Internetowa kampania informacyjna MSZ i wystawa pt. "Walka i cierpienie" służyć mają we wrześniu popularyzacji na świecie historii polskiego doświadczenia II wojny światowej. Wiceszef MSZ Szymon Szynkowski vel Sęk mówi, że akcja ma bezprecedensowy zasięg.
Globalna kampania informacyjna i edukacyjna w Internecie, prezentującą historię polskiego doświadczenia II wojny światowej została przygotowana przez MSZ we współpracy z Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Kampania internetowa oparta jest merytorycznie o wystawę pt. "Walka i cierpienie" opracowaną przez historyków Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku dla MSZ. Sama wystawa jest we wrześniu prezentowana w ponad 80 miejscach w 62 krajach świata.
"Do tej pory polska dyplomacja nie przeprowadzała na taką skalę projektów w kontekście polityki historycznej. To pierwsze, ale z pewnością nie ostatnie takie przedsięwzięcie" – powiedział w niedzielę na konferencji w Poznaniu Szynkowski vel Sęk.
Od początku września przez ponad dwa tygodnie na kontach serwisów społecznościowych MSZ i placówek zagranicznych zamieszczonych zostanie 40 wpisów z grafiką opatrzonych hashtagiem #80WW2. Wystawa i związana z nią kampania w mediach internetowych przedstawia opowieść o polskim doświadczeniu II wojny światowej, z ukazaniem tragizmu wojny i starań Polaków o odzyskanie niepodległej ojczyzny. Narracja oparta jest o motyw polskiej niezłomności i oporu wobec dwóch państw totalitarnych.
Celem kampanii jest oddanie hołdu polskim bohaterom walk i ofiarom II wojny światowej, popularyzacja postaw patriotycznych, upowszechnianie rzetelnej wiedzy historycznej opartej o źródła i relacje świadków II wojny światowej, a także przeciwdziałanie pojawiającej się w przestrzeni publicznej dezinformacji dotyczącej II wojny światowej.
Wiceminister podkreślił, że wystawa pokazywana będzie w wielu prestiżowych miejscach, m.in. w Narodowym Muzeum Armii w Londynie, w amerykańskiej akademii wojskowej West Point, w Muzeum Wojny w Atenach czy w Narodowym Muzeum Historii Ukrainy w Kijowie. Prezentacji wystawy towarzyszyć będą wydarzenia organizowane przez placówki dyplomatyczne, tj. dyskusje panelowe, konferencje czy pokazy filmów.
"Liczymy na to, że ta narracja dotrze za pośrednictwem naszej akcji do milionów ludzi na całym świecie. Wystawa będzie prezentowana w różnych krajach w różnych terminach, ale na całym świecie będzie eksponowana między 1 a 18 września" – powiedział wiceminister.
Wystawa została opracowana w regionalnych wersjach, ułatwiających mieszkańcom poszczególnych części globu lepsze zrozumienie przekazywanych treści. (PAP)
autor: Rafał Pogrzebny
rpo/ mmu/