Pierwszą premierą nowego sezonu w warszawskim Nowym Teatrze będzie „Biblia. Rdz. 1-11” w reżyserii Michała Zadary. Pierwsza z trzech części teatralnego cyklu zostanie zaprezentowana 1 września.
W pierwszej części tryptyku Michał Zadara wystawia Księgę Rodzaju, pierwszą księgę Biblii. Premiery kolejnych przedstawień zapowiedziano na grudzień 2017 r. i na początek 2018 r. W trzech spektaklach reżyser opowie znane historie o stworzeniu świata, wygnaniu, potopie, o Abrahamie, Izaaku, Jakubie i Józefie. Jak podkreślili twórcy podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami, Biblia to podstawa naszej cywilizacji, określająca człowieka od początku jako istotę wolną.
„Nasze mity pozwalają nam wspólnie marzyć i działać. Historie biblijne są spoiwem, które jednoczy świat Żydów, chrześcijan i muzułmanów. Dzisiaj te historie są nam potrzebne bardziej niż kiedykolwiek, ponieważ przypominają nam, że człowiek od zawsze dąży do wolności” – powiedział Zadara.
Jak podkreślił, wystawia Biblię kanonicznie. „Zaczyna się od opisu stworzenia świata i u nas w spektaklu także jest stworzenie świata, dokładnie tak, jak zostało opisane w Biblii. Tak samo historia upadku, historia Kaina i Abla… Biblia jest tekstem, który jest święty i ważny dla wielu tradycji i religii. Niewątpliwie jest to najważniejszy tekst kultury Zachodu, definiuje ją. To, co odwołuje się do Biblii należy do kultury Zachodu, a to, co się do niej nie odwołuje pozostaje poza nią” – zauważył reżyser.
„Na scenie na początku wszyscy widzowie wspólnie maluję elementy, z których później nasz spektaklowy Bóg będzie stwarzał świat. Zbieramy się wszyscy i malujemy ptaki, zwierzaki, owoce, niebo, ziemię. Na scenie Bóg stwarza z nich świat. Maluje na nich i stwarza kolejne dzieło. A więc ten świat jest dziełem nas wszystkich. Inspirowała nas feuerbachowska teza – na pewno prawdą jest, że Bóg stworzył człowieka, ale tym bardziej człowiek musiał potem stworzyć Boga” – tłumaczył artysta.
Obsada: Paulina Holtz, Robert Koszucki, Julia Leszkiewicz, Barbara Wysocka; reżyseria: Michał Zadara; scenografia: Robert Rumas; muzyka: Jan Duszyński. (PAP)
pj/ pat/