Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Parowozów odbędzie się po raz drugi w Jaworzynie Śląskiej 29 września. Do Muzeum w zabytkowej lokomotywowni z przełomu XIX i XX w. przyjadą parowozy z m.in. Niemiec, Czech i Polski.
Jak poinformowała PAP we wtorek Katarzyna Szczerbińska, kierowniczka Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku zabytkowe parowozy po przyjechaniu na stację w Jaworzynie Śląskiej, wjadą na teren muzeum, gdzie odbędzie się ich prezentacja. „Zademonstrowane zostaną czynności wykonywane przy codziennej obsłudze parowozu m.in. uzupełnianie węgla, nalewanie wody przed wyjazdem w trasę, kontrola i regulacja maszyn” - mówiła Szczerbińska.
Odwiedzający muzeum będą mogli wejść do wybranych parowozów, dowiedzieć się o ich działaniu, historii, a także o przebytych trasach. Pokazy zabytkowych parowozów na terenie lokomotywowni będą trwały przez cały dzień.
Według Szczerbińskiej szczególną atrakcją będzie wieczorny koncert na terenie muzeum, bowiem w rolę aktorów wcielą się parowozy, które w szczególnej aranżacji w otoczeniu świateł, pary i fantastycznych dźwięków twórców zespołu „Babu Król” stworzą niepowtarzalne artystyczne widowisko.
Z kolei parowozy w towarzystwie olbrzymich lalek – mówiła kierowniczka - stworzonych i poruszanych przez członków grupy teatralnej „Klinika Lalek”, zaprezentują bajeczny świat opowiedziany oczami maszyn epoki pary.
Organizatorzy - Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku - spodziewają się co najmniej 6 parowozów, w tym parowozu produkcji BR35 1019-5 wyprodukowanego w zakładach Borsing Berlin w 1936 r. Parowóz ten, to lokomotywa pospieszna o masie 175 t, poruszająca się z prędkością maksymalna 130 km/h. W 1936 r. kosztowała 193 521 Reichsmarek. Obecnie pozostaje własnością klubu z Cottbus.
Kolejnym parowozem, który zawita do Jaworzyny jest BR52 8080-5, czyli niemiecka lokomotywa wojenna o uproszczonej konstrukcji zbudowana w 1944 r. w Berlinie. Zrekonstruowana w 1963 r.
Z kolei Czechy będzie reprezentować parowóz 213.901 – lokomotywa przemysłowa, zbudowana do prowadzenia prac manewrowych, wyprodukowany w 1954 r. w zakładach Českomoravská Koleben Daňek. Odrestaurowany przez Klub Przyjaciół Pojazdów Kolejowych z Brna.
Polskie parowozy uczestniczące w paradzie to m.in. TKt48-18 - polski parowóz tendrzak, zbudowany do prowadzenia składów towarowych i lekkich pociągów osobowych w obrębie dużych aglomeracji miejskich. Lokomotywę zbudowano w zakładach im. Józefa Stalina w Poznaniu w 1951 r. (dawniej Zakłady im. Hipolita Cegielskiego). W 2010 r. poddana naprawie wróciła na tory. Masa parowozu to 98 t, porusza się z prędkością 80 km/h.
Z parowozowni Wolsztyn przyjedzie seria polskich parowozów przeznaczonych do prowadzenia pociągów pasażerskich lub lekkich składów pospiesznych. Osiągają one prędkość 100 km/h. Lokomotywa Ol49-59 wyprodukowana została w 1953 r. w Zakładach im. Feliksa Dzierżyńskiego (dawniej Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Chrzanowie).
Gala Parowozów zakończy się w nocy. Natomiast w niedzielę 30 września na terenie bocznicy nadal będzie można oglądać parowozy, zwiedzić zabudowania zabytkowej lokomotywowni, a także przejechać się taborem kolejowym. (PAP)
umw/ mlu/