„My Naród Europa” to hasło rozpoczynającej się czteroletniej kadencji nowej dyrekcji Starego Teatru w Krakowie. Szefostwo zapowiedziało, że instytucja stanie się wizytówką polskiego teatru za granicą, a przyczynić do tego ma się współpraca z Instytutem Adama Mickiewicza.
Zgodnie z decyzją Ministerstwa Nauki i Dziedzictwa Narodowego, 1 września funkcję dyrektora Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie zaczęła pełnić Dorota Ignatjew, a dyrektorem artystycznym został Jakub Skrzywanek.
„Teatr Stary utożsamia w sobie wszystkie idee teatru publicznego.(…) Narodowy Stary Teatr to dla nas dbanie o tradycję, dbanie o historię, ale również otwarcie się na nowe doświadczenia, nowe formy w sztuce, na nowe środki wyrazu. Zespół artystyczny wielokrotnie udowodnił, że jest gotowy na nowe doświadczenia” – powiedziała na konferencji prasowej w środę Dorota Ignatjew.
„Teatr Stary utożsamia w sobie wszystkie idee teatru publicznego.”
Nowe kierownictwo chce, aby scena narodowa w Krakowie była różnorodna i dla każdego widza, ale i aby była miejscem – jak podkreślił Skrzywanek – „bezpiecznej debaty, która nie wyklucza nikogo, kto jest częścią wspólnoty narodowej” i miejscem „odważnej, nieskrępowanej wolnej przestrzeni artystycznych poszukiwań”.
W czasie czteroletniej kadencji dyrekcja chce być – mówił Skrzywanek – gwarantem tego, że teatr stanie się wizytówką polskiego teatru za granicą i będzie reprezentował wszystko, co najlepsze w polskim teatrze”.
„To właśnie dlatego hasłem naszej kadencji są słowa +My Naród Europa+” – wyjaśnił dyrektor artystyczny.
Jego podkreślił, tożsamość Starego Teatru dzisiaj jest nierozerwalnie związana z tożsamością europejską i o tym będzie mowa w tym teatrze.
Podczas środowej konferencji prasowej dyrekcje Starego Teatru i Instytutu Adama Mickiewicza (IAM) podpisały list o współpracy. Dokument dotyczy realizacji projektu pilotażowego „Polski teatr - Europa”.
Partnerstwo Starego Teatru i IAM ma się opierać na trzech filarach. Po pierwsze, spektakle pod Wawelem będą powstawać z udziałem zaproszonych, najlepszych europejskich reżyserów – wśród pierwszych z nich są Luk Perceval. Po drugie, stworzone w Krakowie przedstawienia będą promowane za granicą. Po trzecie, w ramach partnerstwa organizowane mają być wizyty studyjne zagranicznych dziennikarzy i selekcjonerów tak, by po obejrzeniu spektakli pokazywali je w swoich instytucjach i na swoich festiwalach.
„Przyjęliśmy zaproszenie od Narodowego Starego Teatru do tego projektu współpracy po żeby wspólnie programować, wyobrażać sobie, co możemy zrobić, żeby wzmacniać łączność polskiego teatru z europejskim, żeby odpowiedzieć na wyraźnie widoczną potrzebę wymiany kulturalnej między polskimi twórczyniami i twórcami i europejskimi twórcami i twórczyniami” – powiedziała wicedyrektor IAM Olga Brzezińska. Wyraziła również nadzieję, że program będzie rozwijał się i w przyszłości zainspiruje inne instytucje do tworzenia podobnych projektów.
W programie 192. sezonu artystycznego Starego Teatru są premiery: „Ziemia jest płaska” (październik) w reż. Juliana Hetzla, „Odważne życie Eve Adams w niebezpiecznych czasach” (grudzień) w reż. Olgi Ciężkowskiej, „Karma Zola” (styczeń) w reż. Luka Percevala, „Straszny dwór” (luty) w reż. Anny Obszańskiej, „Zamach na Narodowy Stary Teatr. Narodziny Narodu” (marzec) w reż. Jakub Skrzywanek, „Sceny z życia małżeńskiego” (kwiecień) w reż. Katarzyny Minkowskiej, „Wiosna/lato” (maj) w reż. Katarzyny Kozyry.(PAP)
Autor: Beata Kołodziej
bko/ dki/