Zdjęcie oddaje więcej emocji niż wszystkie rozwiązania technologiczne, muzeologiczne i dziesiątki napisanych książek, bo wywołuje wrażenie, które skłania do tego, abyśmy zgłębiali naszą wiedzę - powiedział prezes IPN dr Karol Nawrocki podczas otwarcie konferencji „Unboxing obrazów. Wpływ archiwów audiowizualnych i fotograficznych na kulturę”.
"W swoim doświadczeniu zawodowym miałem wielką przyjemność funkcjonowania w sektorze muzealnym i mogę powiedzieć z pełną odpowiedzialnością, że znam siłę obrazu i siłę rozwiązań audiowizualnych" – powiedział prezes IPN dr Karol Nawrocki. Jak powiedział, duże wrażenie zrobiło na nim rozwiązanie zastosowane w muzeum marszałka Carla Gustafa Emila Mannerheima w Helsinkach. Na wystawie zostały bowiem przedstawione dwa zdjęcia marszałka – tuż po narodzinach i w trumnie – którym towarzyszyło tykanie zegara. "Pewna opowieść rozpoczęła i zakończyła się. To rozwiązanie muzeologiczne sprawiło, że do dzisiaj pamiętam to muzeum najlepiej z tych, które odwiedziłem" – podkreślił prezes IPN.
Nawrocki odwiedził również muzeum w Canberrze poświęcone udziałowi australijskich żołnierzy w II wojnie światowe. "Zamknięto pewną historię w zdjęciu Leonarda Siffleeta, który był ochotnikiem do armii australijskiej, a w 1943 r. wykonywał specjalną misję w Papui-Nowej Gwinei. Tam został zdradzony i został postawiony w sytuacji, w której tracił życie. Japoński wojownik ścinał mu głowę, a fotoreporter ujął dokładnie ten moment" – mówił Nawrocki. Jak podkreślił prezes IPN, "to zdjęcie oddaje więcej emocji niż wszystkie rozwiązania technologiczne, muzeologiczne i dziesiątki napisanych książek, bo wywołuje wrażenie, które skłania do tego, abyśmy zgłębiali wiedzę".
Z kolei prof. Michał Kleiber przewodniczący Polskiego Komitetu ds. UNESCO podkreślił, że "w wielką satysfakcją odnotowuję zaangażowanie Instytutu Pamięci Narodowej w organizację światowych obchodów Dnia Dziedzictwa Audiowizualnego. Jest to bowiem dla instytucji pamięci niezwykle ważna rola. Prowadzenie debaty na temat istotnych zagadnień dotyczących zachowania tego dziedzictwa jest w naszym dzisiejszym społeczeństwie niezwykle ważne".
Jak wskazał, "wpływ archiwów audiowizualnych i fotograficznych na szeroko rozumianą kulturę jest w dzisiejszych czasach niewątpliwy". "Musimy starać się, aby był jak największy, bowiem archiwa stanowią źródła rzetelnie opisanych materiałów kształtujących naszą wiedzę i wrażliwość" - podkreślił Kleiber.
Dodał także, że materiały audiowizualne przez swój sposób oddziaływania w dzisiejszych czasach zyskują na znaczeniu. "W powodzi różnych treści, które do nas docierają - często fałszywych, niesprawdzonych czy świadomie dezinformujących - odwoływanie się do materiałów pochodzących z wiarygodnych źródeł jest absolutnie fundamentalne" – podkreślił Kleiber.
Jak podkreślił, "musimy wkładać wysiłek w to, aby materiały pochodzące z archiwów i muzeów były źródłem, które będzie szeroko wybierane przez obywateli".
Konferencja "Unboxing obrazów. Wpływ archiwów audiowizualnych i fotograficznych na kulturę" została organizowana przez Archiwum IPN. Organizatorzy, w nawiązaniu do popularnych w internecie filmów pokazujących odpakowywanie różnych produktów, proponują swoisty unboxing obrazów przechowywanych w archiwach i chcą przedstawić projekty, które w ciekawy i pomysłowy sposób prezentują wymienione zbiory w przestrzeni publicznej.
"Każdy obraz utrwalony na kliszy fotograficznej i taśmie filmowej to zapis minionego czasu, fragment obrazu przeszłości. Ale to także początek opowieści, historii odczytanej na nowo. Odtwarzając, rekonstruując i opisując dokumentację audiowizualną, interpretujemy ją przez pryzmat swojej wiedzy i doświadczeń, nadajemy jej znaczenie w kontekście teraźniejszości" - napisano w informacji przesłanej PAP.
Tematem rozważań podczas konferencji "Unboxing obrazów. Wpływ archiwów audiowizualnych i fotograficznych na kulturę" jest kulturotwórcza rola zbiorów fotograficznych i filmowych przechowywanych w archiwach, muzeach i innych instytucjach kultury. Zaproszeni goście będą dyskutować nad tym, kto sięga po materiały fotograficzne i audiowizualne, jak je przetwarza i jakie nowe wartości i dzieła w oparciu o nie tworzy. Spróbują również odpowiedzieć na pytanie jaką "wartość dodaną" wytwarzają same archiwa, muzea i biblioteki.
Naukową konferencję archiwalną poświęconą dokumentacji audiowizualnej i fotograficznej po raz trzynasty zorganizowało Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej, z okazji Światowego Dnia Dziedzictwa Audiowizualnego. Wydarzenie jest objęte patronatem Polskiego Komitetu ds. UNESCO.(PAP)
autorka: Anna Kruszyńska
akr/ dki/