Zabytkowe pojazdy oraz wożące na co dzień pasażerów tramwaje i autobusy przejadą w niedzielę ulicami Poznania w wielkiej paradzie. W ten sposób poznańskie MPK uczci swoje 135 urodziny. Atrakcją pokazu będzie odrestaurowany specjalnie na rocznicę wagon z 1905 r.
Parada wyruszy w samo południe z Mostu Teatralnego w stronę zajezdni na Franowie – najnowszego obiektu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu.
Dzięki paradzie MPK chce odtworzyć dzieje komunikacji w Poznaniu. „Parada ma być pewną prezentacją, wycinkiem historii rozwoju komunikacji. Będą w niej prezentowane tramwaje od tych najstarszych, które są już tymi historycznymi wagonami, po te najnowsze, które znane są współcześnie, i którymi dzisiaj przemieszczamy się po ulicach Poznania” – powiedziała PAP rzecznik MPK Iwona Gajdzińska.
Korowód pojazdów poprowadzi Orkiestra Miasta Poznania przy MPK. Za nią pojedzie konny tramwaj prowadzony przez prezydenta Poznania Jacka Jaśkowiaka i prezesa miejskiej spółki komunikacyjnej.
Pierwsza linia tramwaju konnego uruchomiona została w Poznaniu w 1880 r. przez dwóch przedsiębiorców budowlanych Otto Reymera i Otto Mascha. Kursowała na trasie dworzec kolejowy - Stary Rynek. Od 1896 r. spółka nosiła nazwę „Posener Strassenbahn”. W 1898 r. uruchomiona została pierwsza linia tramwaju elektrycznego – specjalnie na jej potrzeby wybudowano elektrownię.
Tramwaj konny jest najstarszym pojazdem we flocie przewoźnika. Został zbudowany w 1896 r. w wytwórni P. Herbrand & Co w Kolonii i sprowadzony do Poznania około 1915 r. - jeździł jako wagon doczepny. Około 1928 r. został wycofany z ruchu osobowego i przeznaczony na ruchomy magazyn narzędzi torowych i odzieży roboczej. W 1948 r. z okazji 50-lecia tramwajów elektrycznych w Poznaniu został wyremontowany i zgodnie z jego pierwotnym przeznaczeniem - przystosowany z powrotem do ruchu osobowego.
Na swoje urodziny MPK postanowiło odrestaurować inny zabytkowy pojazd – tzw. wagon doczepny Carl Weyer nr 305. Wagony tego typu kursowały w Poznaniu od 1905 r. i zostały wycofane z ruchu liniowego w 1960 r. Część z nich sprzedano – z tzw. pudeł urządzano altanki lub magazyny.
Jak podaje MPK, miłośnicy komunikacji miejskiej odnaleźli jedno z takich pudeł pochodzące z wagonu 305 na ogródku, gdzie służył za magazyn drewna.
„Kiedy go znaleźliśmy był w opłakanym stanie. Wykupiliśmy od właściciela i postanowiliśmy przekazać jednej z naszych spółek do odrestaurowania. Efekt tej renowacji jest piorunujący. Carl Weyer został odnowiony specjalnie na 135 lat poznańskiego MPK i po raz pierwszy zaprezentuje się publiczności podczas parady. Jestem przekonana, że na wszystkich zrobi ogromne wrażenie” – mówiła Gajdzińska.
Odrestaurowany pojazd to tzw. wagon doczepny, a MPK Poznań nie ma żadnego pochodzącego z tych czasów wagonu silnikowego, który mógłby go pociągnąć. Specjalnie na paradę z Krakowa udało się wypożyczyć taki pojazd.
Na torach zobaczymy też tzw. enki, które jeździły w polskich miastach od lat 50. W Poznaniu taki skład wykorzystywany jest obecnie na liniach turystycznych. W paradzie weźmie udział tramwaj 102 N nazywany przez miłośników pojazdów szynowych „księżniczką”, który jeździł na liniach w mieście w latach 1970-2004. Poznaniacy obejrzą też popularne pojazdy 105, których zmodernizowane wersje jeżdżą nadal po szynach oraz „helmuty”, czyli używane pojazdy sprowadzone z Niemiec.
Miejsce w paradzie będą też miały najnowocześniejsze pojazdy miejskiego przewoźnika oraz zabytkowe i współczesne autobusy na czele z „ogórkiem” i „ikarusem”.
Na zakończenie parady w zajezdni na Franowie odbędzie się festyn. Zaplanowano gry i zabawy dla dzieci, wystawę taborku MPK, wycieczki po zajezdni.
Pierwsza linia tramwaju konnego uruchomiona została w Poznaniu w 1880 r. przez dwóch przedsiębiorców budowlanych Otto Reymera i Otto Mascha. Kursowała na trasie dworzec kolejowy - Stary Rynek. Od 1896 r. spółka nosiła nazwę „Posener Strassenbahn”. W 1898 r. uruchomiona została pierwsza linia tramwaju elektrycznego – specjalnie na jej potrzeby wybudowano elektrownię.
Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę zmieniono nazwę firmy na Poznańską Kolej Elektryczną SA. Z kolei pierwszy autobus komunikacji miejskiej wyjechał na trasę w 1925 r. Pięć lat później w Poznaniu – jako pierwszym mieście w kraju – wprowadzono nową trakcję trolejbusową. (PAP)
pil/ ajw/ ura/