Światowej klasy zespoły taneczne z Wielkiej Brytanii, Kuby, Kanady i Chin zaprezentują się na XXIV Łódzkich Spotkaniach Baletowych, organizowanych na przełomie maja i czerwca w Teatrze Wielkim w Łodzi.
"Łódzkie Spotkania Baletowe to jedna z najważniejszych marek kulturalnych – nie tylko Łodzi, ale i Polski. To najważniejszy przegląd tego typu w tej części Europy" - podkreślił dyrektor łódzkiego Teatru Wielkiego Paweł Gabara na konferencji we wtorek.
Jako pierwszy - i jednocześnie po raz pierwszy w Polsce - wystąpi English National Ballet z Wielkiej Brytanii - zespół istniejący od 1950 r. (początkowo jako Festival Ballet). Jak podkreślił Stanisław Bromilski, w galowym przedstawieniu rozpoczynającym festiwal pokazane zostaną trzy choreografie w wykonaniu angielskich tancerzy. Jedna z nich - III akt "Śpiącej Królewny", w którym pojawia się polonez – została wybrana specjalnie, aby zaakcentować przypadające w dniu gali święto 3 Maja.
Program tegorocznej edycji festiwalu, odbywającego się od 3 maja do 20 czerwca, ma być kontynuacją założeń przyjętych od jego początku – idei otwartości na to, co nowe i wartościowe w sztuce tańca przy zachowaniu pamięci o wielkiej klasyce baletowej.
"Publiczność będzie miała okazję zapoznać się z pracą aż 14 choreografów, z czego połowa to twórcy, którzy w Polsce zaprezentują swoją choreografię po raz pierwszy. Uważam, że przy pięciu zespołach i sześciu programach to dobra proporcja – zaznaczył konsultant programowy i artystyczny festiwalu Stanisław Bromilski.
Jako pierwszy - i jednocześnie po raz pierwszy w Polsce - wystąpi English National Ballet z Wielkiej Brytanii - zespół istniejący od 1950 r. (początkowo jako Festival Ballet); od 1980 r. będący jednocześnie placówką edukacyjną.
Jak podkreślił Bromilski, w galowym przedstawieniu rozpoczynającym festiwal pokazane zostaną trzy choreografie w wykonaniu angielskich tancerzy. Jedna z nich - III akt "Śpiącej Królewny", w którym pojawia się polonez – została wybrana specjalnie, aby zaakcentować przypadające w dniu gali święto 3 Maja.
English National Ballet jest jednym z niewielu na świecie zespołów baletowych, które posiadają w swoim repertuarze kompletnego "Korsarza". To przedstawienie, w nagrodzonej amerykańską nagrodą Emmy choreografii Anny Marii Holmes, będą mieli okazję obejrzeć widzowie w łódzkiej operze. Według dyrektora Gabary, będzie to inscenizacja przygotowana z ogromnym rozmachem - "chyba największa z realizowanych do tej pory na Spotkaniach Baletowych".
Debiutantem w świecie baletu jest zespół Acosta Danza z Hawany, który niecały rok temu stworzony został przez światowej sławy klasycznego tancerza kubańskiego Carlosa Acostę.
Program tegorocznego festiwalu ma być kontynuacją założeń przyjętych od jego początku – idei otwartości na to, co nowe i wartościowe w sztuce tańca przy zachowaniu pamięci o wielkiej klasyce baletowej. "Publiczność będzie miała okazję zapoznać się z pracą aż 14 choreografów, z czego połowa to twórcy, którzy w Polsce zaprezentują swoją choreografię po raz pierwszy. Uważam, że przy pięciu zespołach i sześciu programach to dobra proporcja – zaznaczył konsultant programowy i artystyczny festiwalu Stanisław Bromilski.
"To zespół prezentujący balet neoklasyczny; w pierwszej części jego programu znajdą się cztery krótkie choreografie, w drugiej - +Carmen+ w choreografii samego Acosty" - dodał Bromilski.
Publiczność Festiwalu miała okazję wcześniej poznać Akram Khan Company z Wielkiej Brytanii. Tym razem Brytyjczycy, którzy posiadają na świecie ustaloną pozycję – m.in. wybrani zostali do występu w czasie ceremonii otwarcia igrzysk olimpijskich w Londynie – pokażą opowieść baletową opartą na sanskryckim eposie Mahabharata. W czasie tego spektaklu widzowie będą mieli okazję zasiąść na scenie Teatru Wielkiego, gdzie przeniesiona zostanie widownia - tak by otaczała ze wszystkich stron miejsce występu trojga tancerzy, symbolizujące pień ściętego drzewa.
Istniejący od 15 lat kanadyjski zespół RUBBERBANDance Group specjalizuje się w zacieraniu i przesuwaniu granic tańca współczesnego. W ich przedstawieniu Vic's Mix” połączone zostały dwa żywioły – klasycznego baletu i hip-hopu lat 90.
Po raz pierwszy w historii festiwalu w spektaklu tanecznym wystąpi zespół z Chin - BeijingDance/LDTX z Pekinu. Zaprezentuje m.in. dyptyk choreograficzny "Beyond the Horizon" w choreografii polskiego artysty baletu Jacka Przybyłowicza oraz "Cold Arrow – Game of Go (Weiqui)"- przedstawienie wykorzystujące elementy tradycyjnej chińskiej symboliki.
W ramach festiwalu - zgodnie z podtrzymywaną od lat tradycją – premierowe przedstawienie zaprezentują także artyści baletu łódzkiego Teatru Wielkiego. Będzie to "Spartakus" Arama Chaczaturiana w choreografii Emila Wesołowskiego.
Łódzkie Spotkania Baletowe to taneczne biennale organizowane od 1968 r. Są największą i najbardziej prestiżową imprezą baletową w kraju. Ich ideą jest upowszechnianie sztuki baletowej i aktualnych osiągnięć choreograficznych, zarówno na polu tańca klasycznego, jak i różnorodnych nurtów tańca współczesnego.
Jak podał dyr. Gabara, biennale ma już niemal półwieczną tradycję – niestety, wskutek wcześniejszych historycznych zawirowań 50-lecie przypada w roku 2018, gdy festiwal nie jest organizowany.
"Chcielibyśmy w przyszłym roku uczcić tę rocznicę; myślimy na razie o jednej prezentacji, ale za to bardzo ważnej i godnej. Będzie to pomost między XXIV i XXV Spotkaniami Baletowymi" - dodał Gabara.
Na Łódzkich Spotkaniach Baletowych gościły do tej pory wszystkie liczące się na świecie zespoły baletowe jak Balet XX wieku Maurice'a Bejarta, Nederlands Dans Theater, Sadler's Wells, Royal Ballet, Ballet Rambert, Cullberg Ballet, Batsheva Dance Company, Balet Teatru Bolszoj z Moskwy, Sanktpetersburski Teatr Baletu Borisa Ejfmana, Ballet Nacional de Cuba, Stuttgarter Ballett, Elisa Monte Dance Company, Kibbutz Contemporary Dance Company, Akram Khan Company. Gośćmi festiwalu byli też słynni choreografowie, m.in. Maurice Bejart, Alicia Alonso, John Neumeier, Jiri Kylian, William Forsythe, Daniel Ezralow, Boris Ejfman, Mats Ek, Birgit Cullberg. (PAP)
agm/ itm/