Prace malarskie Waldemara Świerzego z serii inspirowanej legendą amerykańskiego światka przestępczego oraz plakaty m.in. z cykli "Wielcy ludzie jazzu" i "Wielcy ludzie kina" znalazły się na wystawie "Dawno temu w Ameryce..." w Salonie Wystawowym Marchand DESA.
Na czynnej od czwartku wystawie można zobaczyć 50 prac artysty, uznawanego za jednego z najbardziej znanych twórców polskiej szkoły plakatu.
Zaprezentowane na ekspozycji prace malarskie pochodzą przede wszystkim z serii powstałej pod koniec lat 90., zainspirowanej legendą amerykańskiego światka przestępczego. Przedstawiają życie codzienne tamtejszych gangsterów z lat 20. i 30 XX w. - sceny hazardu, mafijnych spotkań i porachunków. Pojawiają się mafijne legendy, takie jak Al Capone i jego podwładni, gangsterzy w charakterystycznych ubiorach i nakryciach głowy.
Zaprezentowane na ekspozycji prace malarskie pochodzą przede wszystkim z serii powstałej pod koniec lat 90., zainspirowanej legendą amerykańskiego światka przestępczego. Przedstawiają życie codzienne tamtejszych gangsterów z lat 20. i 30 XX w. - sceny hazardu, mafijnych spotkań i porachunków.
Prace, o często humorystycznym ujęciu, malowane z dystansem do czarnej mafijnej legendy, wyróżnia nietypowa kolorystyka i zastosowanie barwnych plam. Organizatorzy wystawy zwracają uwagę na fakt, że ukazane w ruchu postaci sprawiają wrażenie jakby artysta obserwował sceny osobiście, "dodając do nich własny komentarz w postaci rubasznego zabarwienia". Jak zaznaczono, Świerzy podszedł do groźnego wizerunku amerykańskiej mafii z żartobliwym dystansem zwłaszcza w cyklu parafrazujących prac "Śniadanie na trawie", będących nawiązaniem do pracy Edouarda Maneta.
W ciągu 60 lat działalności artystycznej Świerzy zaprojektował ponad 900 plakatów. Na wystawie znajdą się te najbardziej znane z serii "Wielcy ludzie jazzu" i "Wielcy ludzie kina" – prezentujące m.in. wizerunki jazzowego saksofonisty Charliego Parkera oraz aktorki Marilyn Monroe.
Waldemar Świerzy urodził się 9 września 1931 r. w Katowicach. W 1952 r. ukończył studia na wydziale grafiki katowickiej filii krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uczył się warsztatu u prof. Józefa Mroszczaka. Pedagog przekonał młodego artystę do przeprowadzki do Warszawy, gdzie zaproponował mu pracę w dziale graficznym Wydawnictwa Artystyczno-Graficznego (potem Krajowej Agencji Wydawniczej), dla której Świerzy pracował przez wiele lat.
W 1959 r. Świerzy został laureatem Grand Prix im. Henri'ego de Toulouse-Lautreka na 1. Międzynarodowej Wystawie Plakatu Filmowego w Wersalu za plakat do filmu "Czerwona oberża" Claude'a Autant-Lary'ego. Ten przykład wczesnej twórczości artysty, przedstawiający wydłużoną twarz Fernandela, francuskiego aktora i odtwórcy głównej roli w filmie, przeszedł do światowej klasyki plakatu. Plakat "Czerwona oberża" stanowił zapowiedź głównego nurtu w pracach Świerzego - plakatów portretowych.
W 1962 r. otrzymał trzecią nagrodę w konkursie im. Toulouse-Lautreka w Wersalu za plakat do filmu "Dwa piętra szczęścia" węgierskiego twórcy Janosa Hersko.
W 1965 r. artysta rozpoczął pracę wykładowcy w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu. Wykłady prowadził także w Hawanie, Meksyku i w Hochschule der Kunste w Berlinie Zachodnim. W 1994 r. objął pracownię plakatu na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Świerzy zajmuje się też ilustrowaniem książek, projektowaniem okładek płyt, kalendarzy, znaczków pocztowych. Jest autorem obwolut do serii wydawniczej "Współczesna proza światowa" PIW-u. Opracowywał grafikę pawilonów polskich na międzynarodowych targach m.in. w Nowym Jorku, Wiedniu, Pekinie, Casablance i Poznaniu.
Otrzymał dwukrotnie I nagrodę w Konkursie Plakatów Filmowych tygodnika "Hollywood Reporter" w Los Angeles. W 1975 r. doceniono jego plakat do filmu "Ziemia obiecana" Andrzeja Wajdy, w 1985 r. - do "Psów wojny" Johna Irvina.
Prace artysty są eksponowane w największych światowych galeriach, m.in. Stedelijk Museum w Amsterdamie, Kunstbibliothek w Berlinie, Institute of Contemporary Art w Londynie i Ermitażu w Petersburgu.
Wystawę "Dawno temu w Ameryce..." można oglądać do 16 marca. (PAP)
akn/ hes/