Inne

17.09.2013 aktualizacja 19.07.2016

Zbigniew Namysłowski z programem etnicznym

Kwintet Namysłowskiego wystąpi we wtorek, 17 września, w stołecznym Klubie Kultury "Saska Kępa". Koncert odbędzie się w ramach cyklu "Cały ten jazz!/LIVE". "Zagramy utwory z naszego ostatniego - etnicznego programu" - powiedział PAP Zbigniew Namysłowski.

W programie koncertu Zbigniewa Namysłowskiego - jak zapowiadają organizatorzy wydarzenia - znajdą się utwory o charakterze etniczno-jazzowym. Są to kompozycje oparte na polskich tańcach ludowych, takich jak: oberek, mazur, kujawiak, krakowiak. Są też melodie z wyraźnym wpływem muzyki góralskiej. Jednak tym razem - jak dodają - inspiracje folklorem przekroczyły granice własnego kraju. W niektórych kompozycjach słychać wyraźnie wpływy arabskie czy hiszpańskie.

"Przede wszystkim zagramy polskie utwory. Kompozycje pochodzące z naszego ostatniego program etnicznego" - powiedział PAP leader kwintetu Zbigniew Namysłowski. "Ale też, mam nadzieję, damy szybki, mały przegląd muzyczny z różnych czasów naszego zespołu" - dodał.

W góralskim graniu - podkreśla Namysłowski - istotne elementy muzyczne to tzw. blue nuty. "Każdy, kto wie, co znaczy +blue nuta+ w jazzie, może z łatwością doszukać się jej w muzyce góralskiej, zwłaszcza tej +janosikowej+, traktującej o smutnym losie Janosika. To właśnie +blue nuty+, smutne nuty, (podwyższona kwarta, obniżona septima, zmienna tercja) decydowały o charakterze bluesów, w których Murzyni amerykańscy skarżyli się na swój ciężki los, podobnie jak górale opłakują los Janosika" - wyjaśnia muzyk.

Jak przypomina Namysłowski jazz wywodzi się z folkloru, przede wszystkim afrykańskiego. A współcześnie w muzyce jazzowej znaleźć można klimaty folkloru latynoskiego, irlandzkiego, indiańskiego oraz muzyki marszowej, tanecznej, kościelnej, weselnej, pogrzebowej, knajpowej, bluesów, śpiewanych przy pracy lub innych okazjach. Te różnorodne inspiracje widać też w muzyce naszych górali.

W góralskim graniu - podkreśla Namysłowski - istotne elementy muzyczne to tzw. blue nuty. "Każdy, kto wie, co znaczy +blue nuta+ w jazzie, może z łatwością doszukać się jej w muzyce góralskiej, zwłaszcza tej +janosikowej+, traktującej o smutnym losie Janosika. To właśnie +blue nuty+, smutne nuty, (podwyższona kwarta, obniżona septima, zmienna tercja) decydowały o charakterze bluesów, w których Murzyni amerykańscy skarżyli się na swój ciężki los, podobnie jak górale opłakują los Janosika" - wyjaśnia muzyk.

Zbigniew Namysłowski Quintet wystąpi w składzie: Zbigniew Namysłowski – leader, saksofony alt, sopran, sopranino; Jacek Namysłowski – puzon, tuba; Grzegorz Tarwid – fortepian; Paweł "Pszczoła" Puszczało - kontrabas; Grzegorz Grzyb – perkusja.

Muzyka, którą wykonuje zespół - w większości kompozycje leadera - to właśnie nowoczesny jazz łączący elementy jazzu najnowszego z elementami folkloru, rytmów rockowych, latynoskich, bałkańskich.

"Cykl koncertów, prezentujących mistrzów jazzu i wschodzące gwiazdy, skierowany będzie z jednej strony do tych którzy jazz znają i kochają ale – co równie ważne – także do tych, którzy fanami jazzu nie są, ale otwarci są na sztukę na najwyższym poziomie - zachęcają organizatorzy.

"Cały ten jazz!/LIVE!" podejmie próbę - jak podkreślają - pokazania otwartej i przyjaznej twarzy jazzu. Koncerty prowadzone będą przez dziennikarzy muzycznych. W ramach cyklu do końca roku 2013 odbędą się koncerty wybitnych polskich jazzmanów: Anny Serafińskiej, Artura Dutkiewicza, Włodzimierza Nahornego, Ewy Urygi.

Zbigniew Namysłowski (ur. 1939 r.). Jeden z najbardziej znanych polskich jazzmanów. Multiinstrumentalista - z wykształcenia wiolonczelista, z wyboru puzonista, saksofonista altowy i sopranowy, flecista a także wyśmienity kompozytor i aranżer. Współpracował m.in. z Krzysztofem Komedą, Czesławem Niemenem, Michałem Urbaniakiem, Krzysztofem Herdzinem i Leszkiem Możdżerem.

Zbigniew Namysłowski jest także pomysłodawcą corocznych spotkań i warsztatów muzyków jazzowych w Tatrach. Jest liderem, głównym kompozytorem i aranżerem Big Bandu "Kalatówki". W tym roku odbędzie się XVII edycja Jazz Campingu Kalatówki.

Wśród nagranych przez niego płyt są m.in.: Lola (1964), Astigmatic (1966), Winobranie (1973), Kujaviak Goes Funky (1975), Future Talk (1979), Air Condition (1981), Without A Talk (1991), Zbigniew Namysłowski & Zakopane Highlanders (1995), Cy to blues cy nie blues (1997, Mozart Goes Jazz (1999), Jazz & Folk (2000), Assymetry (2006), Nice And Easy (2009). (PAP)

abe/ tpo/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL