Samorząd Rybnika zrewitalizuje nieużywane tory kolejki wąskotorowej na odcinku od granic miasta z Rudami Raciborskimi do dawnego przystanku Stodoły. Chodzi o kilkusetmetrowy odcinek torów prowadzący w stronę rybnickiego zalewu. Przystanek Stodoły zostanie przebudowany.
Obecnie funkcjonująca w Rudach Raciborskich kolejka wykorzystuje fragment jednej z linii lokalnych, przylegających do dawnej sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Jej siedzibą jest stacja w Rudach. Kolejka kursuje stamtąd w dwóch kierunkach: na północny wschód do przystanku Stanice i na południe – do przystanku Paproć, położonego w pobliżu granicy Rybnika.
Jak poinformowało w piątek biuro prasowe rybnickiego magistratu, dzień wcześniej miasto ogłosiło przetarg na rewitalizację torów kolei wąskotorowej na odcinku od Paproci do kolejnego dawnego przystanku – Stodoły. W ten sposób pociągi kolejki, wykorzystując tor położony wzdłuż ul. Rudzkiej, będą mogły pojechać dalej niż dotąd, nieco zbliżając się do rybnickiego zalewu.
Zadaniem wykonawcy będzie wykonanie projektu technicznego rewitalizacji torów wraz z uzyskaniem niezbędnych opinii, uzgodnień i pozwoleń, w tym Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz Zabytkowej Stacji Kolei Wąskotorowej w Rudach.
Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach wykorzystuje obecnie zachowany 6-kilometrowy odcinek torów ze Stanicy przez Rudy do Paproci i obiekty z układem torowym w Rudach. To jedna z dwóch pozostałości sieci kolei wąskotorowej, której kluczową częścią w regionie były powstające od 1853 r. Górnośląskie Koleje Wąskotorowe.
Wykonawca wykona też roboty budowlane – przede wszystkim zdemontuje istniejący tor (odcinek 500 m), wykona nawierzchnię kolejową, zamontuje tor na długości około 700 m oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowo-kolejowego (w tym przynajmniej samoczynną sygnalizację świetlną w miejscu krzyżowania się toru z ul. Rudzką) i oświetlenie.
Dawny peron przystanku w dzielnicy Stodoły zostanie rozebrany, a potem zyska nową nawierzchnię z gładkich płyt betonowych. Powstanie też wiata peronowa z siedziskami, ławkami i inną małą infrastrukturą. Teren zostanie oświetlony i objęty monitoringiem.
„Zaangażowanie miasta w przedsięwzięcie wynika z chęci wykorzystania i rozwijania potencjału Rybnika. To przede wszystkim szansa na zwiększenie atrakcyjności i poszerzenie oferty turystycznej. Realizacja planów pozwoli też na wyeksponowanie unikatowego charakteru dziedzictwa regionu” - ocenił, cytowany w informacji, prezydent Rybnika Piotr Kuczera.
Miasto przypomina, że planowany do rewitalizacji odcinek toru w Rybniku jest pozostałością po 51-kilometrowej kolei działającej od początku ub. wieku. Łączyła ona Gliwice z obecną dzielnicą Raciborza - Markowicami prowadząc ruch towarowy i pasażerski. Pociągi przestały jeździć w 1993 r. Mimo wpisu do rejestru zabytków i ochrony konserwatorskiej znaczną część kolei rozkradziono.
Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach wykorzystuje obecnie zachowany 6-kilometrowy odcinek torów ze Stanicy przez Rudy do Paproci i obiekty z układem torowym w Rudach.
To jedna z dwóch pozostałości sieci kolei wąskotorowej, której kluczową częścią w regionie były powstające od 1853 r. Górnośląskie Koleje Wąskotorowe. Tory o rozstawie 785 mm i łącznej długości w szczytowym momencie ok. 230 km łączyły większość kopalń, hut, fabryk i elektrowni konurbacji, będąc podstawą lokalnego transportu ładunków masowych i półfabrykatów.
Pod koniec ub. wieku zarządzające siecią GKW Polskie Koleje Państwowe straciły wąskotorowych kontrahentów i zlikwidowały znaczną część torów. W 2002 r. rolę głównego właściciela zachowanego fragmentu GKW przejął samorząd Bytomia, a operatorem ocalałej linii Bytom - Miasteczko Śl. zostało pasjonackie Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.
21-kilometrowa trasa jest dziś sezonową linią turystyczną łączącą centra miast z atrakcyjnymi turystycznie i rekreacyjnie miejscami, m.in. Zabytkową Kopalnią Rud Srebronośnych w Tarnowskich Górach, popularnym latem zalewem Chechło-Nakło w Miasteczku Śląskim oraz kompleksem sportowym ze stokiem narciarskim Dolomity Sportowa Dolina w Suchej Górze.
Zarówno stacja w Rudzie, jak i kolej obsługiwana przez SGKW, są ważnymi punktami Szlaku Zabytków Techniki Woj. Śląskiego.(PAP)
mtb/ son/