Gmina Oświęcim szuka firmy, która dokończy budowę drogi odsuwającej ruch samochodów od zabytkowej bramy głównej byłego niemieckiego obozu Auschwitz II-Birkenau. Samorząd ogłosił drugi przetarg. Poprzedni został unieważniony – podaje gmina.
Wójt Mirosław Smolarek wyjaśnił, że poprzedni przetarg został unieważniony, choć wpłynęło kilka ofert. Nie udało się jednak przeprowadzić transmisji z ich otwarcia.
Samorządowiec zapewnił, że gmina chce dokończyć budowę drogi. Wykonawca będzie miał za zadanie m.in. o dokończyć budowę chodników i ścieżki rowerowej, a także zjazdów, posadzić zieleń oraz wykonać oznakowania drogowe i zamontować oświetlenie.
Oferty można składać do 14 lipca. Wykonawca, z którym zawarta zostanie umowa, musi wywiązać się z zadania do 15 października.
Dotychczas ruch kołowy przebiegał wzdłuż wschodniego ogrodzenia byłego obozu, a szosa, którą wiódł, była oddalona od niego zaledwie o kilkanaście metrów. Przy historycznej bramie głównej, uznawanej za jeden z symboli Miejsca Pamięci, znajdowało się skrzyżowanie.
Nowa droga odsunęła ulicę Ofiar Faszyzmu od poobozowego ogrodzenia. Rozpoczyna się w pobliżu południowo-wschodniego krańca byłego obozu i kończy nieopodal północno-wschodniego rogu miejsca pamięci. Od bramy dzieli ją w prostej linii ok. 150 m.
Długość nowej drogi wynosi ok. 1 km. Poprawiła nie tylko bezpieczeństwo historycznych miejsc, ale także układ komunikacyjny w sołectwie Brzezinka.
Gmina starała się jak najszybciej uruchomić drogę odbarczającą z uwagi na rocznicę wyzwolenia Auschwitz, która przypadała 27 stycznia br. Główna uroczystość, z udziałem reprezentantów kilkudziesięciu państw, odbywała się przy historycznej bramie obozowej.
Prace budowlane trwały ponad rok. Droga miała zostać oddana do użytku z końcem listopada, ale na finiszu pojawiły się problemy z wykonawcą. Samorząd rozwiązał umowę i wyszukał firmę, która dokończyła zadanie na tyle, by nowa droga była przejezdna. Postanowiono, że prace zostaną dokończone w tym roku.
Perturbacje z dokończeniem budowy drogi odbiły się na kosztach. Inwestycja jest droższa o ok. 250 tys. zł. Koszt pierwotnie szacowany był na ponad 6 mln zł. Głównym inwestorem przy budowie jest gmina Oświęcim. 80 proc. funduszy pochodzi z Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego. Po 10 proc. przeznaczyły na ten cel gmina i powiat.
Po udrożnieniu drogi odbarczającej z dotychczasowej szosy korzystają jedynie samochody oficjalnych delegacji odwiedzających Miejsce Pamięci oraz pracownicy Muzeum.
Oświęcimski Strategiczny Program Rządowy został przyjęty w 1996 r. po konflikcie wokół centrum handlowego nieopodal murów byłego niemieckiego obozu Auschwitz, które budowała prywatna spółka. Jest skierowany do samorządów rejonu Oświęcimia. Zakłada przede wszystkim uporządkowanie i zagospodarowanie terenów wokół Muzeum Auschwitz. (PAP)
autor: Marek Szafrański
szf/ pad/