Olsztyneckie jagodzianki zostały wpisane na ministerialną listę produktów tradycyjnych - poinformował Urząd Marszałkowski w Olsztynie. Figuruje na niej już 30 regionalnych przysmaków z województwa warmińsko-mazurskiego.
Bułki z ciasta drożdżowego z kruszonką na wierzchu i jagodowym nadzieniem są wytwarzane przez cukiernię w Olsztynku od lat 80. ubiegłego wieku. Mieszkańcy i turyści uważają je za główny lokalny przysmak. Są tak popularne, że od kilku lat odbywają się nawet "konkursy jedzenia olsztyneckich jagodzianek".
"Fenomen olsztyneckich jagodzianek wywodzi się z prostoty, tradycyjnego przepisu na ciasto drożdżowe, a przede wszystkim z ilości jagód włożonych do środka bułeczek" - czytamy w opisie tego produktu na stronie resortu rolnictwa. Dodano, że jagodzianki stały się chlubą miasta i wpisały się w lokalną tradycję.
Na listę produktów tradycyjnych wpisywana jest żywność stanowiąca element dziedzictwa kulturowego regionu, którą wytwarza się tradycyjnymi metodami, wykorzystywanymi co najmniej od 25 lat. Wnioski o wpis składa się do urzędu marszałkowskiego, który dokonuje oceny produktu i jego zgodności z dziedzictwem kulinarnym regionu. Decyzję o umieszczeniu na liście podejmuje Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Obecnie zarejestrowane są na niej 1753 produkty, z czego tylko 30 z woj. warmińsko-mazurskiego, które pod tym względem znajduje się na końcu listy. Wśród tradycyjnych produktów z Warmii i Mazur najwięcej jest wyrobów mięsnych, piekarniczych i cukierniczych oraz miodów. Jedynym produktem rybołówstwa jest kawior ze szczupaka.
Region promuje również żywność wysokiej, jakości za pośrednictwem Europejskiej Sieci Dziedzictwa Kulinarnego. Certyfikaty sieci Dziedzictwo Kulinarne Warmii, Mazur i Powiśla ma ponad 140 zakładów przetwórczych, gospodarstw rolnych i pasiek oraz firm z branży gastronomicznej i hotelarskiej.
Jest to największe tego typu zrzeszenie w kraju. Przedsiębiorcy należący do tej sieci powołali przed sześciu laty Regionalną Izbę Gospodarczą Żywności Naturalnej i Tradycyjnej, dzięki której chcą promować swoje produkty i starać się o środki unijne.(PAP)
autor: Marcin Boguszewski
edytor: Anna Mackiewicz
mbo/ amac/