MEN zachęca nauczycieli do udziału w międzynarodowym badaniu European Schoolnet wykorzystania technologii w nauczaniu podczas pandemii COVID-19. Nauczyciele mogą się zgłosić do tego badania online do 30 listopada.
Badanie przygotowane przez European Schoolnet, międzynarodową sieć ministerstw edukacji, jest skierowane do nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych (prowadzących nauczanie dla uczniów w wieku od 3 do 19 lat) i ma na celu zebranie informacji o technologiach edukacyjnych stosowanych w czasie pandemii COVID-19, napotkanych problemach, rozwiązaniach, jakie przyjęli nauczyciele, a także o zaleceniach, którymi chcieliby się podzielić.
Udział w badaniu można wziąć do 30 listopada.
Badanie to jest częścią Obserwatorium Scientix, którego celem jest pomoc w opracowywaniu i rozpowszechnianiu różnych projektów z zakresu edukacji naukowej i dokumentowanie dobrych praktyk w różnych aspektach edukacji STEM (nauki przyrodnicze, technika, inżynieria i matematyka).
"Dzielenie się doświadczeniem jest niezbędne, by określić kluczowe problemy i dobre praktyki. W związku z tym prosimy o wypełnienie krótkiego kwestionariusza i podzielenie się informacjami na temat jednej z klas, które nauczali państwo w roku szkolnym 2019/20. Jako klasę rozumiemy konkretną grupę uczniów biorącą udział w konkretnej lekcji" – zachęca zespół badaczy. Podaje, że wypełnienie ankiety powinno trwać nie dłużej niż 25 minut.
Kwestionariusz jest dostępny w 24 językach, w tym języku polskim. Lista ankiet jest na stronie http://www.scientix.eu/covid19-survey
Bezpośredni link do polskiej wersji językowej: https://www.surveymonkey.com/r/2HDFNPJ?lang=pl
Zgodnie z rozporządzeniem ministra edukacji i nauki do 29 listopada 2020 r. przedłużone zostało ograniczenie funkcjonowania klas IV-VIII szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży, szkół podstawowych dla dorosłych, szkół ponadpodstawowych, placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego. Uczniowie i słuchacze tych szkół od 26 października nie mają zajęć stacjonarnych, tylko uczą się zdalnie. Dodatkowo do 29 listopada takim samym ograniczeniem zostały objęte klasy I-III szkoły podstawowej, uczniowie z tych klas też uczą się zdalnie.
W związku z epidemią edukacja zdalna w polskich szkołach prowadzona była też w minionym roku szkolnym 2019/2020. Wprowadzono ją wiosną. Od 12 marca w całej Polsce w szkołach i przedszkolach zawieszone zostały stacjonarne zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, a od 16 marca także zajęcia opiekuńcze. Początkowo zajęcia stacjonarne zawieszone były do 25 marca. Termin ten został później kilka razy wydłużony: do 10 kwietnia, do 26 kwietnia, do 24 maja, do 7 czerwca i do 28 czerwca, czyli do końca zajęć dydaktycznych w szkołach. Od 25 marca wprowadzono obowiązek prowadzenia edukacji zdalnej.
W maju zaczęto stopniowo odmrażać oświatę. Od 6 maja w przedszkolach mogły być organizowane zajęcia opiekuńcze, a od 25 maja zajęcia prowadzone mogły być w szkołach podstawowych dla uczniów klas I-III. Od 1 czerwca częściowo odmrożono nauka w szkołach średnich w zakresie zdobywania praktycznych umiejętności zawodowych. (PAP)
Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka
dsr/ joz/