„Pieśni Leara” Teatru Pieśń Kozła, „Makbet, kim jest ten człowiek we krwi?” Teatru Biuro Podróży, i „Kukła. Księga Blasku“ w reż. Pawła Passiniego – to niektóre polskie spektakle prezentowane w Edynburgu w ramach programu "Polska Arts in Edinburgh 2012".
To największy do tej pory polski program na edynburskich festiwalach, które co roku przyciągają półmilionową międzynarodową publiczność. "Polska Arts in Edinburgh 2012" realizowany jest przez Instytut Adama Mickiewicza.
Polskie spektakle pokazywane są głównie w ramach Edinburgh Festival Fringe. Publiczność zdecydowanie doceniła twórczość zespołu Teatr Pieśń Kozła i jego twórcę Grzegorza Brala. Widzowie zobaczyli dwa wyreżyserowane przez Grala spektakle, na podstawie dzieł Williama Szekspira: „Macbetha” (premiera w 2008 roku) i najnowszy spektakl „Pieśni Leara” – oba zostały nagrodzone entuzjastycznymi, długimi brawami publiczności.
To największy do tej pory polski program na edynburskich festiwalach, które co roku przyciągają półmilionową międzynarodową publiczność. "Polska Arts in Edinburgh 2012" realizowany jest przez Instytut Adama Mickiewicza.
Oba spektakle Grala, prezentowane na Edinburgh Festival Fringe, wypełnione są muzyką, pieśniami wykonywanymi przez aktorów. „Dzieła Szekspira są przesycone muzyką - on miał umiejętność łączenia emocji, muzyki i znaczenia, podobnie jak starożytni Grecy. Grecki dramat starożytny nigdy nie jest dramatem mówionym, zawsze śpiewanym” – opowiadał w Edynburgu Bral.
Jak podkreślił, emocje, które powstają z połączenia znaczenia słowa, ruchu i muzyki, potrafią być bardzo silne dla widza. „To jest to, czego szukam w teatrze (...). Zawsze staram się pracować dla widza, z myślą o nim” – opowiadał Bral.
Spektakl plenerowy na podstawie Szekspira pt. „Makbet, kim jest ten człowiek we krwi?” pokazuje na festiwalu Fringe Teatr Biuro Podróży. Przedstawienie pochodzi z 2005 roku, wyreżyserował je Paweł Szkotak. Jak ocenił, w pracy nad tym przedstawieniem najciekawsze, i jednocześnie najtrudniejsze, było przetłumaczenie języka Szekspira na język obrazu, plastyki.
Przedstawienie miało premierę w irlandzkim Cork – Europejskiej Stolicy Kultury w 2005 roku i do tej pory objechało już niemal cały świat. Niedawno artyści wrócili z pokazów w Brazylii. To jednak nie jedyny spektakl Teatru Biuro Podróży pokazywany w Edynburgu. Widzowie mogą oglądać także dwa inne spektakle tej grupy teatralnej: „Carmen Funebre” i „Planetę Lem”.
Paweł Passini pokazuje spektakl pt. „Kukła. Księga blasku”. Jego polska premiera odbędzie się podczas tegorocznej edycji festiwalu „Warszawa Singera”. Przedstawienie powstało z inicjatywy szkockiego artysty, propagatora sztuki, Richarda Demarco.
„Demarco poprosił nas o to, abyśmy stworzyli spektakl odnoszący się do recepcji +Dziadów+ w Polsce, co z początku wydało nam się absurdalne. Odebraliśmy jednak klarowny sygnał, że chodzi o to, abyśmy przywieźli coś, co nie jest skrojone ściśle dla festiwalu Fringe, ale coś, co jest hermetyczne, zdjęte z warsztatu, jeszcze ciepłe” – opowiadał Passini.
Punktem wyjścia dla powstania spektaklu Passiniego stała się XIII-wieczna Księga Blasku (Sefer ha-Zohar). To jedno z najważniejszych dzieł żydowskiego mistycyzmu i jeden z najoryginalniejszych komentarzy do Tory, Księgi Rut i Pieśni nad pieśniami. W przedstawieniu pojawiają się odwołania do „Dziadów” Adama Mickiewicza i teatru Tadeusza Kantora. Spektakl powstał w koprodukcji neTTheatre.
Na festiwalu Fringe pokazywane są także m.in. „Lost in Details” Aleksandry Borys „Mała narracja” Wojciecha Ziemilskiego, „Ślepcy” w reż. Jerzego Zonia.
W ramach Międzynarodowego Festiwalu w Edynburgu trwają pokazy spektaklu „2008: Macbeth” TR Warszawa w reż. Grzegorza Jarzyny. Dziś spektakl transmitowany będzie przez serwis "The Guardian".
Z Edynburga Agata Zbieg (PAP)
agz/ hes/