Prawie sto prac najważniejszych twórców gekigi – gatunku komiksu, który rozwinął się w Japonii po II wojnie światowej i porusza poważne, trudne tematy - prezentuje od poniedziałku Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie.
Odwiedzający tę placówkę obejrzą prace powstałe w latach 1945-1978, autorstwa m.in. Osamy Tezukiego (1928–1989), Masahiki Matsumoty (1934–2005) i Yoshihiry Tatsumiego (ur. 1935).
Gekigę (jap. „dramatyczne obrazy”) zaczęli w 1945 r. tworzyć młodzi artyści, wychowani na przedwojennej kolorowej mandze, ale doświadczeni przez II wojnę światową. Bohaterowie ich historii są najczęściej zwykłymi ludźmi, żyją w zniszczonych miastach, przeżywają dramatyczne historie.
Jak poinformowała PAP kuratorka wystawy Aleksandra Gorlich, ta gekiga bywa nazywana „mangą alternatywną”, ponieważ ten gatunek charakteryzował się realistycznym stylem, wielką dynamiką przedstawień oraz tematami związanymi z trudną codziennością powojennej Japonii.
„Gekiga zyskała ogromne zainteresowanie i od lat 60. XX w. znacząco wpływa na twórczość artystów kultury popularnej. Wydawcy głównego nurtu, zwłaszcza mang dla młodych mężczyzn (seinen), zaadaptowali z gekigi jej realistyczny styl i treści przeznaczone dla dorosłych czytelników. Wiele z tego gatunku zaczerpnęły historie kryminalne, sensacyjne, thrillery i horrory” - wyjaśniła kurator i dodała, że w ostatnich latach gekiga tłumaczona jest na wiele języków, zyskując fanów na całym świecie.
Jedną z najważniejszych prac na wystawie w krakowskim muzeum jest „Astro Boy” - napisany i zilustrowany przez Osamę Tezukę, reżysera, producenta anime, uchodzącego za „boga mang”, porównywanego z Waltem Disneyem. Komiks przedstawia perypetie robota o imieniu Astro Boy. Został on skonstruowany przez naukowca Doktora Tenma, któremu miał zastąpić syna, zmarłego w wypadku samochodowym. Astro Boy walczy ze złymi robotami oraz z ludźmi nienawidzącymi robotów. Historia Astro Boya była wielokrotnie ekranizowana. Jedną z najgłośniejszych adaptacji jest film z 2009 r., w reż. Brytyjczyka Davida Bowersa.
Wystawa czynna będzie do 3 maja.
Jak wyjaśniła kurator, specyfika japońskiego komiksu polega na tym, że jest on skierowany do konkretnych grup wiekowych, społecznych, czy też grup zainteresowań. Są np. opowieści dla młodych matek, dla dziewcząt, dla chłopców, dla miłośników historii okresu napoleońskiego itd. W Kraju Kwitnącej Wiśni komiks często porusza poważne tematy i jest - zdaniem kurator - bardziej powieścią w obrazach, niż krótką historyjką obrazkową powstałą tylko dla rozrywki. (PAP)
bko/ dym/