Muzeum AKtywne – to strona internetowa, platforma komunikacyjna, pakiet materiałów edukacyjnych i gadżetów, czyli – jak mówią pracownicy krakowskiego Muzeum Armii Krajowej – nowa marka Muzeum AK.
Na środowej konferencji prasowej sfinalizowany właśnie projekt został zaprezentowany dziennikarzom.
Jak poinformowała p.o. dyrektora Muzeum AK Joanna Mrowiec, projekt Muzeum AKtywne skupia sztandarowe działania edukacyjne i promocyjne Muzeum AK. „Mam nadzieję, że dzięki tej marce będziemy bardziej rozpoznawalni, ale też, że ułatwi nam ona nawigację po wszystkich formach aktywności, jakie my proponujemy” – powiedziała p.o. dyrektor.
Podkreśliła, że strona internetowa projektu (www.muzeumaktywne.pl) nie jest nową stroną internetową Muzeum AK. „To odrębna strona, pomocnicza dla naszej głównej strony internetowej” – powiedziała Mrowiec.
Strona internetowa projektu ma barwy biało-czerwone. Poszczególne ikony – Mała AKademia (ikona biretu), wAKacje i ferie (ikona słoneczka), znAKi historii (ikona w formie strzałki), DKF (kamera) i zAKazana kultura (orzeł) – zawierają opisy różnych wydarzeń.
Mała AKademia skupia nie tylko warsztaty i lekcje muzealne przygotowane z myślą o różnych grupach wiekowych. To także specjalnie zaaranżowana, fizycznie istniejąca w Muzeum AK sala edukacyjna.
Pod hasłem wAKacje i ferie kryją się półkolonie. Ich kolejna, czwarta edycja rozpoczyna się 18 stycznia, a jej tematem przewodnim są konspiracyjne teatry.
Wykłady, promocje książek, spotkania ze świadkami historii, spacery historyczne oznaczone są wspólnym hasłem: znAKi historii.
W niemal każdą ostatnią środę miesiąca w Muzeum AK odbywają się też spotkania Dyskusyjnego Klubu Filmowego (DKF) im. Jana Karskiego, podczas których prezentowane są filmy dokumentalne, czasem fabularne, a w tym roku wyświetlane będą również spektakle Teatru Telewizji.
Kolejnym elementem projektu jest zAKazana kultura, a więc działalność Muzeum, która – jak wyjaśnił Piotr Koziarz z biura promocji placówki – wymyka się jednoznacznym opisom i zaskakuje. Pod hasłem zAKazanej kultury może się odbyć spektakl teatralny, koncert, gra miejska, mapping lub konkurs.
Kolejna edycja konkursu "Zwycięski orle nasz leć", która rozpoczyna się 19 stycznia, będzie realizowana z logo zAkazanej kultury.
Edukator z Muzeum AK Mateusz Gawlik zaznaczył, że projekt, a szczególnie jego strona internetowa, będzie bardzo pomocny z punktu widzenia pedagogów prowadzących zajęcia w Muzeum, ale i pomoże rodzicom dzieci w odnalezieniu interesujących warsztatów. Strona internetowa ułatwi poszukiwania informacji innym grupom wiekowym, w tym seniorom, dla których placówka muzealna również ma odrębny program zajęć.
„Opowiadamy historię XX wieku, ale musimy to robić na miarę XXI wieku. To muzeum interaktywne spełnia te oczekiwania” – ocenił Gawlik.
Motywem przewodnim Muzeum AKtywnego jest labirynt, w którym osadzone są ikony i hasła blisko związane z działalnością Muzeum. Labirynt w zamyśle twórców projektu symbolizuje zagadkę i drogę do wiedzy, dlatego pojawił się na plakatach, roll-upach i gadżetach związanych z projektem. (PAP)
bko/agz/