Eksperci wychowania fizycznego przygotowali poradnik „Alfabet ruchowy i podstawowe umiejętności ruchowe dla dzieci w wieku 6–12 lat”. Publikacja powstała w ramach programu „WF z AWF: Aktywny dzisiaj dla zdrowia w przyszłości”, realizowanego przez warszawską AWF we współpracy z resortem nauki.
Raport podsumowujący trzecią edycję programu przedstawili we wtorek w Warszawie wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego Maciej Gdula i rektor Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego prof. Bartosz Molik. Wynika z niego, że ponad 400 tys. uczniów z całej Polski wzięło udział w zajęciach organizowanych w Sport Klubach. Dzieci spędziły na aktywności fizycznej ponad 400 tys. godzin.
Wdrożona została aplikacja FUS, umożliwiająca ocenę i analizę kompetencji ruchowych.
Eksperci wychowania fizycznego przygotowali poradnik „Alfabet ruchowy i podstawowe umiejętności ruchowe dla dzieci w wieku 6–12 lat”. Proponują w nim wprowadzenie i upowszechnienie innowacyjnej koncepcji „alfabetu ruchowego” wśród nauczycieli, dzieci i rodziców, która zakłada holistyczne podejście do aktywności fizycznej.
Autorzy podzielili publikację na dwie główne części: teoretyczną – koncentrującą się na koncepcji alfabetu ruchowego (physical literacy), która jest szeroko rozwijana w systemach edukacyjnych takich krajów jak Kanada, Australia, Anglia, USA czy Irlandia.
W drugiej części – praktycznej – omówione zostały przykłady praktycznych zastosowań podstawowych umiejętności ruchowych.
Eksperci podkreślają, że zajęcia wychowania fizycznego powinny być wykorzystywane do rozmów o ciele i jego akceptacji. Dzięki temu nauczyciele będą mieli szansę na wczesnym etapie wychwycić te dzieci, które są niezadowolone z siebie i realnie wpłynąć na poprawę ich sposobu myślenia.
Autorzy publikacji szczegółowo omawiają czym jest motywacja i pewność siebie. Wskazują też, po jakich zachowaniach można rozpoznać brak motywacji i do jakich ćwiczeń zachęcić, by nastawienie ucznia się zmieniło.
Nie chodzi tylko o ćwiczenia fizyczne – przekonują eksperci. Lekcje WF mogą pomagać w budowaniu relacji społecznych i autonomii – rozumianej jako „umiejętności samookreślania i samoregulacji własnych celów, czynności, dokonań”.
„Podejście autonomiczne w edukacji to takie, w którym wychowawca włącza uczniów w podejmowanie inicjatyw w określaniu potrzeb uczenia się, ustalania celów, planowania ćwiczeń i technik, uczenia się ich wykonywania, a także wybieranie miejsca i czasu nauki, podejmowanie działań z własnej chęci. Dzięki temu uczeń traktuje nauczyciela jako doradcę i przewodnika, a nie wyłącznie jak instruktora” – czytamy w publikacji.
Eksperci zwracają uwagę, że „pojęcie fundamentalnych umiejętności ruchowych jest nowe i dopiero co ‘zadomowiło się’ w dyskusjach akademickich”.
„Wiedzę sprawdza się rzadko, motywację zaś i pewność siebie w ogóle. Nie wspominając o codziennych zachowaniach, bo to przecież sprawa ‘pozaszkolna’. Jeśli jednak oczekujemy wykształconego fizycznie (tj. w zakresie aktywności fizycznych) społeczeństwa, musimy być świadomi tych wielorakich uwarunkowań” – przekonują autorzy.
Przewodnik został napisany pod redakcją naukową prof. Andrzeja Kosmola, dr Zuzanny Mazur i dr Katarzyny Płoszaj z Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie. Jego współautorami są eksperci – naukowcy i praktycy z akademii wychowania fizycznego z całej Polski.
Całość publikacji jest dostępna na stronie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego: https://www.gov.pl/web/nauka/alfabet-ruchowy-dla-najmlodszych (PAP)
Autorka: Urszula Kaczorowska
uka/ agt/