Instytut Adama Mickiewicza przygotował polski program kulturalny w Korei Południowej, gdzie polscy artyści zaprezentują różnorodne projekty z dziedziny filmu, muzyki czy sztuk wizualnych. Całość potrwa do stycznia 2025 roku. W tym czasie również koreańscy twórcy pokażą swoją kulturę w naszym kraju.
Instytut Adama Mickiewicza zaprasza na polski program kulturalny w Korei Południowej z okazji 35. rocznicy nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a Republiką Korei. Rocznica jest okazją do zaprezentowania szerokiego wachlarza polskich artystów z dziedzin muzyki poważnej, jazzu, folku, sztuk wizualnych, filmu czy animacji. Zespoły i indywidualni twórcy pojawią się na najważniejszych festiwalach dzięki współpracy z największymi instytucjami i muzeami Korei. Program wydarzeń powstawał w ścisłej współpracy zarówno z wieloletnimi, jak i nowymi partnerami instytutu.
Jednym z najważniejszych zaplanowanych wydarzeń są wystawy w mieście Gwangju. Organizowane od 1995 roku Gwangju Biennale to najstarsze biennale sztuki współczesnej w Azji z doskonałą renomą. W 2024 roku hasłem przewodnim zostało „Pansori – pejzaż dźwiękowy XXI wieku”. Między 7 września i 1 grudnia zaprezentowanych zostanie 30 wystaw w pawilonach narodowych. Partnerami Polskiego Pawilonu na Gwangju Biennale są Centrum Sztuki WRO, Ambasada RP w Seulu, Leeleenam Studio, miasto Wrocław oraz Paju Typography Institute.
Polski Festiwal Filmowy w Seulu odbędzie się między 25 września i 6 października 2024. Bedzie to już 6. edycja organizowana we spółpracy z Ambasadą RP w Seulu i Cinematheque Seoul Art Cinema. Od 2019 roku wydarzenie to jest okazją do przedstawienia koreańskiej publiczności bogactwa polskiej kinematografii oraz poznawania twórczości najwybitniejszych polskich reżyserek i reżyserów. Tematem tegorocznej imprezy będą filmy polskich reżyserek. Pokazane zostaną filmy Agnieszki Holland, Jagody Szelc, Małgorzaty Szumowskiej oraz Anny Kazejak.
Otwarcie Seoul International Music Festival odbywającego się 18 października uświetni występ światowej sławy wiolonczelisty Arto Norasa oraz polskich muzyków. W programie koncertu znajdą się utwory Karola Szymanowskiego, Wojciecha Kilara, a także Krzysztofa Pendereckiego. Dyrektorem artystycznym wydarzenia jest Jeajoon Ryu, koreański kompozytor oraz uczeń Krzysztofa Pendereckiego, uhonorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Kolejnym wydarzeniem będzie pierwszy w historii przegląd polskiej animacji i sztuki wideo w National Museum of Modern and Contemporary Art w Seulu między 6 grudnia 2024 a 11 stycznia 2025. Pokazane zostaną produkcje, które powstawały na przecięciu dwóch dyscyplin – filmu i sztuk wizualnych, od lat 30. XX wieku do dziś. Projekcje uzupełnią komentarze kuratorów, prelekcje na żywo oraz spotkania z twórcami. Kuratorami przeglądu są Karol Szafraniec oraz Łukasz Ronduda. Ostatni pokaz jednocześnie zakończy program kulturalny Instytutu Adama Mickiewicza w Republice Korei.
Polski program kulturalny zaplanowano od sierpnia 2024 do stycznia 2025. Natomiast koreańskich twórców w Polsce będzie można usłyszeć od sierpnia do listopada bieżącego roku.
Zachętą do zapoznania się z koreańskimi twórcami w Polsce będzie Festiwal Skrzyżowanie Kultur, który odbędzie sie w dniach 13-15 września. Jest on okazją do zaprezentowania najciekawszych zjawisk z zakresu muzyki i kultury świata, a zarazem jedno z największych wydarzeń tego rodzaju w Polsce. Na scenie Teatru Dramatycznego spotykają się reprezentanci różnych kontynentów, kultur, pochodzeń etnicznych i stylów muzycznych. Podczas otwarcia tegorocznej, jubileuszowej 20. edycji festiwalu, o godzinie 19.00 w Teatrze Dramatycznym im. Gustawa Holubka, wystąpią Duk-soo Kim & Ensemble Sinawi.
Kim Duk-soo jest mistrzem Janggo – bębna w kształcie klepsydry z dwiema membranami używanego w tradycyjnej muzyce koreańskiej. Jest także twórcą „Samulnori” – stylu muzyki perkusyjnej, który znalazł swoje miejsce we współczesnym muzycznym repertuarze koreańskich artystów. W ciągu ponad 60-letniej kariery, muzyka Kim Duk-soo zyskała popularność na całym świecie. Ensemble Sinawi jest z kolei grupą muzyczną, poszukującą nowych możliwości reinterpretacji tradycyjnej muzyki przez połączenie jej z innymi gatunkami.
Tych samych artystów będzie można również usłyszeć 16 września w Filharmonii Narodowej, w której zagrają specjalny koncert „Cadenza from Korea. Into the time: Sanjo”. Jego myślą przewodnią jest „sanjo” – improwizacja solisty w koreańskiej muzyce tradycyjnej. Unikalny urok „sanjo” przejawia się w przyspieszającym tempie spokojnie rozpoczynających się utworów. W programie koncertu znalazły się również utwory z elementami “pansori” – tradycyjnej koreańskiej opery solowej oraz kompozycje w wykonaniu całego zespołu.
Występy koreańskich artystów w Polsce zwieńczą ich koncerty w ramach współpracy z koreańskim Jarasum Jazz Festival, który jest jednym z najpopularniejszych festiwali jazzowych w Korei. Od 12 do 15 listopada w kraju nad Wisłą usłyszymy zespoły Sujin Seo Trio oraz BANDO.(PAP)
azk/ dki/