Priorytetem po powrocie we wrześniu do szkół powinno być zapewnienie uczniom dobrostanu psychicznego – mówiła w poniedziałek przewodnicząca Komisji Edukacji w Radzie Warszawy Dorota Łoboda, przedstawiając wyniki raportu „Warszawska Szkoła po Pandemii”.
W związku z powrotem do nauczania stacjonarnego w nadchodzącym roku szkolnym, na poniedziałkowej konferencji przed stołecznym ratuszem przedstawiono wyniki raportu "Warszawska Szkoła po Pandemii". Raport zawiera najważniejsze rekomendacje dla warszawskiego samorządu i szkół w stolicy i został sfinansowany przez Biuro Edukacji m.st. Warszawy.
"Ten raport jest kompleksowy, opiera się na rozmowach ze środowiskiem szkolnym, nie pomija nikogo, również nas samorządowców, ale przede wszystkim nie pomija uczennic i uczniów" - podkreśliła Dorota Łoboda. Zaznaczyła, że przede wszystkim raport zwraca uwagę na stan psychiczny, w jakim znalazły się dzieci i młodzież po pandemii. "I na tym, według raportu, powinniśmy się skoncentrować po powrocie do szkół we wrześniu" - powiedziała, zaznaczając, że zapewne proces wychodzenia szkół z kryzysu, jaki dotkną ich w czasie pandemii, będzie trwał wiele miesięcy.
Podkreśliła także, że w przedstawionych w raporcie rekomendacjach, najbardziej istotne jest zapewnienie odpowiedniego procesu adaptacji uczniów w pierwszych tygodniach roku szkolnego. Zwróciła się w tym miejscu z apelem do nauczycieli i dyrektorów szkół, aby w pierwszych tygodniach szkoły nie stawiali na ocenianie i weryfikacje wiedzy uczniów. "Na to przyjdzie czas później" - podkreśliła. "Priorytetem dla nas wszystkich, co wynika z tego raportu, powinno być zapewnienie dobrostanu psychicznego naszym uczennicom i uczniom" - mówiła. Dodała przy tym, że należy również zadbać o dobro kadry nauczycielskiej, która w czasie pandemii również przechodziła bardzo trudny okres.
"Kolejnymi rekomendacjami jest stworzenie scenariuszy lekcji wychowawczych oraz szkolenia dla nauczycielek i nauczycieli z zakresu zdrowia psychicznego młodych ludzi" - dodała.
Warszawska Szkoła po Pandemii to raport zawierający najważniejsze założenia samorządowe na powrót do szkół 2021/22. Został sfinansowany przez Biuro Edukacji m.st. Warszawy. Całość rekomendacji została wypracowana we współpracy z ekspertami – m.in. przewodniczącą Komisji Edukacji w Radzie Warszawy Dorotą Łobodą, liderką ruchu Obywatele Dla Edukacji Zofią Grudzińską oraz wiceprezydent Warszawy Renatą Kaznowską.
Rekomendacje samorządowe powstały w oparciu o ponad dwadzieścia wywiadów ze stołecznymi szkołami, a także debatę ekspercką. Raport zawiera łącznie dziesięć wytycznych dla samorządu miasta, trzy dla dzielnic i jedenaście dla szkół.
Rekomendacje samorządowe wskazują, że zapewnienie sprawnego procesu adaptacji, integracji i dobrej kondycji zdrowia psychicznego powinno być priorytetem w nadchodzącym roku szkolnym.
Ponadto, na poziomie miejskim kluczowy jest także rozwój platformy EduWarszawa do kontaktu z placówkami i wzbogacenie jej o listę programów organizacji pozarządowych, z których mogą korzystać szkoły. Miasto powinno także położyć nacisk na wyrównanie szans między dzielnicami – zarówno pod kątem posiadanego sprzętu, jak i programów edukacyjnych.
Rekomendacje dla szkół także zaznaczają, że szkoły powinny położyć nacisk na proces integracji i adaptacji nowych roczników. Natomiast uczniom klas 1-3 powinien być zapewniony możliwie najbardziej zbliżony do normalności początek roku szkolnego. Co więcej, szkoły powinny też stawiać na diagnozowanie wiedzy, a nie ocenianie. Zamiast sprawdzianów i testów, wiedza powinna być diagnozowana projektowymi metodami pracy. Natomiast scenariusze zajęć godziny wychowawczej powinny być wzbogacone o element integracji oraz wiedzy o zdrowiu psychicznym, ponieważ te dwa obszary zostały najbardziej zaniedbane.
Warszawskie badanie było prowadzone wśród dyrektorów, nauczycieli, uczniów, samorządowców oraz ekspertów z ponad dwudziestu stołecznych placówek. Badania Centrum Edukacji Obywatelskiej wskazują, że u aż 73 proc. uczniów dominuje stres, niepewność i zniechęcenie związane z powrotem do szkół. Także nauczyciele na początku nauczania zdalnego zmagali się z trudnościami wynikającymi z pracy z wykorzystaniem technologii, których często zupełnie nie znali - aż 47 proc. wskazało na wyczerpanie okresem pracy zdalnej.(PAP)
Autor: Daria Kania
dka/ mark/