniach na Podlasiu, gdzie od wieków współegzystują obok siebie różne religijne tradycje. Koncert to połączenie tej bogatej mozaiki w jeden spójny program, w którym wszystkie religie "przemawiają niejako jednym głosem". To materiał bliski stylistycznie muzyce folkowej z charakterystycznym brzmieniem instrumentów etnicznych takich jak fidel płocka, suka biłgorajska, kobza, komancze, ud, rubab, daf czy tombak.
Towarzyszyć im będą pieśni w językach sakralnych takich jak cerkiewno-słowiański, łacina, arabski, hebrajski i polski. Obok katolickich skarbów muzyki sakralnej zabrzmią tradycyjne pieśni ku chwale Boga i innych tradycji Religii Księgi: prawosławna pieśń z Liturgii świętego Bazylego, staroobrzędowa pieśń z Irmologiona Supraskiego z XVI w., suficki poemat Rumiego z XIII w. oraz hebrajska pieśń mistyka Elazara Azikri z XVI w.
Koncert MILO Ensemble to "muzyczna podróż" po regionach powstania religii monoteistycznych – judaizmu, chrześcijaństwa i islamu, Dalekiego Wschodu, Afryki i obu Ameryk. To połączenie muzyki tradycyjnej z klasyczną i jazzem. Zespół w trakcie koncertu używa ponad trzydziestu oryginalnych instrumentów z różnych regionów świata.
W drugim dniu festiwalu zagrają Adam Strug i Monodia Polska. Podczas koncertu "Kiedy z Egiptu Izrael wychodził" Adam Struga i zespołu śpiewaczego Monodia Polska zabrzmią utwory od średniowiecza po XIX w. Obok partytur dworskich i klasztornych usłyszymy pieśni będące wyrazem pobożności ludowej, śpiewacy wykonają także renesansowe utwory polifoniczne.
W warstwie literackiej zaprezentowane zostaną dzieła najwybitniejszych poetów polskich od Jana Kochanowskiego po Franciszka Karpińskiego. Wiersze dobierano tak, by "zobrazować jedność Starego i Nowego Przymierza". Obok patriarchów i proroków starotestamentalnych pojawią się apostołowie i święci chrześcijaństwa. Motywem rozpoczynającym i zamykającym koncert będą pieśni o Opatrzności Bożej.
Organizatorzami festiwalu są m.in. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Centrum Opatrzności Bożej i Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny. (PAP)
akn/ aszw/