Po trwającym rok remoncie oddano do użytku śluzy Miłomłyn i Zielona - poinformował w piątek Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Inwestycja jest częścią projektu rewitalizacji Kanału Elbląskiego, który ma potrwać do końca 2014 roku.
Jak powiedział PAP rzecznik RZGW w Gdańsku Bogusław Pinkiewicz, podczas remontu zelektryfikowano mechanizmy obu śluz. Dzięki temu wrota mogą być otwierane na dwa sposoby - ręcznie i automatycznie. Umocniono ściany komór i brzegi, zbudowano nowe pomosty cumownicze. Odmulono również awanporty, czyli miejsca, w których statki czekają na śluzowanie. Zamontowano monitoring, co ma zwiększyć bezpieczeństwo wodniaków. Całość prac kosztowała ponad 4 mln zł.
Dwie pozostałe śluzy na kanale - Ostróda i Mała Ruś - zostały wyremontowane już w kwietniu. Zakończono też przebudowę kanału na szlakach żeglownych: Miłomłyn-Ostróda-Stare Jabłonki, Miłomłyn-Iława oraz Jezioro Ruda Woda-Jezioro Bartężek.
Zbudowany w latach 1845-1875 Kanał Elbląski, początkowo nazywany Oberlandzkim, jest unikatowym w skali świata zabytkiem hydrotechniki, dzięki systemowi zabytkowych pochylni z tzw. suchym grzbietem. Z odgałęzieniami ma ponad 150 km i jest najdłuższym kanałem żeglownym w Polsce.
Trwa jeszcze realizacja najważniejszej części projektu, czyli modernizacja pięciu zabytkowych pochylni w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach, oraz odcinków kanału między pochylniami. Zostanie też wykonane oznakowanie turystyczne.
"Główne prace budowlane powinny zakończyć się w grudniu. W maju przyszłego roku planujemy oddać cały kanał do użytkowania wodniakom" - zapowiedział Pinkiewicz.
Rewitalizacja Kanału Elbląskiego ma poprawić warunki żeglugowe. Prace mają kosztować ok. 115 mln zł i są dofinansowane z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Inwestycja powinna zwiększyć atrakcyjność drogi wodnej, po której w minionych latach pływało statkami turystycznymi nawet 60 tys. pasażerów rocznie.
Zbudowany w latach 1845-1875 Kanał Elbląski, początkowo nazywany Oberlandzkim, jest unikatowym w skali świata zabytkiem hydrotechniki, dzięki systemowi zabytkowych pochylni z tzw. suchym grzbietem. Z odgałęzieniami ma ponad 150 km i jest najdłuższym kanałem żeglownym w Polsce. W 2011 roku został umieszczony na liście Pomników Historii. Samorządy 11 gmin położonych nad kanałem rozpoczęły w tym roku starania o wpisanie go na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. (PAP)
mbo/ pad/