85 lat temu - 15 marca 1936 roku na szczyt Kasprowego Wierchu wjechał pierwszy wagonik kolejki linowej. Była to wówczas trzecia najdłuższa kolejka linowa na świecie, a jej budowa była jednym z największych wyzwań międzywojennej Rzeczpospolitej. Powstała w niezwykle szybkim tempie 227 dni. Inwestycja zwróciła się w niespełna trzy lata.
Polskie Koleje Linowe wracają do państwa polskiego – powiedział we wtorek na szczycie Kasprowego Wierchu premier Mateusz Morawiecki, oświadczając, że Polski Fundusz Rozwoju SA zawarł umowę ze spółką zależną funduszu Mid Europa Partners na zakup 99,77 proc. akcji kolejek.
Interaktywny wagonik Polskich Kolei Linowych wyposażony w gogle wirtualnej rzeczywistości, który zabierze mieszkańców i turystów w podróż na Kasprowy Wierch, stanie w weekend w Łodzi przy OFF Piotrkowska. Wydarzenie zorganizowane zostało z okazji obchodów 80-lecia PKL, a Łódź jest pierwszym miastem, w którym ten wagonik się pojawi.
15 marca 1936 r. kolejką linową na Kasprowy Wierch po raz pierwszy wyjechali turyści. Budowa kolejki była jednym z największych wyzwań międzywojennej Rzeczpospolitej, która nie powstałaby bez determinacji ówczesnego wiceministra transportu Aleksandra Bobkowskiego.