Muzeum Lotnictwa Polskiego pozyskało dwa zabytkowe samoloty z brytyjskiego Imperial War Museum. Wśród eksponatów jest doskonale zakonserwowany egzemplarz opracowanego w Niemczech transportowego Junkersa Ju52. Maszyna tego typu była osobistym samolotem Hitlera. Jak poinformował PAP w środę dyrektor krakowskiego muzeum Krzysztof Radwan, brytyjskie muzeum skierowało do innych placówek ofertę sprzedaży zbędnych samolotów z prośbą o samodzielne określenie ceny. W takim przetargu wystartowały liczne placówki, wśród nich krakowskie muzeum.
Pozyskany Junkers Ju52 jest w doskonałym stanie konserwatorskim, bowiem Brytyjczycy gruntownie go odnowili. Wartość takiej maszyny na światowym rynku aukcyjnym wynosi około 500 tys. dolarów amerykańskich.
„Kondycja finansowa polskiego muzealnictwa jest znana, więc zaproponowaliśmy dość niską cenę, a także w ramach rekompensaty także posiadany przez nas egzemplarz samolotu Su-7. Ku naszemu zdziwieniu Anglicy wybrali naszą ofertę, rezygnując nawet z rekompensaty w postaci sowieckiej maszyny” - wyjaśnił Radwan.
„To dla nasz wielka nobilitacja, że nasza placówka i nasze zbiory zostały docenione przez to jedno z największych muzeów w Europie” - dodał.
Pozyskany Junkers Ju52 jest w doskonałym stanie konserwatorskim, bowiem Brytyjczycy gruntownie go odnowili. Wartość takiej maszyny na światowym rynku aukcyjnym wynosi około 500 tys. dolarów amerykańskich.
Opracowany w latach 1929/30 samolot był podobny do wcześniejszego Junkersa W33, od którego był jednak większy. Służył jako samolot pasażerski i transportowy w Niemczech i wielu krajach na całym świecie. Był także używany jako samolot bombowy Luftwaffe w hiszpańskiej wojnie domowej.
Przez cały okres II wojny światowej stanowił podstawowy typ w lotnictwie transportowym III Rzeszy i zasłynął podczas operacji powietrznodesantowych (Beneluks 1940, Kreta 1941) i mostów powietrznych (Demiańsk 1941/2, Stalingrad 1942, Afryka Pn. 1943).
Ju52 o znakach D-2600 i nazwie Immelmann II był osobistym samolotem kanclerza Rzeszy Niemieckiej Adolfa Hitlera (który używał także innych samolotów). Inny egzemplarz służył w Chinach jako osobisty samolot przewodniczącego Rządu Narodowego i Narodowej Rady Wojskowej, Czang Kaj-szeka.
Junkers Ju52 był produkowany w latach 1931-1945 w Niemczech, a po II wojnie światowej we Francji i Hiszpanii, także na Węgrzech. W sumie zbudowano 4845 egzemplarzy.
Eksponat pozyskany przez krakowskie muzeum pochodzi z powojennej produkcji francuskiej, samoloty nosiły wówczas oznaczenie Amiot AAC.1 Toucan. Posiada jednak malowanie lotnictwa transportowego III Rzeszy, działającego w śródziemnomorskim teatrze działań wojennych w latach 1941-42.
Drugim z pozyskanych samolotów jest brytyjski myśliwiec De Havilland Sea Venom, opracowany na przełomie lat 1949/1950. Jego morska wersja, pozyskana przez MLP to maszyna przechwytująca, mogąca operować zarówno w dzień jak i w nocy w każdych warunkach pogodowych.
Drugim z pozyskanych samolotów jest brytyjski myśliwiec De Havilland Sea Venom, opracowany na przełomie lat 1949/1950. Jego morska wersja, pozyskana przez MLP to maszyna przechwytująca, mogąca operować zarówno w dzień jak i w nocy w każdych warunkach pogodowych.
Samoloty tego typu służyły w lotnictwie marynarki brytyjskiej (Fleet Air Arm) w latach 50. Sea Venomy walczyły podczas kryzysu Sueskiego w 1956 r. W pracach nad tym samolotem uczestniczyło dwóch wybitnych polskich konstruktorów Stanisław Prauss oraz Wsiewołod Jakimiuk.
Jak wyjaśnił Radwan, zakupione samoloty przez dwa tygodnie w Wielkiej Brytanii były rozbierane i przygotowywane do transportu przez specjalistów z krakowskiego muzeum. Do Krakowa przyjechały na czterech specjalistycznych ciężarówkach. Właśnie rozpoczął się ich ponowny montaż.
„Myślę, że Junkersa w pełnej krasie, nawet w środku, będzie można oglądać podczas IX Małopolskiego Pikniku Lotniczego, który odbędzie się 29 i 30 czerwca na historycznym lotnisku w krakowskich Czyżynach” - zapowiedział dyrektor MLP.
Powstałe w 1963 roku Muzeum Lotnictwa Polskiego chroni i prezentuje polskie oraz światowe dziedzictwo lotnicze. Jest jednym z największych europejskich muzeów tego typu. Zbiory liczą ponad 240 samolotów, szybowców, śmigłowców, ponad 140 silników lotniczych i zestawy rakietowe.(PAP)
rgr/ ls/