Mediolan, Rio de Janeiro, Nowy Jork to miasta, gdzie wiosną tego roku odbędą się wystawy polskiego designu. Najważniejsza będzie prezentacja w Mediolanie, gdzie polscy projektanci zaproszą zwiedzających do wspólnej zabawy.
Promocja polskiego designu za granicą to dziś jeden z najważniejszych obszarów działań Instytutu Adama Mickiewicza, który poświecił mu działający od 2011 roku specjalny program Projekt Design. Tej wiosny w ramach programu planowane są prezentacje w Rio de Janeiro (30 marca-16 maja), na Mediolańskim Tygodniu Designu (14-19 kwietnia) i nowojorskim festiwalu WantedDesign (15-18 maja).
Barbara Krzeska, która koordynuje w IAM program promocji designu, uważa, że najważniejsza w tych planach będzie obecność polskich projektantów na Mediolańskim Tygodniu Designu - jednej z największych i najbardziej opiniotwórczych wydarzeń w tej dziedzinie na świecie.
"Aby przebić się przez setki wydarzeń na mediolańskich targach trzeba się wyróżnić. W 2015 roku zdecydowaliśmy się na zupełnie inną wystawę niż dotychczas: coś w rodzaju interaktywnego placu zabaw. Założenie jest takie, że odwiedzający – dorośli i dzieci – będą mogli samodzielnie składać obiekty. Kuratorzy wystawy - Ewa Solarz i grupa projektowa Tabanda - wybrali 9 obiektów, które zwiedzający wystawę będą mogli samodzielnie składać. Proces konstruowania rejestrowany przez system aparatów fotograficznych. Zdjęcia wykonywane będą co kilkadziesiąt sekund i w ten sposób powstaną animacje poklatkowe. Całość tej dokumentacji będzie dostępna online na Culture.pl" - mówiła Krzeska na poniedziałkowej konferencji prasowej.
Kuratorzy wystawy "Do it your way. Polish Design in Pieces" pragnęli stworzyć wystawę, która przełamie dystans między eksponatami, a odbiorcami i na nowo pokaże, że design tworzony jest dla ludzi. Wybrali meble i przedmioty, które należy samodzielnie złożyć, z którymi trzeba się pobawić, które mogą nabrać takiego kształtu, jaki zechce im nadać zwiedzający wystawę. Kuratorzy zapewniają narzędzia, instrukcję, w razie potrzeby - pomoc. O ostatecznej formie eksponatów za każdym razie zadecydują zwiedzający wystawę.
Kuratorzy wystawy "Do it your way. Polish Design in Pieces" pragnęli stworzyć wystawę, która przełamie dystans między eksponatami, a odbiorcami i na nowo pokaże, że design tworzony jest dla ludzi. Wybrali meble i przedmioty, które należy samodzielnie złożyć, z którymi trzeba się pobawić, które mogą nabrać takiego kształtu, jaki zechce im nadać zwiedzający wystawę.
"Wystawą +Do it your way+ pragniemy przypomnieć, że design tworzony jest dla odbiorców i bez nich nie istnieje. Chcemy przypomnieć, że design może być źródłem ciekawości, inspiracji, radości i zabawy zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci" – podkreśliła Barbara Krzeska.
Jeszcze przed wystawą w Mediolanie otwarta zostanie ekspozycja polskiego designu w Centro Carioca de Design w Rio de Janeiro, a w dniach 15-18 maja polscy projektanci zaprezentują się w Nowym Jorku na festiwalu WantedDesign.
Wystawa "Inside Out. Polish Graphic Design and Ilustration in the Making" przygotowana przez IAM poświecona będzie projektowaniu graficznemu i ilustracji. Weźmie w niej udział ponad 50 polskich twórców.
"To, co sprawi, że polska wystawa wyróżni się na tle innych, to skupienie się nie tylko na produkcie końcowym - plakacie, książce czy opakowaniu, ale również na procesie ich tworzenia. Na wystawia pokażemy, że pomimo postępu technologicznego, tworzenie projektów graficznych wciąż może być rzemiosłem ręcznym, wiążącym się z wycinaniem, szkicowaniem, sklejaniem. Na wystawie znajdą się nie tylko skończone prace, ale tez szkice, makiety i brudnopisy artystów" - zaznaczyła Krzeska
Jej zdaniem po czterech latach działania programu o polskim designie za granicą wiadomo coraz więcej. Niektórzy młodzi projektanci są doceniani od lat, np. Oskar Zięta i jego stołek "Plopp", który już dziś nazywany jest ikoną współczesnego designu czy Tomek Rygalik, który wrócił do Polski po dłuższym pobycie w Nowym Jorku i w Londynie, pracuje dla największych marek światowych, np. Moroso.
Historię polskiego designu IAM promuje także za pomocą publikacji. W 2011 roku ukazała się książka "Out of the Ordinary" pod redakcją prof. Czesławy Frejlich, prezentująca historię polskiego wzornictwa przemysłowego w XX wieku. W najbliższych dniach premierę będzie miała publikacja "VeryGraphic. Polish Designers of the 20th Century" pod redakcją Jacka Mrowczyka, który przedstawia XX-wieczną historię polskiego projektowania graficznego. (PAP)
aszw/ par/ ls/